Rover 45 front speakers

vragen, antwoorden, tips en foto's van en over Car-Hifi
FrenzY

Rover 45 front speakers

Bericht door FrenzY »

Hallo,

Kunnen jullie mij vertellen hoe groot de front speakers zijn in de deur van een rover 45?
En als ik die wil installeren, moet ik dan heel de binnenbekleding van de deur eruit halen, of kan dat speaker roostertje alleen er ook uit?

Thx
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

Als het bij de 45 hetzelfde is als bij de 400 (en dat zal waarschijnlijk wel) dan moet de hele deurbekleding eraf en gaan er 16,5cm speakers in.

cheers,
Dennis :cool:
You can go fast ... but I can go anywhere.
Dennis

Bericht door Dennis »

Rover schreef:16,5cm speakers

Dat klopt :)

En idd, speaker rooster kun je er niet los afhalen (ook al ziet het er wel zo uit, want ik had eerst ook het idee dat te doen). Je moet dus je deurpaneelbinnenkantding los halen :)
thadon

Bericht door thadon »

Dennis schreef:
Dat klopt :)

En idd, speaker rooster kun je er niet los afhalen (ook al ziet het er wel zo uit, want ik had eerst ook het idee dat te doen). Je moet dus je deurpaneelbinnenkantding los halen :)
Veel succes en haal vantevoren een zakje met nieuwe klempluggen bij de dealer... Ik moet de deuren van m'n ZR ook op deze manier gaan doen.

Ik had deze link in een ander topic geplaatst trouwens, daarin wordt het repareren van electromotor van de ruit behandeld. Niet helemaal hetzelfde, maar wel vrij duidelijk v.w.b. het verwijderen van het deurpaneel.

http://www.mg-rover.org/articles/showart.php?ArtID=439

Gr. Dennis
FrenzY

Bericht door FrenzY »

bedankt jongens, het is allemaal heel vlotjes gelopen!
Alleen pasten mijn nieuwe speakers niet helemaal in de gaten, omdat de behuizing ervan konisch was in tegenstelling tot de originele speakers die erin zaten.
Maar dat hebben we opgelost.

Nu, alles speelt perfect, alleen heb ik een vervelend neveneffectje :?
Door de trilling van de nieuwe speakers (sony xplod xs1731 trouwens) gaat bij bepaalde toonhoogtes de "houten" inleg in mijn linkervoordeur meetrillen, en dat hoor je vrij duidelijk.

Kunnen deze eraf geklikt worden zodat ik er iets kan tussensteken dat de trillingen opvangt?

greetz...
Dennis

Bericht door Dennis »

Helpt het niet als je het een keer stevig aandrukt?
thadon

Bericht door thadon »

:mrgreen:
Stevig aandrukken. Staat dat niet als tip in de manual?
Ik druk m'n hele interieur steeds weer even stevig aan als ik de muziek hard heb gehad. Alles trilt en rammelt, word er niet goed van!

....en er staat pas net 3000 kilometer op....
Jmrules

Bericht door Jmrules »

Rover schreef:Als het bij de 45 hetzelfde is als bij de 400 (en dat zal waarschijnlijk wel) dan moet de hele deurbekleding eraf en gaan er 16,5cm speakers in.

cheers,
Dennis :cool:
Hoe de fuck gaat je raam dan nog open. Ik heb de hele boel momenteel open liggen en ik probeer er de 16,5 cm kickbassen van mijn Focal set in te proppen. Als ik ze verzonken monteer (plastic ring er uit en een houten ring er in) gaat mijn raam maar voor de helft open. Als ik een dubbele ring maak zodat mijn raam weer helemaal open kan kunnen die klote deurpanelen er niet meer op..... Dusss, 16,5 cm my ass. (Al bedenk ik me net dat een 16,5 cm Sony/Pioneer/shitspeaker waarschijnlijk minder diep is dan die fucking Focal gevallen, magneet is al bijna groter dan het gat :? )

