BP Ultimate of Shell Pura of anders?
BP Ultimate of Shell Pura of anders?
Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met het gebruik van BP Ultimate of Shell Pura. Deze brandstoffen zijn iets duurder maar is het verbruik dan ook werkelijk minder? En zijn ze echt beter voor de motor en andere draaiende onderdelen? En worden de prestaties ook beter?
Wat denken jullie???
Wat denken jullie???
-
- The Big Boss
ik blijf gewoon 95 tanken, als ik betere prestaties wil geef ik wel meer gas, en het milieu....ach
'03 MG ZT 190+ -> My forever car
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
'00 MG ZR RX1800R -> The Dream has come true
"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."
https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland

'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
'00 MG ZR RX1800R -> The Dream has come true
"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."
https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Auto rijdt idd zuiniger met Shell V-Power(Pura), ik kan 1km/liter verder rijden dan met euro 95. Aangezien V-Power iets duurder is dan euro 95 maakt het qua kosten niet zo heel veel uit wat je tankt.
Ik heb werkelijk geen idee of het beter is voor mijn motor want ik ben er pas net mee begonnen, maar de tijd zal uitwijzen of het helpt, als ik over een jaar weer 8 uitlaatkleppen die onder het roet zitten moet vervangen blijkbaar niet, als ik nu eindelijk kan rijden zonder problemen wel.
Gr. Tomas
Ik heb werkelijk geen idee of het beter is voor mijn motor want ik ben er pas net mee begonnen, maar de tijd zal uitwijzen of het helpt, als ik over een jaar weer 8 uitlaatkleppen die onder het roet zitten moet vervangen blijkbaar niet, als ik nu eindelijk kan rijden zonder problemen wel.

Gr. Tomas

Het enige voordeel van deze brandstoffen is het octaangetal.
Euro 95: 95 (logisch)
Euro 98: 98
Shell Pura: 97 (NL versie)
Shell Pura: 100 (D versie)
BP Ultimate: 100 (dacht ik)
Hoe hoger het octaangetal hoe beter de verbranding.
(dus ook schoner e.d.)
Dus Euro 98 lijkt me beter dan Shell Pura.
Of je moet de Duitse variant gebruiken.
(dus ook schoner e.d.)
-
- MG-R Core
Dat is wel zo, maar er zitten toch wat dopes aan de PURA toegevoegd, waardoor ie een ander ontbrandingspatroon heeft, gecontroleerder dan 98... en die dopes reinigen ook..Edgecrusher schreef:Het enige voordeel van deze brandstoffen is het octaangetal.
(dus ook schoner e.d.)
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!
DAMN! You must be kidding!
filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!
DAMN! You must be kidding!
filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
Even dit...
Er is gevraagd in een mailtje aan een medewerker van Shell:
Wat is V-Power?
Er is gevraagd in een mailtje aan een medewerker van Shell:
Wat is V-Power?
AMEN
Wat is een oktaangetal, en waar is dit belangrijk?
a) In een motor beweegt een cylinder op en neer. In de opwaartse slag wordt een benzine/lucht mengsel gecomprimeerd. Door de compressie ontstaat er een verhoging van druk en temperatuur in het mengsel (fysische wetmatigheid bij compressie). Het niveau van die druk en temperatuur hangt af van de compressieverhouding van de motor. Deze compressieverhouding ligt constructief vast (slaglengte van de cylinder) en kun je dus niet veranderen.
Nu bestaat het risico dat door deze hoge temperatuur en druk het mengsel spontaan gaat ontsteken voordat de ontstekingskaars zijn vonk geeft. Dit noemt men "pingelen" van de motor, en kan schade veroorzaken. Hoe hoger de temperatuur en druk (= hoe hoger de compressieverhouding), hoe hoger het risico dat het mengsel spontaan ontsteekt.
Het oktaangetal is een maat die weergeeft in hoeverre een benzine beschermd is tegen dit spontaan onsteken onder invloed van die druk en temperatuur. Hoe hoger de compressieverhouding, hoe hoger de druk en temperatuur, dus hoe meer additief er moet toegevoegd worden om de benzine niet spontaan te laten ontsteken. Dat is nu net het oktaangetal. Niets meer, niets minder. Het oktaangetal heeft dus NIETS te maken met energie inhoud, bescherming van kleppen in oldtimers, etc..
