Pagina 1 van 4
Koeling inductie luchtfilter
Geplaatst: do jul 17, 2003 1:49 pm
door Striker
Dinsdagavond heb ik mijn nieuwe Pipercross luchtfilter gemonteerd en ik ben hem nu dus een beetje aan het uitproberen.
Over het geluid ben ik dik tevreden, maar het was me opgevallen dat de trekkracht bij lage toeren een stuk minder is dan met het originele filter. Bij hogere toeren (en dus hogere snelheid en koeling) was het ongeveer hetzelfde als met het originele filter.
Toen ik vanochtend naar mijn werk reed (17 graden ipv de 32 graden van de afgelopen dagen) merkte ik een heel groot verschil in trekkracht, die was veel groter dan gisteren.
Het blijkt dus wel dat het erg belangrijk is om een inductiefilter goed te koelen. Ik heb nu een luchtaanvoer buis, maar daar moet er zeker nog een bij.
Geplaatst: do jul 17, 2003 2:44 pm
door Mista T
Waar je ook op moet letten is dat er dus haast geen warme lucht bij dat filter kan, dus waarschijnlijk iets van een hitte schild tussen het blok en het filter plaatsen.
Ben er zelf ook nog steeds op zoek naar de beste manier om dat ding een beetje goed gekoeld te houden.
Geplaatst: do jul 17, 2003 5:12 pm
door Järv
Hya,
Bedoelen jullie zoiets?
'T hele verhaal staat op:
http://www.rover.org.nz/220gti/coldairbox1.htm
Cheers,
Dennis

Geplaatst: do jul 17, 2003 5:22 pm
door Striker
't is inderdaad wel een idee, maar ik ben niet echt van plan om m'n accu in de kofferbak te plaatsen

.
Dit is ook wel een
idee, het ziet er alleen niet uit

.
Ik zit eigenlijk te denken om het oude filterhuis in z'n geheel te verwijderen, dat geeft ook al een berg ruimte en in ieder geval ruimte voor een extra luchtaanvoerbuis.
Geplaatst: do jul 17, 2003 5:47 pm
door Järv
HAHA!! .. Jongeman .. de accu HOEFT ook helemaal niet naar de kofferbak.
Even bij de les blijven...
Waar lijkt onze auto op?
.. juist .. een Honda Civic .. goed antwoord.
Waar zit bij een civic wat voor accu?
.. juist .. tussen de ruit en de veerpoot aan de bijrijderskant.
Dus ff langs de sloop voor complete civic accubak + accu en..
Tadaaaaaaa ... ruimte voor een luchtfilter
Jaja .. ben ik goed of ben ik goed ?
Juist ja .. ik ben goed (en een beetje melig op dit moment

)
Cheers,
Dennis (
die dit binnenkort dus gaat doen)

Geplaatst: do jul 17, 2003 6:09 pm
door Striker
Nou, als jij dat gaat doen ben ik wel erg benieuwd. Want ik heb echt geen idee waar dat dan zou moeten. Mijn motorcompartiment zit propvol.
Zou wel een oplossing zijn zeg!
Geplaatst: do jul 17, 2003 6:30 pm
door Acid
Die filter van jou zit toch niet meteen op de gasklep gemonteerd mag ik aannemen

Dan vind ik het niet zo gek dat je vermogensverlies hebt! K&N mag dan wel duurder zijn, ze leveren er ook een hele buis bij zodat het filter ook daadwerkelijk op de plek komt waar het orginele filterhuis zou hebben gezeten (die moet je dus idd helemaal verwijderen anders past de 57i kit niet eens onder je motorkap!) en ze leveren er ook nog een aanvoerbuis bij voor de nodige koude lucht. En dan nog is een cold airbox geen gek idee.
Geplaatst: do jul 17, 2003 6:35 pm
door Mista T
Kijk dat idee is wel erg leuk,
maar zoals striker al zei, het motorcompariment zit helemaal vol.
Die foto die jij hebt geplaatst is volgens mij ook van een Turbo Blok.
Maar welke civic moet je hebben dan, als het zou passen.
grtz
Geplaatst: do jul 17, 2003 6:43 pm
door Striker
Acid schreef:Die filter van jou zit toch niet meteen op de gasklep gemonteerd mag ik aannemen

