Vragen over de 111L

111 114 Metro Mini
Plaats reactie
Lukas

Vragen over de 111L

Bericht door Lukas »

Zoals jullie hier http://www.mg-r.nl/club/viewtopic.php?t=5473 kunnen lezen staat er sinds gister een 111L voor de deur. Aangezien het mijn eerste rover 100 is heb ik geen idee hoe zoiets nu hoort te rijden dus vandaar mijn vraagjes.

Als je hier kijkt:
Afbeelding

Lijkt het toch alsof die hoog op zn poten staat. (13inch banden met 155/65)

Nu is hier nog een verhaal bij, de auto werd met nieuwe apk afgeleverd.
De eerste keer kwam deze volgens de handelaar niet door de keuring door een veer probleem. Hij veerde niet meer :?: Er werd mij vertelt dat er veerbollen vervangen waren. Daarna had hij een probleem want hij kon zelf het ding niet op pompen en de rover dealer was op vakantie volgens hem. Nu had hij gehoord dat je als je een vetspuit modificeert je daarmee het systeem kon op pompen en dat had hij ook gedaan. :?

Kortom ik vertrouw het veersysteem door zijn geklooi niet en denk zelf dat de 111 te hard opgepompt is. (en dan is het nog de vraag met welk middel hij het heeft opgepompt)
Nu mijn vraag, staat de 111 (te?) hoog op zijn poten of ziet het er goed uit?

Dan is er nog de koppeling, ik vind hem erg zwaar gaan, er moet echt behoorlijk wat kracht op staan om hem in te drukken. Nu is het natuurlijk moeilijk te zeggen op een afstand wat er mis mee is maar ik hoop eigenlijk dat er wat tips komen waar ik naar moet kijken en waar ik op moet letten zodat we wat wijzer worden. Als je specifieke fotos wil van bijv. de veerballen dan kan ik die zo maken.

Misschien nog een nuttige opmerking: ik ben totaal niet vies van techniek maar ik ben wel een leek op het gebied van de rover techniek, het veersysteem was geheel nieuw voor mij bijvoorbeeld. Het Haynes Rover 100 manual is nog onderweg uit Engeland.

Ik ben benieuwd naar de reacties :)
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

nou lekker is dat, zo'n hals die de vering oppompt met een vet-spuit.
:| :| :|

Het lijkt erop dat hij idd wat te hoog staat, het moet officieel 34cm zijn vanaf het hart van de velg tot de top van de spatbord rand. Dat komt neer op 3 vingers horizontaal tussen de band en de spatbord rand.

De ventielen zijn gelijk aan die van je banden, je kunt ze dus een beetje leeg laten lopen met zo'n fietspomp adaptertje of iets dat er op lijkt. Er hoort dan gif-groene(echt HEEL ERG NEON GROEN) vloeistof uit te komen, zo dun als water.

wat betreft de koppeling kan het zo zijn dat hij al lang stil staat en het vanzelf beter wordt. Anders heb je misschien een andere drukgroep(en koppelingsplaten) nodig, maar dat lijkt me sterk.

De officiele werkplaats-manual op CD had ik voor je gehad overgens.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Lukas

Bericht door Lukas »

Ja het is onverstelbaar, en dat die verkoper het dan ook nog heel trots vertelt bij het afleveren. De auto heeft inderdaad een jaar stil gestaan (apk was verlopen in 2004 zag ik via de rdw, enige onderhouds historie zit ook nog bij de auto) Het koppelingsverhaal kan dus nog veranderen als ik jouw verhaal lees, klinkt voorals nog positief :)

De hoogte ga ik nog eens meten als het niet zo regent.
Het aanbod van de cd is erg aardig maar een boek vind ik zelf handiger in gebruik en lekkerder lezen.

Een leuk punt is trouwens wel, de Rover is verleken bij onze Peugeot 206SW echt stil als je binnen zit, zowel het motorgebrul als herrie van buitenaf zoals de wielen.

Iemand nog een tip kwa roest behandeling/spuiten? Er zit voor op de motorkap een plekje roest.
Normaal bij plastic spul spuiten ga ik te werk als volgt:
Schuren, ontvetten, laagje grond verf, licht op schuren, ontvetten, spuiten.
Echter ik vermoed dat ik nu wel iets andere stappen zal moeten zetten.
Gebruikersavatar
Mark16v
MG-R Freak
Berichten: 2954
Lid geworden op: za dec 14, 2002 7:18 pm
Woonplaats: Spijkenisse

Bericht door Mark16v »

die koppeling kan natuurlijk ook een stroeve kabel zijn.

en dat spuiten doe je wel goed, ik zou alleen wel meerdere lagen grondverf, lak en blanke lak doen.
You only need 2 things in life: Duct Tape and WD40. If it moves and it shouldn't : Duct Tape. If it doesn't move and it should: WD40.
martijn114

zware koppeling

Bericht door martijn114 »

Mijn 114 heeft ook een zware koppeling!
beetje wennen in het begin, maar wel goed voor je been spieren :P
Lukas

Bericht door Lukas »

Nou ik ben vandaag aan het klussen gegaan: Tellerbak vervangen door één met toerentellen en een digiklokje.

