upgrade

vragen, antwoorden, tips en foto's van en over Car-Hifi
eggbert

upgrade

Bericht door eggbert »

hey momenteel zit ik met juist 2 originele front speakers, vdo 6x9 achterspeakers en een kenwood versterker kac 6201 (gebrugd vermorgen 4 ohm 150w) op men sub van kenwood met 350 rms.

nu ging ik naar men audio dealer en vroeg ik naar wat de beste upgrade zou zijn om meer gewone klank en meer bas te krijgen? die antwoorde me

vanvoor een focal polyglass compo set 165v (75w rms) en vanachter ook focal polyglass 6x9 690 cv (75w rms) op een versterker van kenwood kac - 8401 ( 4 ohm 60W rms ).

nu van m'n subwoofer ben ik vrij content maar vind ik dat hij toch maar weinig geeft, en toen ik keek naar de wattage van die nieuwe versterker die hij mij aanrade vroeg ik mij af of deze kerel niet de slechte gewoonte heeft van zijn versterkers te licht te pakken? aangezien ik vind dat mijn woofer maar net genoeg geeft om op m'n niet versterkte originele speakers te spelen neem ik aan dat de versterker van m'n woofer waarschijnlijk ook al te licht gekozen is. Ben ik dan niet beter van een versterker te kiezen met een hoger wattage voor de nieuwe poly glass speakers en men woofer versterker te vervangen door een zwaardere zodat de bas niet achteruit gestoken wordt?

ps de dealer is een officiele kenwood dealer en zou dus ook liefst een kenwood versterker steken maar een versterker van 4 x 75 rsm op 4ohm vind ik bij kenwood niet... heeft anders iemand een versterker aan te raden?
216 driver

Bericht door 216 driver »

Ik heb het zelf niet zo op kenwood, zijn zat andere merken.

Wat is je budget ? en waar woon je ? misschien dat ik je nog naar een goeie dealer kan sturen met meer keus :) .

Ik zelf heb een lanzar 431, op de doos staat dat die 4x125 w RMS levert op 4 ohm . Maar dat klopt niet helemaal, levert ongeveer 4x85 RMS op 4 ohm. En voor een prijs van 200,-

Maargoed je kan beter naar een goeie bekende dealer die wat meer merken heeft en je ook beter kan vertellen wat overeenkomt met jou wensen en budget.
Gebruikersavatar
peter3
MG-R Freak
Berichten: 970
Lid geworden op: di aug 19, 2003 6:36 pm
Woonplaats: Deventer
Locatie: stedendriehoek
Contacteer:

Bericht door peter3 »

Focal zijn zeker goede speakers.

Ik zou het volgende voorstellen.
Neem jouw 6201 (4 * 60 W rms) en sluit daar de speakers op aan.
Je zou dan voor de sub een andere versterker kunnen nemen bv een mono blok of een versterker die gebrugd kan worden.
Ik denk dat jouw sub idd wel iets blijer zou zijn met wat meer vermogen.

Natuurlijk weet ik jouw buget niet.
Maar sommige zijn zeer te vreden over
ron de vries

Maar misschien zou je kunnen kijken bij Remcocarstereo vlaanderenstraat 93 in Gent

Of anders in brugge bijvan droemme

Zelf heb ik een infinity ra 6006 (4/5/6 kanaals versterker).
En daar spelen de front,rear en sub(gebrugd) op.
Misschien ook een optie.

Ik wens je veel suc6

Misschien kun je voor meer info ook kijken op:
SYS
Rover 220 SD (weg in 2006)
MG ZS 120 Le Mans SE '03 (weg in 2014)
MG ZT 190 2.5 V6
eggbert

Bericht door eggbert »

m'n budget draait rond de 1500 euries alhoewel ik het liever rond de 1000 zou houden. die 6201 is maar 2x60W RMS dus die kan ik dan niet gebruiken voor de focals ( die versterker ben ik trouwens liever kwijt dan rijk want die heeft geen ventilator en in de zomer is die al rap over verhit ). verder woon ik in drongen bij gent maar moet ik wel zeggen dat ik zeer content ben van de dealer en dan vooral voor het plaatsen van alles. Ik ben nogal pietje precies en alles was perfect gedaan. Verder maakt hij den dealer der geen spel van om iets te monteren dat niet van hem komt dus als ik met een versterker van ergens ander kom dan gaat ie daar geen spel van maken. Mij gaat het nu eigenlijk vooral om welke versterkers ik zou kiezen met welk wattage voor de focals en sub.

cheers 8)
eggbert

Bericht door eggbert »

wat vind je hiervan voor de focals? Rockford Fosgate Power 551-X gevonden bij ron de vries (merci peter3)

en voor de sub kenwood kac 7201 (450 WRMS gebrugd) die gaat zeker genoeg geven en dan zet ik gewoon de gain wat zachter zodat ik de boel niet opblaas, of ik zet gewoon 2 subs (van 350) in serie op die ééne versterker dan gaan die zeker niet over spelen
Anton
MG-R Freak
Berichten: 1235
Lid geworden op: do dec 12, 2002 11:15 pm
Woonplaats:
Locatie: Oss

Bericht door Anton »

Dat is een hele leuk amp die je heb uitgezocht, hoewel je nog wel iets zwaarder mag voor je Focals hoor.
Moet het goed doen op de Focals. 8)

Andere vraag alleen aan jou. Waarom ook meteen die achterspeakers vervangen? Ben ik zelf nooit zo'n voorstander van.
Ik ben meer een voorstander van (zoals nu bij jou) voorspeakers vervangen door een composet, en dan maar eens luisteren hoe het klankbeeld is.