Om uit eenzelfde motorblok meer energie te halen, kan de automobiel
constructeur de compressieverhouding van een motor verhogen. Voor dit type motoren is er dus een benzine met hoger oktaangetal nodig. Maar het is belangrijk om te weten dat het de hogere compressieverhouding van de motor is die extra energie levert, NIET de benzine.
b) als we nu naar de motor technologie gaan kijken hebben we hoofdzakelijk 2 technologiën :
- bij oudere wagens (van voor pakweg 1992) ligt de compressieverhouding van de motor constructief vast. Daar kan men niets aan veranderen, en bijgevolg ligt dus de oktaanbehoefte van deze motoren ook vast. Een oktaan 95 kan gebruikt worden in motoren met een compressieverhouding tot 1 op 10.5. Ligt de verhouding hoger, heb je een benzine met hoger oktaangetal nodig. In de praktijk is het zo dat het overgrote gedeelte van de wagens onder deze 10.5 ligt, en men dus rustig met een 95 oktaan kan rijden. Een hoger oktaan benzine tanken kan, mag, maar heeft geen enkel voordeel. Je haalt er niets meer uit, behalve geld uit uw portefeuille.
De enige uitzonderingen hierop zijn sportieve wagens, die dikwijls hoge
compressieverhoudingen hebben . Daar vallen sommige (getunede) modellen van bvb de Ferrari's , Porsche, BMW, Alfa Romeo en andere sportieve modellen onder. Deze hebben wél een hogere oktaan nodig. Vandaar dat op deze wagens dikwijls een oktaan 98 wordt aanbevolen.
V-power is in realiteit een oktaan 97. In de praktijk (na veel field-testen)
is uitgewezen dat deze sportieve wagens, die een hoger oktaangetal nodig
hebben, zonder problemen met de V-power uit de voeten kunnen. V-power is voor deze wagens dus ook geen probleem.
- bij moderen wagens zien we een sterke opkomst van de wagens met knok-sensoren. Dit is een electronische bewaking van de motor, die het
injectiemoment zo gaat afstellen dat de wagen dicht tegen zijn pingel moment loopt. Voor deze wagens maakt het niet uit welk oktaangetal men tankt (92,95 of 9. De motor gaat zichzelf af stellen naargelang het oktaangetal dat hij voor zijn kiezen krijgt.
Het is wél zo dat een hoger oktaangetal op dit type motoren (in tegenstelling tot de oudere motoren) wél extra vermogen geeft. Het trekvermogen van de wagen wordt hier wél beter als je een hoger oktaan tankt.
Vandaar dat de automobiel constructeurs voor deze wagens dikwijls een 98 aanbevelen, om dat dit prettiger rijdt. Maar dit is geen must. Deze wagens kunnen op om het even welke benzine rijden. Er is zelfs een europese richtlijn onder automobielconstructeurs die stelt dat alle nieuwe wagens op 95 MOETEN kunnen rijden.
Het is ook zo dat in sommige landen (bvb Italië en Frankrijk) een benzine
oktaan 98 ongelood gewoon niet op de markt beschikbaar was/is. In Italië vindt je nu zelfs nog veel stations waar geen 98 te krijgen is.....
En net daar presteert de V-power perfect. V-power is een oktaan 97, maar qua energie-inhoud en ontwikkeld vermogen ligt deze benzine in deze toepassingen nog boven de klassieke 98. Dus ook in deze toepassingen is er geen probleem, integendeel : wagens met knoksensoren rijden prettiger op V-power dan op de klassieke 98, en dit gegarandeerd zonder enig risico voor de motor.
- Vervuilde motoren krijgen na verloop van tijd een hogere oktaanbehoefte (door vervuilde kleppen en injectoren). Ook het rendement van de motor loopt terug. Daarom gaan constructeurs een "veiligheidsmarge" inbouwen tijdens het afstellen van motoren, én de oktaan aanbeveling. Zo hebben bvb nieuwe motoren dikwijls een oktaanbehoefte van 93, terwijl de constructeur een 98 aanbeveelt,
dit om rekening te houden dat in de toekomst door vervuiling de behoefte zal stijgen.
Als een V-power deze vervuiling gaat verhinderen en/of wegnemen, zal de oktaanbehoefte van de motor terug dalen. Een 97 is dan terug méér dan voldoende.
Als de motor knok sensoren bevat (zoals alle moderne wagens) zal de motor zichzelf afstellen, zodat die altijd optimaal loopt.
c) Staar je niet blind op oktaangetallen. Dit zegt iéts, maar zeker niet
alles. Oktaangetallen worden gemeten op een traag lopende motor, die
gestandardiseerd is in 1930. Vraag is in hoeverre deze analyse techniek voor de huidige techniek écht zoveel betekenis heeft op actuele motoren. V-power is véél meer dan oktaan alleen.
