subwoofer

vragen, antwoorden, tips en foto's van en over Car-Hifi
Plaats reactie
soundstream

subwoofer

Bericht door soundstream »

ik heb even een vraagje. ik heb een 12"sub in een kist maar wil hem eigenlijk andersom op de kist zetten. Kan dit ivm closed of freeair en wat doet dit met de bass?


grtzz patrick
Gebruikersavatar
Silly CVT
MG-R Freak
Berichten: 2551
Lid geworden op: ma nov 25, 2002 10:35 am
Woonplaats:
Locatie: Spaarndam!!!
Contacteer:

Bericht door Silly CVT »

Staat erop dat het een free-air is? Ja, dan kan het niet. Hoewel, het kan wel maar dan moet je het aantal liters/ inhoud van de kist berekenen en dan een air-hole maken in de kist. :roll:

Staat er niet op dat het een free-air is dan moet je evengoed de liters berekenen om het beste geluid uit je woofer te halen en om te voorkomen dat je te weinig luchtstroom hebt in de kist dattie dus ploft door z'n eigen vermogen. :shock:

Als je naar FSR komt kun je het misschien het beste even aan 1 van die gasten vragen die op die sound-stands staan. Die kunnen je dan ook wel helpen je met inhoud uit te rekenen denk. ;)

Mocht iemand een beter idee hebben of zeggen "dat klopt van geen kant, muts". Let me know please. Ik meld ook alleen maar wat mij verteld is namelijk. :cool:
Officieel bericht:
Afbeelding
Klik de groene balk.:mrgreen:
soundstream

sub

Bericht door soundstream »

nee het is een closed woofer want hij zat er eerts normaal in en de kist is berekend dus het moet kunnen volgens jouw.Maar wat doet het met de bass? grtzz patrick
Gebruikersavatar
Silly CVT
MG-R Freak
Berichten: 2551
Lid geworden op: ma nov 25, 2002 10:35 am
Woonplaats:
Locatie: Spaarndam!!!
Contacteer:

Bericht door Silly CVT »

Euh... als je een goeie amp en liters hebt met een beetje geluk:

Rammen!!! :mrgreen:


Maar check het nog wel ff met een pro aub. ;)
Officieel bericht:
Afbeelding
Klik de groene balk.:mrgreen:
Gebruikersavatar
peter3
MG-R Freak
Berichten: 970
Lid geworden op: di aug 19, 2003 6:36 pm
Woonplaats: Deventer
Locatie: stedendriehoek
Contacteer:

Bericht door peter3 »

Kijk anders even rond op het forum van SYS
Daar kunnen ze beslist zeggen hoe het zit.

Wat ik er van heb gehoord is dat het mogelijk is om je sub andersom te zetten.
Alleen is de kist nu berekend op de inhoud die de sub nodig heeft incl. het volume van de sub.
Als je de sub omdraaid zou de kist eigenlijk iets te groot worden, maar als er dempings materiaal in zit kun deze verwijderen zodat de kist dan wel aan zijn volume komt.
Het klinkt onlogisch dat je er iets uithaalt en het volume dan zou afnemen.
Maar dat schijnt te maken te hebben met het feit dat het dempings materiaal de kist acoustisch groter maakt.

Maar zoals gezegd, je kunt het beter eerst nakijken op het forum van Show Your Sound.
Rover 220 SD (weg in 2006)
MG ZS 120 Le Mans SE '03 (weg in 2014)
MG ZT 190 2.5 V6
216 driver

Bericht door 216 driver »

Bij gesloten kisten kan dit best om de woofer andersom te bevestigen.

Inhoud van je kist wordt dan zo'n 3 liter groter en dan speelt je sub iets dieper/lagere tonen, verwacht alleen geen wereld van verschil.

Bij een gepoorte kist moet verhouding kist inhoud en poort grootte perfect zijn om zo niet je subwoofer op te blazen, bij dat soort kisten kan je de sub dus niet zomaar omdraaien.
soundstream

sub

Bericht door soundstream »

he bedankt allemaal ik denk dat ik het morgen even ga proberen .Vindt het veel mooier staan je sub andersom maar daar zullen de menigen wel over verschillen

grtzz patrick
Plaats reactie