Vervangen van de kachelweerstand (fan werkt niet goed)
- Striker
- MG-R Freak
- Berichten: 4729
- Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
- Woonplaats:
- Locatie: Dordrecht
Vervangen van de kachelweerstand (fan werkt niet goed)
Een vraag die op dit forum regelmatig gesteld wordt, is waarom de blower van de kachel niet meer werkt. Meestal werken stand 1 en 2 niet meer, maar 3 en 4 nog wel.
Oorzaak hiervan is een defecte weerstand. Hoe deze vervangen kan worden lees en zie je hier onder (de foto's zijn van een Rover 400, maar voor de 200 is het in principe hetzelfde) :
Verwijder het handschoenenvak. Het zit met 2 bouten aan de onderkant bevestigt:
Hieronder zie je de boosdoener.
Verwijder de stekker, deze zit vrij strak. Duw de kabel opzij, zodat je bij de schroeven kan die de weerstand op z'n plek houden:
Verwijder de weerstand:
Het probleem is duidelijk te zien:
Monteren van de nieuwe weerstand is gewoon het omgekeerde van wat hierboven beschreven is.
Oorzaak hiervan is een defecte weerstand. Hoe deze vervangen kan worden lees en zie je hier onder (de foto's zijn van een Rover 400, maar voor de 200 is het in principe hetzelfde) :
Verwijder het handschoenenvak. Het zit met 2 bouten aan de onderkant bevestigt:
Hieronder zie je de boosdoener.
Verwijder de stekker, deze zit vrij strak. Duw de kabel opzij, zodat je bij de schroeven kan die de weerstand op z'n plek houden:
Verwijder de weerstand:
Het probleem is duidelijk te zien:
Monteren van de nieuwe weerstand is gewoon het omgekeerde van wat hierboven beschreven is.
Laatst gewijzigd door Striker op za feb 14, 2009 6:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik weet niet of het bestemd is om puur en alleen je fans af te remmen ofzo..
Maar anders zou je er misschien ook wel een normaal weerstandje tussen kunnen hangen..
Ik denk echter dat er nogal wat vermogen gaat lopen, en dat die weerstanden zo gemaakt zijn omdat er nogal wat warmte vrijkomt dan.. Door de openheid koelt het zo dus beter
Maar anders zou je er misschien ook wel een normaal weerstandje tussen kunnen hangen..
Ik denk echter dat er nogal wat vermogen gaat lopen, en dat die weerstanden zo gemaakt zijn omdat er nogal wat warmte vrijkomt dan.. Door de openheid koelt het zo dus beter
Re: Vervangen van de kachelweerstand
Bedankt voor de info....ga t direct proberen...
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Dat is dan vervelend want alle Honda's in NL komen uit Engeland. (goed 99.9%)mike001 schreef:pak van een japanse honda, die gaan bijna nooit stuk
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!