Nee, hij rust op het originele filterhuis (dus krijgt zelfs koele lucht uit de originele luchtaanvoerbuis), ik zal binnenkort wel een foto maken.
Acid schreef:K&N mag dan wel duurder zijn, ze leveren er ook een hele buis bij zodat het filter ook daadwerkelijk op de plek komt waar het orginele filterhuis zou hebben gezeten (die moet je dus idd helemaal verwijderen anders past de 57i kit niet eens onder je motorkap!) en ze leveren er ook nog een aanvoerbuis bij voor de nodige koude lucht.
K&N is niet duurder hoor. Pipercross is duurder en dan zit er nog niet eens een aanvoerbuis bij. Voor zover ik weet bestaat een 57i kit alleen uit een filter en een aanvoerbuis. Dus geen buis om het filter op z'n plek te houden.
Bovendien hoeft het originele filterhuis niet in z'n geheel verwijderd te worden. Alleen de bovenste helft.
Geplaatst: do jul 17, 2003 7:08 pm
door Mista T
Die 57I kit van K&N zit met alleen filter en aanvoerbuis voor koude lucht.
daarom heb ik zelf ook dat filter verplaatst bovenop het originele filterhuis. Hij rust dus ook op de originele bak. Zit er nu aan te denken om de onderste helft ook weg te halen en dan daar misschien een grotere bak te maken, waarin het filter komt te liggen. Dus dan ook met extra koude lucht aanvoer.
Geplaatst: do jul 17, 2003 7:38 pm
door Järv
Striker schreef:Nou, als jij dat gaat doen ben ik wel erg benieuwd. Want ik heb echt geen idee waar dat dan zou moeten. Mijn motorcompartiment zit propvol.
Zou wel een oplossing zijn zeg!
Hya,
Links boven in de hoek op onderstaande foto zit de accu.
dit is bij meerdere types civic btw.
Als het goed is is de 1995-2000 rover 200 & 400 onder de motorkap vrijwel identiek aan de civic 3drs en 5drs.
M.a.w. 't moet passen en zo niet dan toch
Cheers,
Dennis

Geplaatst: do jul 17, 2003 9:03 pm
door Mista T
Hey dennis.
Het idee is leuk,
maar zo ziet het compartiment van een VI eruit:
Niet echt veel ruimte zal ik zeggen toch? Zou het wel knap vinden dan.
Dit is nog wel een oudere foto, nieuwere foto staat ook ergens op het forum, daar is mn verlengbuis te zien, zodat het filter bovenop het originele filterhuis ligt.
Geplaatst: do jul 17, 2003 9:28 pm
door Järv
Mista T schreef:Hey dennis.
Het idee is leuk,
maar zo ziet het compartiment van een VI eruit.
Mij krijg je niet gek.
Als je dan bij Vi's het orginele koelwaterreservoir verwijderd van z'n orginele plaats, dan is er plek voor de accu.
Als je dan ook een civic koelwaterreservoir haalt en deze op de orginele civic plek (achter linkerkoplamp) plaatst is het probleem opgelost ... en heb je dus toch die mega plek voor je filter
Cheers,
Dennis

rectificatie
Geplaatst: do jul 17, 2003 9:32 pm
door Järv
"rectificatie"
Nu ik je foto zo bekijk lijkt de motorruimte .. met name bij de veerpoten .. anders dan bij een Civic of een R400.
Dit vraagt om verdere studie...........
Cheers,
Dennis

Geplaatst: do jul 17, 2003 9:32 pm
door lex
Ik had mijn 57i kitje op de plek waar het filterhuis zat met de originele aanvoer buis er bij maar zonder hitte schild kreeg ik echt te veel warme lucht binnen
He Mista je aanzuig buis heeft zo echt geen zin als je goed kijkt zie je dat je buis de lucht achter je radiator vandaan krijgt
Maar ik heb de oplossing gezien oja ? ja ! Bij motobuild daar hebben ze spatborden met zo'n Z3 lucht happer erin....... daar komt wel koude lucht langs. duurduurduur helaas..
Geplaatst: do jul 17, 2003 10:32 pm
door Acid
K&N is niet duurder hoor. Pipercross is duurder en dan zit er nog niet eens een aanvoerbuis bij. Voor zover ik weet bestaat een 57i kit alleen uit een filter en een aanvoerbuis. Dus geen buis om het filter op z'n plek te houden.
Bovendien hoeft het originele filterhuis niet in z'n geheel verwijderd te worden. Alleen de bovenste helft.
Ah. nou voor mijn GTi toch echt wel:
http://www.knfilters.com/57i/57-0169-1%202054-465.pdf
Parts list:
1x Filter Charger Element
1x #64 Hose Clip
1x Flexi Cold Air Hose
1x
Rubber Intake Tube
1x Rubber Filter Adaptor
bla bla bla schroefjes boutjes nippeltjes