V-Snaar airco+dynamo gesprongen.

618 620 623 820 825 827
Plaats reactie
Mikey

V-Snaar airco+dynamo gesprongen.

Bericht door Mikey »

Wie heeft er op zijn rover600Di ook een aftermarket airco? Hier zit er naast de multisnaar ook nog een klein v-snaartje dat op de airco zit, en de dynamo aandrijft. Bij mij ging hij kort na aankoop van de auto piepende geluiden maken, ik zag dat de snaar niet in superstaat was en heb hem vervangen, het piepen begon al gauw weer, dus weer opgespannen, het piepen was even weg, totdat het ging regenen en bij begon weer elke dag te piepen, nou wil ik vandaag wegrijden naar mijn werk, hij piepte al meteen bij de start, een beetje gas gegeven tot het weg was, toen ik ging rijden rook ik een verbrand-rubberlucht, ik zet de auto aan de kant om te kijken en toen ging mijn dynamocontrole lampje branden, ik wist al meteen wat het probleem was, v-snaartje gesprongen dus, gelukkig nergens in terecht gekomen, ik kon hem voor mijn deur nog te pakken krijgen. Wie heeft er nog meer last van die kleine boosdoener? En iemand een idee waarom hij is gesprongen, het is een snaar die maar 2000 km heeft gelopen.
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

kijk eens of die poelies wel in 1 lijn staan, misschien heb je een kromme dynamo/aircopomp beugel.

Dat soort dingen gebeurd omdat mensen direct aan de stelschroef van de dynamo gaan draaien, terwijl ze het scharnier nog niet los hebben gedraait.

In dat geval kun je de beugel gewoon weer recht duwen.

Kan ook zo zijn dat 1 van de poelies erg vuil is, ff langs de staalborstel halen en een beetje vet erop.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Mikey

Bericht door Mikey »

Ik heb net nog ff goed nar de snaar gekeken, deze is niet gebroken, maar de ribben zijn bijna overal opgevreten, en de snaar is meerdere malen gedraaid, mijn multiriem lag ook een tandje naar links.
De snaar is niet direct ervanaf gesprongen denk ik, omdat ik eerst de rubberlucht rook, en een poos later pas het dynamolampje aanging, beetje een raadsel, ik zal is goed kijken of de poulies in 1 lijn staan en of ze schoon zijn.
Weet iemand trouwens of het normaal is dat de snaar van fiat is? deze zat er al op terwijl de auto bij een rover dealer is onderhouden, en ik heb wel is meer gehoord dat er een fiatsnaar op gaat.
Gebruikersavatar
Striker
MG-R Freak
Berichten: 4729
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
Woonplaats:
Locatie: Dordrecht

Bericht door Striker »

Volgens mij wordt de snaar gemaakt door Valeo. Die levert voor veel automerken onderdelen, dus 't zou best kunnen dat Fiat ook Valeo gebruikt.
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
Mikey

Bericht door Mikey »

Er zit nu een nieuwe op, niet te strak gezet, maar elke koude start piept hij even, ik ben bang dat als ik hem nog strakker zet dat er dan hetzelfde gebeurd als hiervoor, ik ben zowiezo bang dat het weer gebeurd. Maarja ik wacht het af. Bedankt voor de reacties!
Jmrules

Bericht door Jmrules »

hier sluit ik me graag even bij aan met een vraag die in het verlengde ligt. Bij mij begint de multiriem ook wat geluid te maken (misschien verkeerde benaming maar ik bedoel die riem die over de krukaspoelie langs dynamo enz loopt) Deze begint (heel erg weinig maar toch) wat piepende geluiden te maken dus ik dacht, ff spannen die zooi.

Ik ben gewend om gewoon een dymanobout los te draaien, stelschroef te verdraaien zodat de hele dynamo wat kantelt en de riem strakker komt te staan en de dynamobout weer vast te draaien.... Let wel, bij mijn auto nog nooit gedaan.

Ik gooi gisteren de kap open maar met een 500 Watt bouwlamp in de aanslag kon ik nog niet ontdekken hoe ik dat ding kan spannen.... Dynamo zit niet op een soort scharnierpunt maar zit muurvast met een aantal bouten. Een collega van me opperde dus het ID dat het om een zelfspannende riem gaat maar dat weet ik dus niet.

In de Manual van het T16 blok kan ik veel terugvinden maar niets over deze riem. Mijn vragen concreet: Zit er ergen een automatische spanrol tussen ? Zo ja dan is de riem gewoon versleten en moet er een nieuwe op. Als er een nieuwe op moet: Hoe haal ik deze er af. Gokje van me: De spanrol los maken maar dat brengt me weer bij vraag één... :mrgreen: Alvast bedankt.

EDIT: gaat om een T16 non-turbo blok in een 420SLi
Plaats reactie