Opzich niet zo'n probleem echter de toerenteller doet het niet :cry:

Ik denk zelf dat er signaal mist voor de toeren daarom heb ik even wat plaatjes geschoten van de kabels welke ik ben tegengekomen:


Afbeelding

De twee kabels welke op de tellerbak aangesloten worden, bij de zwarte zie je dus dat er 3 contactpunten missen.

Afbeelding

Hier op de voorgrond zie je dus een enkele kabel, ik denk dat dit wel eens de kabel voor de toeren zou kunnen zijn, echter ik wel van de 3 gaten gaat deze dan terecht komen?

Dan gelijk nog de vraag, waar zijn de 2 blauwe kabels voor? Diagnose :?:

Het volgende plaatje:
Afbeelding
Hier zie je dus dat ik geen sigarette aansteker heb, in de radiobak ruimte vond ik dus 3 draden (links met tape) welke voor de sigarette aansteker zijn vermoed ik, kan iemand dit bevestigen?

Dan een wat algemere vraag, waar is stop8 voor? Ik kan weinig wijs uit het symbool:
Afbeelding

Je zou kunnen zeggen, probeer het gewoon! Maar ik heb eigenlijk geen zin in dat er iets kapot gaat. (al is het een stop ;) )
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

misschien heb je hier wat aan:

http://www.metropower.co.uk/portal/defa ... =15&mnu=15

Zekering 8 is duidelijk voor de electrische motoren van het cabrio-dak, wat je dus niet hebt.

Morax is de man die je moet aanspreken over plaatsen van een toerenteller, ik kan je wel een foto geven van de gti stekkers van het dash.

de 2 blauwe stekkers, no clue als ik mag gokken dan denk ik test-stekkers waarmee ze in de fabriek kijken of alles werkt.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Lukas

Bericht door Lukas »

Het is opgelost! Het probleem zat hem niet in de stekkers, de missende contacten lopen naar niets als je de print bekijkt. Wat het probleem was: de schroeven welke je achter in je print zet maakte geen of niet goed contact. Even de contactpunten op de print met de schroef heel licht opschuren en goede schroeven gebruiken (met ringetje) en het werkt perfect. 8)

Met dank aan Jouke voor de tellerbak en je help hier :D


Nog even over de koppeling, ik denk dat de koppelingskabel het probleem is, je voelt echt het schrapen van de kabel. (tip druk hem eens in zonder schoenen, heb je veel meer gevoel :) )

Ongetwijfeld komen er nog meer vragen, bedankt aan iedereen die hier gepost heeft.
Gebruikersavatar
MoRaX
MG-R Freak
Berichten: 1315
Lid geworden op: do okt 30, 2003 12:42 am
Woonplaats: IJsselstein

Bericht door MoRaX »

Mooi dat het gelukt is.... ik heb ook namelijk een GTi-tellerbak in m'n 111L gehangen..
Suc6 met verdere modificaties... ik heb mishien nog wel wat onderdelen voor je...
2003/2005 - 1990 Rover 111L @ GTI-looks
2005/02-2009 - 1994 Rover 623Si (154.5hp @ Wheels)
2009-02 - 1999 Rover 200 BRM (129,2pk / 167.9nm @ Wheels)
2009-05 - 2005 Honda CBR 600rr
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Als je wil weten of de kabel wel of niet stroef is, kun je hem even loshalen van de versnellingsbak. Boven op de versnellingsbak zit een metalen arm, met daaraan de koppelingskabel, beweeg de arm naar voren toe(naar de radiator dus) met een breekijzer of zoiets. Hou hem daar en haal nu de kabel los.

Dit kan dus zonder verder gereedschap, gebruik wel een stevige hefboom voor de koppelingsarm. Een schroevendraaier is totaal kansloos, gebruik een bandenlegger, rei, koevoet of iets dergelijks.

Ik heb trouwens nog wel een koppelingskabel liggen.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9051
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: hoi lukas
ik lees net dat jij ook een tellerbakje met toerenteller van jouke heb geplaatst.
had jij ook een digitaal klokje erinzitten in het midden.
en deed dat het bij jou ,of heb je daar nog een extra draadje voor moeten trekken.
bij mij s'avonds alleen een groen verlichte display maar geen cijfers.
:mrgreen:
Afbeelding
Lukas

Bericht door Lukas »

Nee ik heb er helemaal niets aan hoeven te doen. Alles deed het zonder aanpassingen. Ik verwacht ook dat het klokje helemaal los staat van de auto naast het ontvangen van de 12v dan.

Wat je kan doen is kijken op de print of daar een baan is welke verbroken oid is.
Plaats reactie