Pagina 1 van 2
Geplaatst: di dec 28, 2004 10:51 am
door Striker
De 1.8 zou wat mij betreft direct afvallen. Deze motor is gewoon te licht voor zo'n grote/zware auto. Niet alleen is de auto hierdoor behoorlijk traag, het komt de betrouwbaarheid ook niet ten goede, doordat de motor enorm zwaar belast wordt.
De 2.0V6 is een lekkere soepel motor, die goed past bij een auto als de 75 (wordt inmiddels niet meer geleverd in de 75). Ook de diesel is een prima motor (en de meest betrouwbare), maar is lang niet zo krachtig als de CDTi.
Geplaatst: di dec 28, 2004 11:55 am
door Roverforever
Daar de K-motoren hoge toeren goed kunnen verdragen denk ik dat betrouwbaarheid niet echt een probleem is voor de 1800. Wat wel is is dat de auto dan vreselijk traag zal zijn en een slechte gasrespons zal hebben. De 2000 KV6 is een veel vlottere motor maar heeft ook zijn beste prestaties bij hoge toeren. Het is wel een betrouwbaar blok (zeker in vgl met de 2500 KV6. (de enige Rover-motor waar ik al problemen met gehad heb)) De diesel CDT is geen vinnig blok maar wel uiters sterk,met een rustige rijstijl moet dit blok met gemak 300000km kunnen lopen (de motor maakt gebruik van een turbo met vaste geometrie waardoor hij veel betrouwbaarder is dan de huidige BMW-motoren met variabele turbo). Volgens mij is dit de lijst van betrouwbaarheid over de 75motoren
1° 4600 V8
2° 2000 V6
3° CDT
4° CDTi
5° 1800t
6° 1800
7° 2500 (problemen met poreus worden van koelribben)
Geplaatst: di dec 28, 2004 12:01 pm
door Striker
Roverforever schreef:Daar de K-motoren hoge toeren goed kunnen verdragen denk ik dat betrouwbaarheid niet echt een probleem is voor de 1800.
De Rover 75 1.8 is één van de weinige moderne Rovers die nog problemen heeft met de koppakking. Dit komt doordat deze motor er flink aan moet trekken en dus behoorlijk warm wordt.
Geplaatst: di dec 28, 2004 12:49 pm
door Roverforever
De 2000 KV6 is een door MGR zelf ontwikkeld blok op basis van de 2500 KV6. In de 75 moet dit blok zoals gezegd ook hogere toeren draaien om zijn topvermogen te bekomen. Dit (hoge toeren) pastte niet echt bij de roeping van de 75. Daarom werd een turbomotor met een hoger koppel in de 75 geplaatst om schakellui te kunnen rijden. Neem van mij aan dat dit een betrouwbaar blok is naar de geest van Japanse motoren (Nissan,Mazda (Xedos) en Lexus). Verkies je de combinatie van betrouwbaarheid en rijplezier is dit na de V8 het beste blok,rij je liever rustig aan neem je beter de diesel. Het wordt nog steeds in de 45 gebruikt omdt deze sportiever en lichter is. Het heeft ook de mooiste sound van de 3.
Striker:bij een rustige rijstijl zou dat nochtans geen probleem mogen zijn maar ik geloof je
Geplaatst: di dec 28, 2004 12:53 pm
door Striker
Roverforever schreef:Daarom werd een turbomotor met een hoger koppel in de 75 geplaatst om schakellui te kunnen rijden.
Nog een andere reden voor de introductie van de 1.8T is dat in Engeland een 1.8 turbo goedkoper is te verzekeren dan een 2.0 V6. Dit is vooral voor de zakelijke markt erg aantrekkelijk.
Geplaatst: di dec 28, 2004 6:27 pm
door Dennis
Roverforever schreef:
1° 4600 V8
Ehh, waarom is die V8 betrouwbaarder?
Misschien hoeft ie minder hard te werken om de auto vooruit te helpen dan een (willekeurige) 4-cilinder, maar als je zo'n motor hebt ga je daar ook naar rijden waardoor dit weer enigszins teniet wordt gedaan (lijkt mij, correct me if I'm wrong) en je hebt ook nog eens veel meer onderdelen die het kunnen gaan begeven...of ben ik nou gek?
Geplaatst: di dec 28, 2004 7:02 pm
door Roverforever
Die V8-motor maakt zeer weinig toeren,ook als je doorzet. Daarenboven heeft hij ook een hoog koppel dus weinig moeite met het koetswerk.
En hij heeft niet echt veel meer onderdelen,deze motor is bevoorbeeld veel ouderwetser dan de Quad-Cam KV6 motoren
Geplaatst: di dec 28, 2004 9:36 pm
door Bart-K
Mocht je een 2.0 V6 kiezen, zou ik wel gaan voor een automaat. Handbak rijd naar mijn gevoel helemaal niet fijn, motor reageert niet lekker op t gaspedaal.
Geplaatst: di dec 28, 2004 10:04 pm
door Roverforever
Dat schijnt aan het tweemassavliegwiel te liegen
Geplaatst: wo dec 29, 2004 12:33 am
door Ewout
Dennis schreef:
Ehh, waarom is die V8 betrouwbaarder?
Misschien hoeft ie minder hard te werken om de auto vooruit te helpen dan een (willekeurige) 4-cilinder, maar als je zo'n motor hebt ga je daar ook naar rijden waardoor dit weer enigszins teniet wordt gedaan (lijkt mij, correct me if I'm wrong) en je hebt ook nog eens veel meer onderdelen die het kunnen gaan begeven...of ben ik nou gek?
Die V8 is er een van het simpelste soort dat er is, een laag rendement OK, maar (in principe) niet stuk te krijgen omdat dat ding lage toeren draait en door z'n overmaat ook haast niet hoeft te werken om de koets vooruit te duwen. En ik weet niet of je ooit V8 hebt gereden, maar een V8 is nou niet bepaald een motor die je het liefst zo dicht mogelijk bij de rode cijfertjes van de toerenteller wilt hebben. Er naar rijden is eerder dat ding in z'n 3 of 4 zetten en de rest van de dag niet meer schakelen