Ik vrees dat er nieuwe polyester deurpanelen moeten komen want die Focal's MOETEN er gewoon in :twisted:
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

Jmrules schreef:.... Dusss, 16,5 cm my ass. (Al bedenk ik me net dat een 16,5 cm Sony/Pioneer/shitspeaker waarschijnlijk minder diep is dan die F'ing Focal gevallen, magneet is al bijna groter dan het gat :?)
Dan ligt dat toch echt aan jouw hoor ... of mijn JBL GTO-6506's zijn shit speakers.
En dan klinken ze toch behoorlijk goed voor shitspeakers :lol:
Moet ik wel eerlijk zeggen dat dat kunststofspul er bij mij uit is en vervangen is door een MDF ring die ik op maat gemaakt heb ... was ik ff vergeten te melden :oops:
You can go fast ... but I can go anywhere.
Dennis

Bericht door Dennis »

Jmrules schreef: Dusss, 16,5 cm my ass.
Mijn MBQuart Reference 16.5cm speakers passen er gewoon in hoor, maar idd de behuizing van de orig. speakers is weg, en er is een ring in gemaakt waar de speakers op zitten; raam kan open, deurpaneel kan er gewoon op, geen probleem :)
Jmrules

Bericht door Jmrules »

Dennis, Rover,

Inmiddels is e.e.a net ff duidelijker: Die plastic ring is er inderdaad al af, als ik dan zonder ring zou monteren zou het sowieso niet gaan omdat het gat net te klein is. Ring maken is ook het probleem niet want dat moest ik sowieso doen dus ik meten:

Ruit helemaal omlaag en de speaker in het gat tegen de ruit aan: Dan hou ik nog 22 mm ruimte tussen het plaatwerk en de bevestigingsring van de speaker, ik moet dus veilig gemeten 24 mm naar voor om de ruit niet te raken. Dat komt opzich mooi uit omdat het 2 x 12 mm MDF is. De eerste ring heb ik dezelfde vorm gehouden als die originele plastic ring om dezelfde schroefgaten te kunnen gebruiken (raar 5 hoekige ring geworden dus) De Tweede ring is gewoon rond en is puur om extra hoogte te krijgen. De speakerrand zelf is 2 mm dik gietijzer dus totaal kom ik vanaf het plaatwerk 26 mm naar voor. Tel daarbij 5 mm op voor de rubberen rand aan de speaker zelf en dan nog de uitslag die deze heeft.... (Focal komt altijd VER naar buiten bij het spelen.... Kortom: IK MOET een deel van het deurpaneel wel opnieuw maken anders past het echt niet. Speaker zit maximaal naar achteren en dan hou ik nog dit over. Focal vind het gewoon leuk om de diepte in te gaan want de speakers zijn gemeten vanaf de onderkant van de ring nog 7,5 cm !!! diep

@Dennis: MBQ staat er om bekend om hele smalle (niet diep dus) compos te maken waar inderdaad prachtig geluid uit komt. Hoe ze dat voor elkaar krijgen weet ik niet maar het heeft duidelijke voordelen voor de inbouw.... dat is duidelijk. (Bij een vriend van me ook MBQ in de voordeuren gestopt in zijn Volvo S40 en dat paste inderdaad prima op de standaard plek (ook een nieuwe ring gemaakt) Deurpaneel paste nog :shock:

@Rover: No offence maar Sony GTO vind ik zeker geen goede speaker. Ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik erg kritisch ben wat dit betreft dus vandaar. Ik zou graag ook makkelijker zijn wat dit betreft maar helaas blijft Sony voor mij een NO GO.