Je keuze voor de polyglass van Focal kan ik volledig onderschrijven...die klinken erg goed. En dan inderdaad een wat zwaardere versterker voor je sub...kijk (en luister) dan eerst maar eens of je nog iets aan geluid achterin mist. Dan kan je altijd nog iets doen met die achterspeakers.
eggbert

Bericht door eggbert »

Anton schreef: Andere vraag alleen aan jou. Waarom ook meteen die achterspeakers vervangen? Ben ik zelf nooit zo'n voorstander van.
Ik ben meer een voorstander van (zoals nu bij jou) voorspeakers vervangen door een composet, en dan maar eens luisteren hoe het klankbeeld is.
daar heb ik ook al aan gedacht maar dan kwam ik aan volgend probleem.

één: de vdo speakers die ik heb zijn 30-32000herz en zijn dus niet geschikt voor een versterker (hebben constant de neiging van te overspelen).

twee: ik zou op voorhand moeten weten of ik een twee kanaals versterker nodig heb of een vier kanaals want het zou spijtig zijn dat ik het geld uitgeef aan een vierkanaals versterker als ik maar een twee kanaals nodig heb en het zou aan de andere kant klote zijn dat ik een twee kanaals koop en blijkt dat ik van achter nog iets mis en ik me dan uiteindelijk toch een vierkanaals versterker moet kopen.


verder zit ik met nog een probleem de radio die ik nu heb heeft maar één rca uitgang (rear) en ik zou der minstens twee nodig hebben want de rockford heeft twee rca's nodig (voor en achter) en dan de rockford heeft één rca uit zodat ik daar de sub versterker nog zou kunnen aansluiten...

kheb wel nog een nice kenwood radiootje gevonden voor 150€ maar dan begint het allemaal wel wat kostelijk te worden... kzit nu al aan 1200 euries voor de 2 focal setjes de rockford versterker en de kenwood versterker voor de bass kist
Laatst gewijzigd door eggbert op zo apr 10, 2005 4:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
eggbert

Bericht door eggbert »

bestaat er zo niks om een gewoone uitgang om te zetten naar rca??
Anton
MG-R Freak
Berichten: 1235
Lid geworden op: do dec 12, 2002 11:15 pm
Woonplaats:
Locatie: Oss

Bericht door Anton »

volgens mij niet, maar er zijn wel kabels van oa Caliber met 1 rca ingang en aan de andere kant 2 rca uitgangen...kan je dus 2 versterkers aansluiten op 1 rca uitgang.
eggbert

Bericht door eggbert »

hmm ik betwijfel of dat wel schitterend zal spelen....
Anton
MG-R Freak
Berichten: 1235
Lid geworden op: do dec 12, 2002 11:15 pm
Woonplaats:
Locatie: Oss

Bericht door Anton »

Het blijft natuurlijk altijd een noodoplossing ;)
Beter is natuurlijk een nieuwe HU met minimaal 3 rca uitgangen...
eggbert

Bericht door eggbert »

kheb nog iets schitterend gevonden voor op de bass versterker van 450 wrms


Afbeelding


rockford fosgate
2x Punch HE-series 12" subwoofers
2x 8 ohm (samen 4 ohm)
frequentie bereik: 30-400 Hz
Aanbevolen vermogen: 100-400W RMS
800W max
Gevoeligheid: 88 dB/W/m
Anton
MG-R Freak
Berichten: 1235
Lid geworden op: do dec 12, 2002 11:15 pm
Woonplaats:
Locatie: Oss

Bericht door Anton »

Tja, het is net een snoepwinkel :mrgreen:
eggbert

Bericht door eggbert »

3 rca uitgangen, die kosten rap 300 euries...

die van 170 euries heeft 2 rca uitgangen en staat in promotie bij Ron De Vries


Afbeelding

MP3/WMA compatible CD speler

4x 50W MOSFET versterker
2x RCA pre-out (2 volt)
MP3 / WMA weergave
CD-tekst
Tone control: Bass / Mid / Treble
System Q
K3i RDS Tuner met radiotekst
CD-R/RW compatible
Telefoon mute
"Flipdown" frontpaneel met FL display
Wisselaar bediening

Afneembaar front
Toetsverlichting: Instelbaar groen / rood
eggbert

Bericht door eggbert »

kzou beter nog wat doorsparen want met die hu van 170 euries en die rockford baskist kom ik al op 1700 euries zonder plaatsing... zo diep gaat men portefeuille niet vrees ik... misschien na de zomer...
Edgecrusher

Bericht door Edgecrusher »

bestaat er zo niks om een gewoone uitgang om te zetten naar rca??
Dit bestaat zekers wel.
Maar dit WIL je niet!
(veel kwaliteitsverlies)

Van 1x tulp naar 2x tulp wil prima.
Dit werk hetzelfde als die pre-out optie op die versterker.
(mits deze verloopstekker van goede kwaliteit is)

Verder zal ik het gewoon beetje bij beetje opbouwen. (zoals Anton zegt)
Dit doet veel minder pijn in de portemonnee.
En ik zal wel voor de 4-kanaals versterker gaan.
(i.v.m. met eventuele toekomstige uitbreidingen)

Greetz.
Plaats reactie