Aankoop MG F

Roy D

Aankoop MG F

Bericht door Roy D »

Hoi allemaal,

ik ben nieuw hier op de site, omdat ik me aan het orienteren ben voor een sportieve 2 persoons cabrio. Mijn absolute voorkeur gaat uit naar MG, alleen al vanwege de looks.

Mijn budget is toereikend voor een leuke F uit 1998 met niet al te veel gelopen (< 80.000). Ik ben echter een beetje huiverig voor de onbetrouwbaarheid van de auto waar ik op internet veel over lees.
Daarom heb ik eigenlijk de volgende concrete vragen:
- hoe is jullie ervaring met de betrouwbaarheid en de onderhoudskosten, indien je normaal met je spullen om gaat
- waar moet ik op letten als ik voor een 2de handsie ga kijken
- is de VVC uitvoering minder betrouwbaar en (veel) duurder in onderhoud?
- is de niet VVC variant snel genoeg? 120 pk lijkt vrij weinig.
- is een TF veel betrouwbaarder? Ik zou mijn budget kunnen oprekken om voor een TF uit 2002 te gaan (maar liever niet).

Alvast bedankt voor de antwoorden
Gebruikersavatar
Striker
MG-R Freak
Berichten: 4729
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
Woonplaats:
Locatie: Dordrecht

Bericht door Striker »

Hoi Roy, allereerst welkom bij MG-R 8).

De onbetrouwbaarheid waar veel "autokenners" het altijd over hebben valt in werkelijkheid ontzettend mee.
Een punt van aandacht bij alle MG-Rover's met een K-serie motor en bij de F in het bijzonder (aangezien deze een middenmotor heeft en van nature dus moeilijker z'n warmte kwijt kan) is de koppakking. Tot 2000 werd een koppakking gebruikt van een niet al te beste kwaliteit. Vanaf 2000 wordt een nieuw model gebruikt met als gevolg dat er vrijwel geen problemen met de koppakking voorkomen (een TF heeft deze koppakking dus al en zal dus idd iets betrouwbaarder zijn).
Bij een km-stand van rond de 80k km moet je controleren of de distributieriemen (een VVC heeft er 2) vervangen zijn, anders zit er een dure reparatie aan te komen.
Controleer ook de binnenkanten van de banden, deze willen bij een F weleens schuin afslijten.

De VVC is niet minder betrouwbaar dan de overige modellen en ook qua onderhoud scheelt het niet zo gek veel (dus wel een extra distributieriem).
Ik zou zeggen, maak eens een testrit in een 1.8VVC en in een standaard 1.8, dan kan je zelf bepalen of je de niet-VVC snel genoeg vindt. Hij is bepaald niet langzaam, maar de VVC is toch wel een klasse apart.
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
Roy D

Bericht door Roy D »

Hoi Striker,

bedankt voor de toelichting.
Ik zal zeker nog een proefrit gaan maken. De koppakking is vrij duur om te vervangen (kan / wil niets zelf doen en zal alles door een dealer laten uitvoeren).
Kan je bij vervanging overgaan op de betere versie van de 2000 en latere versies? Of loop je het risico dat je meerdere malen deze kostenpost tegenkomt?

Mijn voorkeur gaat zeker naar de VVC uit. Momenteel rij ik een 200 pk sterke Volvo V40 T4. Deze is in rechte lijn echt snel, maar te zwaar voor leuk bochten gedrag. Dit hoop ik bij de MG wel te vinden, hoewel ook daar de meningen over verschillen las ik.
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

als bochtenwerk erg belangrijk voor je is, dan is de TF wel een aanrader. Deze is veel harder afgeveerd, dan de MGF.

Bovendien heeft de TF VVC altijd 160pk waar de MGF VVC meestal 145 heeft(alleen de speciale "Trophy" MGF heeft ook 160pk)
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Gebruikersavatar
Striker
MG-R Freak
Berichten: 4729
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
Woonplaats:
Locatie: Dordrecht

Bericht door Striker »

Roy D schreef:Kan je bij vervanging overgaan op de betere versie van de 2000 en latere versies? Of loop je het risico dat je meerdere malen deze kostenpost tegenkomt?
Ja, wanneer de koppakking is/wordt vervangen, wordt automatisch de nieuwe versie gemonteerd (althans, dit zou wel zo moeten zijn. Het oude model is niet meer leverbaar, het is vervangen door de verbeterde versie). Dan zou het probleem in principe verholpen moeten zijn.
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
Gebruikersavatar
Striker
MG-R Freak
Berichten: 4729
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
Woonplaats:
Locatie: Dordrecht

Bericht door Striker »

De wegligging van de TF is idd wel een stukje beter dan die van de F.

Maar vergeleken met je Volvo zal de F al als een kart rijden :mrgreen:.