Kortom: Ik ga een deel van de originele deurpanelen maar eens met de Dremel bewerken. Foto's volgen natuurlijk :)
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

Sony?? hoe kom je daar bij? ik heb helemaal geen sony's
You can go fast ... but I can go anywhere.
Dennis

Bericht door Dennis »

Jmrules schreef:
@Dennis: MBQ staat er om bekend om hele smalle (niet diep dus) compos te maken
Aha, dan heb ik stiekem per ongeluk mazzel gehad denk ik; ik heb het nooit opgemeten voor ik ze kocht :)
Jmrules

Bericht door Jmrules »

Rover schreef:Sony?? hoe kom je daar bij? ik heb helemaal geen sony's
Pff ik was nog niet wakker, excuse moi. JBL GTO I mean :mrgreen: Daarvoor geld wel hetzelfde als je MIJN mening vraagt. Nogmaals, no flame alleen ben ik wat dit betreft bijzonder veeleisend. (helaas kan ik wel zeggen, dure K*t hobby aan het worden. :cry: )
Jmrules

Bericht door Jmrules »

Dennis schreef: Aha, dan heb ik stiekem per ongeluk mazzel gehad denk ik; ik heb het nooit opgemeten voor ik ze kocht :)
Ja als ik dat hoor dan noem ik het mazzel. Hoe MBQ het precies voor elkaar krijgt weet ik niet maar de kickbassen klinken loepzuiver en toch zijn ze zeker niet diep. Ik heb een plaatje van de kickbassen van Focal gemaakt met een pakje Marlboro ernaaast zodat je een beetje kan zien hoe diep ze eigenlijk zijn....

Kleine update (die zonder foto;s minder leuk is maar toch):

Heel de deurkappen liggen uit elkaar, ook de deuren zelf zijn gestript van alles incl spiegeldriehoek. Die laatste heb ik helaas met de dremel ook aan moeten passen omdat ook de tweeters te groot zijn om normaal te passen :mrgreen: na wat polyester een schuurwerk gaat het al beter. Omdat nu de hele boel toch uit elkaar ligt heb ik gelijk het mechanisme van de ramen en dan met name het wormwiel aan de motor van een nieuwe laag vet voorzien: Ramen schieten werkelijk weer omhoog en omlaag, was toch een beetje droog geworden 9 jaar na productie....

Zaterdag ga ik de deuren vanbinnen voorzien van een dubbele 2mm laag dempingsplaat (bitumen) om alle herrie er uit te halen, de deur wat zwaarder te maken enz enz. Daarna de filters monteren en de afstelling checken (tweeterfilter kan op 0, -2 en -4 dB gezet worden). De nieuwe opzetringen zijn al klaar. Ik heb dus een dubbele 12mm MDF ring gemaakt die ik daarna met Poly-filler heb bespoten gevolgd door 2 lagen zwarte bumperlak. Dit om vocht geen kans te geven het MDF binnen een jaar naar karton te transformeren.... Uiteindelijk moet de originele kap 15 mm verder naar voor komen, minder dan ik geschat had en toch meer dan gewenst zullen we maar zeggen. ;)

Enfin, zaterdag maak ik het af zodat ik het deurpaneel kan uitslijpen en een nieuwe voorkant maken. Gelukkig hoef ik alleen het voorste deel van de kaartenbak met speakerkap aan te passen zodat het er nog steeds "af-fabriek" uitziet als ik klaar ben. Foto;s zullen zondag volgen....

......nog maar 2 dagen zonder geluid naar mijn werk rijden dus.... :cry:
216 driver

Bericht door 216 driver »

Inbouwen van speakers is wel heel belangrijk om een goede klank te krijgen, een stevige ondergrond is erg belangrijk en het dempen van de deur gaat trillingen tegen en geluid van buiten wordt ook een stukkie minder :D .

Nu heb ik nog een tip: ik heb zelf mijn deuren gedempt en speakers op een mdf ring gemaakt, maar je kan het beste nog de ruimte tussen speaker en deurpaneel rondom de speaker opvullen zodat het geluid meer binnen in je interieur komt.

Bij mij speelt het nog vrij achter het deurpaneel dus het geluid verspreidt zich daarachter nog en dat is natuurlijk zonde ;) .
Plaats reactie