Geplaatst: wo dec 29, 2004 10:51 am
door Dennis
Ewout schreef:
Er naar rijden is eerder dat ding in z'n 3 of 4 zetten en de rest van de dag niet meer schakelen

Eigenlijk a rich man's diesel dus

Geplaatst: wo dec 29, 2004 2:16 pm
door Ewout
Dennis schreef:
Eigenlijk a rich man's diesel dus

Zo zou je het kunnen zeggen ja

Geplaatst: wo dec 29, 2004 4:43 pm
door Roverforever
De V8 is een automaat bij Rover,de ZT is een handbak. Op de snelweg voel je dat hij onmiddelijk in z'n grootste overbrenging zit (4). Bij een rustige rijstijl komt deze motor nooit boven de 3000rpm. En ook het geeft hij nooit het "stoempgevoel" in lage toeren. Ik ben er van overtuigd dat deze wagen m'n 620SDi zal overtreffen. Die komt overigens echt aan het einde van zijn Latijn.
Geplaatst: vr dec 31, 2004 11:00 am
door Roverforever
Kan iemand soms nog at info geven over de 1800 in een 75.
Naar mijn weten toch niet problematisch.
Gewoon uit interesse
Geplaatst: zo jan 02, 2005 12:58 pm
door VandenPlas
Zag by 'Myreview' van "autobléh...nl" ook iemand met een R-75 met 1.8 liter motor die z'n koppakking er een keer had uitgeblazen. Maar deze wagen reed wel op LPG.! Dus dat kan er ook mee te maken hebben. Daar hebben meer auto's last van.
Ben zelf ook aan het oriënteren voor een R-75. Mij lijkt de 2.0 V6 wel een mooi compromie! Hoewel de 1.8 zuiniger met brandstof is.
Hier wat cijfertjes;
....................................Rover 75 1.8 ................Rover 75 2.0 V6
topsnelheid.......................195 km/h.................... 210 km/h
acceleratie 0-100 km/h.......11.6 s .......................... 10.2
verbruik binnen b.k............10.6 l/100km.................13.5 l/100km
verbruik buiten b.k............6.1 l/100km...................7.0 l/100km
verbruik gecombineerd........7.8 l/100km...................9.4 l/100km
massa leeg........................1375 kg........................1445 kg
rover 75 welke motor.
Geplaatst: do jun 29, 2006 5:08 pm
door Ducloi
Ik zou echt voor de 1800 k motor gaan.
het zelf een 75 1.8 club.
geen problemen gehad.
je krijgt alleen problemen als je er echt elke
dag ermee gaat racen.