De 145 pk VVC is vrij makkelijk op 160 pk te krijgen, dus voor het vermogen hoef je het eigenlijk niet per se te doen (de TF160 is nauwelijks sneller dan de F VVC).
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
Roy D

Bericht door Roy D »

Mooi dat de kostenpost van een koppakking maar 1 keer voor behoort te komen.

Ik was ook van plan (mede vanwege de prijs) om het bij de 145 pk VVC versie te houden. De opgegeven acceleratie tijden lijken me meer dan voldoende. En ook met mijn Volvo rij ik meestal rustig.... en af en toe een keertje beetje gassen.
Gezien blijkbaar de VVC niet onbetrouwbaarder is dan de 'gewone' uitvoering zal mijn voorkeur dan toch naar de VVC gaan.
Roy D

Bericht door Roy D »

Nog een vraagje:

ik zie op de site van autoweek dat het geluidsniveau in de MG F wel heel erg hoog ligt (79 dB bij 120 km/u, dit is zo'n 6 dB hoger dan bij een MR2 en MX-5). De TF zit een stuk lager in geluid.

Hebben jullie ervaring op langere ritten? Is het goed uit te houden met de kap erop of is het ondoenlijk veel lawaai?
Gebruikersavatar
Striker
MG-R Freak
Berichten: 4729
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
Woonplaats:
Locatie: Dordrecht

Bericht door Striker »

Bij 120 km/u maakt hij redelijk wat toeren en geluid (je zou soms een 6e versnelling wensen :) ), maar ik vind dit persoonlijk niet storend. De motor is duidelijk aanwezig, iets wat bij dit type auto eigenlijk wel hoort, het is in ieder geval geen ondoenlijk lawaai.
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
Gebruikersavatar
Frekkel
MG-R Freak
Berichten: 1424
Lid geworden op: vr mei 21, 2004 3:48 pm
Woonplaats: Waarschoot

Bericht door Frekkel »

en met een beetje radio hoor je nix meer van ;)
autoweek zijn mierezeikers, alsof iemand zich zou storen aan een beetje lawaai als ie in zo'n auto zit.
moest het nu een caterham of donkervoort zijn met de uitlaat naast je been...
MG ZR S1800
Roy D

Bericht door Roy D »

Bedankt voor de reacties...... wilde alleen zeker weten dat ik mijn vrouw nog hoorde als ze vindt dat het wel wat sneller mag ;)
Gebruikersavatar
Robert-220TC
MG-R Freak
Berichten: 1618
Lid geworden op: za nov 30, 2002 1:13 am
Woonplaats: rijswijk(zh)(réswék)
Contacteer:

Bericht door Robert-220TC »

Roy D schreef:Bedankt voor de reacties...... wilde alleen zeker weten dat ik mijn vrouw nog hoorde als ze vindt dat het wel wat sneller mag ;)
Zo dan heb je een goede, de meeste vragen atijd of het wat rustiger kan :|

Btw Welkom hiero.

Cya,

Robert
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8398
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Bericht door Bart-K »

zolang ze maar niet gaan kaartlezen :mrgreen: geen flauwe grappen over de toertocht van mensen uit groep 1 aub!!! :oops:
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Roy D

Bericht door Roy D »

Ik heb al enige tijd motor gereden, met mijn vrouw regelmatig achterop. Het kon haar niet hard genoeg gaan....... MG kan ze ook zelf rijden wel zo leuk voor haar :)

Maken jullie je geen zorgen over de onderdelen voorziening over enkele jaren, nu MG-Rover vrijwel zeker een failisement te wachten staat?
neurojaap

MGF VVC van 145 naar 160 PK ?

Bericht door neurojaap »

Striker schreef:De wegligging van de TF is idd wel een stukje beter dan die van de F.

Maar vergeleken met je Volvo zal de F al als een kart rijden :mrgreen:.

De 145 pk VVC is vrij makkelijk op 160 pk te krijgen, dus voor het vermogen hoef je het eigenlijk niet per se te doen (de TF160 is nauwelijks sneller dan de F VVC).
Hoe gaat het oppeppen van 145 naar 160pk van een MGF vvc in zijn werk? Wat kost het en waar kun je het laten doen (in de buurt van zwolle) ?
graag jullie mening
Neurojaap
Gebruikersavatar
Striker
MG-R Freak
Berichten: 4729
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
Woonplaats:
Locatie: Dordrecht

Bericht door Striker »

Wanneer je een goed luchtfilter, een 52mm gasklep en een goed sportuitlaat monteert zit je met de F VVC rond de 160 pk.
Vooral een goed luchtfilter doet bij de F wonderen, omdat de toevoer van koude lucht standaard niet echt geweldig is. Hier is dus veel winst mee te behalen.

Prijs van een luchtfilter ligt tussen de 100 (een open filter, zoals bv van K&N) tot zo'n 400 (Pipercross Viper) euro. 52mm gasklep kost rond de 220 euro en een goed uitlaatsysteem zo'n 600 euro.
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
Plaats reactie