synchromesh naar de knoppen

Technische informatie over MG's en Rovers.
bosrooi

synchromesh naar de knoppen

Bericht door bosrooi »

dag allemaal....

ik heb een probleem met mijn rover 620si uit 1995. een week geleden begon mijn auto zeer slecht te schakelen. na een tijdje zelfs niet meer. bleek de olie uit het hulp koppelcylindertje (bij het pedaal) te zijn gelopen. na het vervangen van het onderdeeltje en het ontluchten schakelt hij weer goed echter; op- of terugschakelen naar de 2e versnelling geeft een krakend geluid. volgens de kenners (wat ik dus niet ben) is het synchromesh dus naar de klote. doodzonde van m'n auto natuurlijk. nu is mijn vraag aan jullie: wat kan ik hieraan laten doen , waar zou ik dat kunnen laten doen, en niet minder belangrijk, wat zou dat gaan kosten ?

iemand hier al eens hetzelfde probleem gehad ?
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

nou die bakken gaan nog wel een stuk(vraag maar aan dutch vitesse), maar als je syncromesh voor de tweede versnelling aan barrels ligt, dan moet je bak er asap onderuit.

Denk niet dat het onderdeel zelf duur is, maar de bak moet helemaal los en uit elkaar. Een andere bak is goedkoper denk ik.

p.s. als je kunt double-clutchen dan houd die 2de versnelling het heeeeeeel erg lang uit, als je dat niet kunt dan slijt hij heel erg hard, en heb je straks nog meer te vervangen(maar dat maakt natuurlijk niet uit als er toch een andere bak ondergaat)
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
bosrooi

Bericht door bosrooi »

eeuhm....wat is double clutching precies ?
Ashoe

Bericht door Ashoe »

is geloof ik een manier van downshiften die gezonder is voor je koppeling :o

was iets met als je downshift, koppeling intrappen, versnelling naar neutraal, koppeling omhoog, gas bijgeven tot het aantal toeren waarop de lagere versnelling gaat draaien, koppeling intrappen, downshiften en koppelen... of zoiets >.>

je laat dus je motor van tevoren al het toerental draaien wat ie in de lagere versnelling gaat draaien ipv dat je de toeren terug laat vallen en de motor weer de toeren in schiet zodra je downshift

feel free to butt in als ik het verkeerd vertel jullie techie guys :D
Mista T
MG-R Core

Bericht door Mista T »

Dubbel gas geven,

dat wil zeggen dat je eerst clutch om je versnellingsbak in zn vrij te zetten, dan geef je een beetje gas, waardoor de verschillende toerentallen beter overeenkomen, als je dan schakelt zal die beter overlopen......
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!

DAMN! You must be kidding!

filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

double clutchen is idd zoals mista zegt.

Maar het belangrijkst is dat je zorgt dat het toerental van je versnellingbak(je uitgaande as), gelijk is aan de primaire-as. Of althans volgens de verhouding van de versnelling waar je heen wilt.

Dat houd dus in dat je bij het opschakelen, naar zijn vrij schakelt en wacht tot het toerental van de motor gedaalt is tot die verhouding voor je volgende versnelling bereikt is.

Het zelfde geld ook voor terug schakelen, maar dan moet je terwijl je in neutraal staat, een dot gas geven, en dan wachten totdat hij daalt.

p.s. als je het bovenstaande probeerd met een versnellingsbak MET syncromesh, dan heb je je koppeling niet meer nodig(nouja de functie van de koppeling, je hebt natuurlijk nog steeds een verbinding nodig naar de versnellingsbak vanaf de motor)
Rover 118 GTi VVC MK3.2

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
bosrooi

Bericht door bosrooi »

dus dat wordt een kwestie van uitproberen ?
gewoon de toerenteller in de gaten houden en dan op verschillende momenten proberen ?
Ashoe

Bericht door Ashoe »

als in, je kan 'm gewoon in versnelling schuiven zonder te ontkoppelen/koppelen?
Ashoe

Bericht door Ashoe »

o god, het halve forum gaat het nu proberen :lol:
Striker
MG-R Freak

Bericht door Striker »

Je moet wel ontkoppelen/koppelen, want je moet de versnelling eerst in z'n vrij zetten en daarna in de volgende/vorige versnelling.

Ik gebruik 't eigenlijk alleen wanneer ik flink aan 't crossen ben en bij hoge toeren terug moet schakelen (voor een snelle bocht bv), zodat de bak niet zo'n opdonder krijgt.

Je kan 't tijdelijk als noodoplossing gebruiken, maar ideaal is 't zeker niet. Ik zou toch snel voor een andere bak kijken. Check Van Noort of Rhenoy eens, die kunnen je waarschijnlijk wel verder helpen (maar aangezien je een Honda blok hebt zullen er wel veel meer bedrijven zijn die je kunnen helpen).
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
rover220GTi

Bericht door rover220GTi »

Dat is dus in principe wat ze doen bij heel-toe afremmen bij de bocht?

zo ja maak ik daar ook wel eens gebruik van, wel lastig trouwens dat heel-toe gebeuren, misschien moet ik grotere schoenen kopen
:mrgreen:

Erik
Striker
MG-R Freak

Bericht door Striker »

Ja, is 't zelfde principe als heel-toe. Alleen doe ik 't niet met m'n hiel en m'n teen, omdat dat met mijn pedalen (en mijn voeten :) ) niet gaat (althans, ik kan 't niet :lol: ).
Afbeelding

416sí señor

Bericht door 416sí señor »

In Diessen zit een redelijk goedkope versnellingsbakrevisiebedrijf, daar brengt Van Noort zijn bakken ook naar toe, dus als je naar Van Noort gaat ben je vrij goedkoop uit.

Gr. Tomas
bosrooi

Bericht door bosrooi »

en wat voor een toerental moet ik denken dan voor de tweede versnelling ? (of is dat voor elke versnelling hetzelfde ?)
Striker
MG-R Freak

Bericht door Striker »

Dat ligt eraan wanneer je overschakelt.

Stel dat je bij 3000 toeren overschakelt van z'n 1 naar z'n 2, dan zal de motor terugvallen naar zo'n 2200 toeren in z'n 2. Dus in dat geval moet je de motor 800 toeren laten zakken. Wanneer je pas naar z'n 2 overschakelt bij 7000 toeren, dan moet je het toerental bv laten zakken tot 5800 (ik noem maar wat getallen, ze zijn niet exact. Maar ik hoop dat het idee zo duidelijk is).
Afbeelding

118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

het is erg gemakkelijk om te doen, maar erg moeilijk om het soepel te doen.

voor "ons" moderne bak rijders, terk hem gewoon uit de de versnelling ( bij zeg 50 in II ), en duw hem tegen III aan, en "opeens" valt hij erin.

Als je dat kunstje beide kanten op soepel kan(bij de lagere toerentallen), dan kun je aan heel-and-toe gaan denken, dat is zinnig bij hogere toerentallen, koppelen maakt het dan nog soepeler en nog beter voor de bak en de balans in de auto.
Rover 118 GTi VVC MK3.2

www.118GTi.tk

Plaats reactie