Een oktaagetal zegt iéts, maar zeker niet alles. De verbrandings snelheid en ontstekingskwaliteit van een benzine is minstens even belangrijk om te oordelen welke benzine een wagen nodig heeft. Het mooiste voorbeeld is LPG : alle wagens rijden moeiteloos op LPG gas, hoewel LPG een slecht oktaan getal heeft, MAAR een heel hoge verbrandings snelheid.
d) Waarom staat V-power aan de pomp officieel als 95, en niet als 97? Heel eenvoudig : de officiele oktaan aanduiding van benzine gaat in stappen :
92,95,98 etc. 97 is geen officiele aanduiding, en mag in die zin eigenlijk ook niet gebruikt worden (net zoals je bvb nooit een motorolie 10W35 zal vinden :
de 35 is geen officiele naamaanduiding). Conform de Europese EN 228 norm is het dus officieel een 95, hoewel in de praktijk het oktaangetal 97 is...
Omdat er tot nu toe maar 2 types benzines bestonden, namelijk 95 en 98, zijn de aanbevelingen dus ook in die zin gesproken. Omdat er nooit een 97 op de markt heeft bestaan, gaan er veel mensen van uit dat een 97 slechter is dan een 98, en dus niet geschikt. Dit is niét zo. Vroeger kende men gewoon geen 97....
De evolutie in brandstoftechnologie heeft echter uitgewezen dat een 97 oktaan als V-power, in samenspel met een betere ontstekingskwaliteit en
verbrandingssnelheid, zelfs beter presteert dan een "klassieke" 98.
Oktaangetal is een deel van het verhaal. Ontstekingskwaliteit en verbrandingssnelheid spelen ook mee in het verhaal ( zie LPG).
e) In kort nog even de voordelen van een V-power:
- De samenstelling van de benzine is licht anders t.o.v. klassieke benzines, zodat de geleverde energieinhoud van de benzine hoger is dan van klassieke benzine. In die zin zal een V-power in wagens met knok sensoren (dit zijn bijna alle moderne wagens) prettiger rijden dan een klassieke 98 formulatie.
- de verbrandingssnelheid ligt ook hoger dan van klassieke benzine. Dit voel je in de praktijk door het korter en vinniger reageren op de gaspedaal, en de oktaanbehoefte van de motor doet afnemen.
- de benzine bevat detergente additieven, die het inwendige van de motor
reinigen. Op deze manier worden bvb kleppen, injectoren en segmenten proper gehouden, en eventuele afzettingen worden verwijderd. Propere kleppen en injectoren geven een vollediger verbranding en verminderen de verliezen. In de praktijk ziet men dit aan het feit dat men minder gaat verbruiken, en de levensverwachting van de motor duidelijk langer wordt. Het is ook zo dat de oktaanbehoefte van een motor gaat stijgen als de motor vevuild wordt (door een tragere en onvolledige ontbranding, en een verkleining van de ontploffingsruimte, waardoor de druk hoger is dan met een propere motor). Het detergente additief zal ervoor zorgen dat de motor proper blijft, en die hogere oktaanbehoefte voor oudere motoren dus meteen vervalt.
- V power is zwavelvrij. Moderne wagens hebben meestal nieuwe generatie katalysatoren die zichzelf regelmatig moeten regenereren. De frequentie van deze regeneratie hangt af van het zwavelgehalte van de benzine (zwavel vergiftigd deze katalysatoren). De regeneratie zelf gebeurt met benzine. Met andere woorden ga je op deze modellen met het gebruik van een zwavel vrije V-power een langer regeneratie interval krijgen, en dus ook brandstofbesparing. (bvb sommige Mercedes modellen schrijven expleciet laag zwavel kwaliteit voor. Dit is de achterliggende reden). Tegelijk heeft dit ook zijn voordeel voor het
milieu.
Tegelijk wil ik U ook meegeven dat in eerste instantie enkel de tankstations langs de autosnelweg in aanmerking komen. De Superplus 98 zal dus nog in het tankstation-om-de-hoek beschikbaar blijven.
Je kan één en ander in detail ook nog eens nalezen op een officieel TNO
rapport (onafhankelijk, dus niets met Shell te maken....)
Bron: forum ACC
Die Shell kan lullen als brugman, V Power blijft een 97 en GEEN 98, komt er bij mij niet in die V Power, gewoon 98 in mijn Turbootje met clean system 3 van mijn eigen merk.. lol.gif Ik heb hele volksstammen met een Impreza die liever bij mij tanken als bij Shell, die mijden ze als de pest omdat die jongens 98 willen en geen 97..
En vraag EDS maar eens wat je minimaal moet tanken met een gekietelde wagen..98 dus en in D is dat geen probleem, maar in NL tappen ze een 97.
Rare is dat in Duitsland het wel een octaan 100 is, dus daar rijden zeker andere wagens..
Reinigende dopes zitten bij iedere merkpomp in de benzine, uitsluitend de witte pompen willen hier wel eens op bezuinigen wat de brandstof wat voordeliger maakt t.o.v. de merkdealers.
Veel grote merken hebben een gezamelijke raffinaderij wat al genoeg zegt over de benzine die je tankt...alleen de uiteindelijke toevoegingen kunnen per merk verschillen.
En meerdere testen van onafhankelijke instanties hebben al uitgewezen dat die V-Power niet echt voordeel oplevert, ja voor Shell in hun beurs..
Aanvullende info...
Er zijn door de jaren heen tussen de diverse overheden, de autofabrikanten en de brandstofleveranciers afspraken gemaakt om auto's schoner te maken. De autofabrikanten kwamen met nieuwe technieken, maar die technieken zijn uitermate gevoellig voor vervuiling en kunnen met de huidige standaard voor motorbrandstoffen op termijn niet blijven voldoen aan de hoge emissie eisen. Dat geldt in het bijzonder voor de nieuwe generatie auto's met directe injektie (FSI, GDI, enz enz) Daarnaast moet ook het verbruik omlaag, dat wordt bereikt door ook de compressie verhouding te laten toenemen.
Er moest dus ook een nieuwe standaard komen voor motorbrandstoffen. Met name het zwavel gehalte en de klopvastheid (octaangetal) zijn daarbij een belangerijke parameter. Het zwavel gehalte moet omlaag omdat de katalysator daardoor beter z'n werk kan blijven doen. De klopvasheid moet omhoog vanwege de hogere compressie verhouding van moderne motoren, maar ook omdat een ouder wordende motor pingelgevoeliger wordt als gevolg van inwendige vervuiling. Die vervuiling bestaat voornamelijk uit roet en koolaanslag in de verbrandingskamers en op de kleppen, maar ook uit aromaataanslag in de injektoren.
In de jaren '90 zijn autofabrikanten begonnen met het inbouwen van een pingel/detonatie sensor of een voorzienning die instaat is om motorpingel vast te stellen of deze te vermijden. Als er detonatie optreed in een motor zorgt die voorzienning er voor dat motorschade uitblijft omdat de aansturing van de motor wordt aangepast. Die aanpassing zorgt altijd voor een toename van brandstof verbruik en een afname aan vermogen. Door in dit geval een brandstof toe te passen met een verbeterde klopvastheid neemt het verbruik weer af en het vermogen toe.
In die afspraken die gemaakt zijn met de europesche overheden is ook bepaald dat deze nieuwe brandstoffen vanaf 2005 beperkt leverbaan moeten zijn. Zo doende dat er nu Shell V-power en BP Ultimate 98 is, die zijn er eenvoudigweg omdat dat moet. Deze brandstoffen bevaten minder dan 10ppm zwavel en hebben een 2 keer zo krachtig reinigend vermogen dan gewone euro 95 of superplus 98. Hierdoor kunnen deze zogenaamde "premium Fuels" een reeds vervuilde motor weer schoon krijgen.
Dit hoge reinigende vermogen is echter geen minimum eis, maar een toegevoegde waarde zodat de ene
brandstofleverancier zich kan onderscheiden van de andere.
Wat ik zelf opmaak is ook dat er dus kwaliteits verschil zal zijn (ook in de toekomst) tussen de grote bekende merken en de merkloze pompen die met hun prijs veel lager zitten. Dat verschil zit 'm dus in het lagere reinigende vermogen van de benzine bij de merkloze pomp waardoor het verbruik bij langdurig gebruik langzaam maar zeker zal toenemen.
Shell Pura had in het verleden minder dan 35 ppm zwavel, de huidige euro en superplus hebben nu nog 50 ppm zwavel. Ultimate en V-power is dat minder dan 10ppm...
Bron: forum ACC member Garfield
- 118GTR
- MG-R Core
- Contacteer:
vanaf 2002 wel(mijn motor o.a.)Striker schreef:Waar ik even aan wil toevoegen dat een K-serie geen knok-sensor (pingelsensor) heeft.
fijn om een keertje bevestigt te krijgen dat een hoger octaangetal geen extra vermogen oplevert, hoe vaak ik het ook gezegd heb, er blijven altijd mensen het tegendeel beweren.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
word al duidelijk
Bedankt voor de reacties op mijn topic!
Bijna alles is me nu duidelijk... maar wat kun je het beste tanken in een 220TC?
Bijna alles is me nu duidelijk... maar wat kun je het beste tanken in een 220TC?