Pagina 1 van 2
Gas is om te koken???
Geplaatst: zo nov 28, 2004 6:49 pm
door Edgecrusher
Hoi,
Ben al een tijdje aan het rondkijken naar een andere auto.
Nu rijd ik zo'n 20 a 25dz km in het jaar.
Dus is diesel of g3 een serieuze optie.
Diesel heb ik wel goede ervaringen mee,
maar met gas heb ik geen ervaring.
Is het tegenwoordig nog wel verstandig om een g3 auto te nemen?
Wat zijn hier de voordelen van?
Wat zijn de nadelen?
Onderhoud, kosten e.d.
Graag een reactie.
Geplaatst: zo nov 28, 2004 9:33 pm
door 416sí señor
Is het tegenwoordig nog wel verstandig om een g3 auto te nemen?
Ja
Wat zijn hier de voordelen van?
-Motorrijtuigenbelasting is bijna even hoog als van een benzine auto
-Gas kost weinig
Wat zijn de nadelen?
-gasauto is langzamer
-duurder in aanschaf dan een benzineauto, waardoor je eerder geneigd bent een gasauto met hogere kmstand te kopen, en dan krijg je snel te maken met onderstaande

.
-Verdampers ed. moeten vaak bij 180000km vervangen/gereviseerd worden, kost minimaal 500 euro(dit is ook gelijk de reden dat er veel gasauto's te koop staan met kilometerstanden tussen 170000 en 200000, bij deze is dit allemaal nog niet vervangen maar het is wel nodig.)
Onderhoud, kosten e.d.
Op het punt bij nadelen na weinig tot geen extra kosten t.o.v. benzineauto's.
Oftewel, een gasauto is geen slecht alternatief voor diesel als je veel rijdt, maar koop geen auto met een hogere km stand. Dan kom je namelijk snel aan de hoge kosten en denk ik dat je nooit meer een gasauto wilt daarna.
Gr. Tomas
Geplaatst: zo nov 28, 2004 9:57 pm
door Striker
Met een moderne G3-installatie is de auto nauwelijks meer langzamer dan een benzine-uitvoering.
Duurder in aanschaf gaat bij een 2e-hands auto eigenlijk niet op, ze zijn dan eerder goedkoper. Je hoeft in ieder geval zelf niet meer de dure investering van een gasinstallatie te doen.
Wegenbelasting is nauwelijks duurder, één maal tanken en je hebt het er al dubbel en dwars uit.
Eigenlijk het enige nadeel (vind ik) is dat je of een grote tank in de kofferbak hebt, of een vrij kleine tank ipv je reservewiel.
Geplaatst: zo nov 28, 2004 10:25 pm
door Dennis
ehm,
met G3 heb je toch geen verdamper...toch?
Da's toch vloeibare inspuiting, of zit ik er nu naast?
Voordelen:
- gas is goedkoop (ja, je hebt er meer van nodig, maar gas kost nog niet de helft van benzine, en is ongeveer 15 a 20% minder zuinig)
- wegenbelasting (in geval van G3) is maar ietsjes meer dan benzine rijden
Nadelen:
- Kofferbakruimte die weg is (of je moet iets met onderbouw zoeken o.i.d.)
- beperkte aktieradius (ook ivm 80% vulling van de tank)
- vaak zie je dat gebruikte auto's op gas wel wat meer kms gereden hebben
Wat onderhoud betreft:
Ja, het kost wellicht wat meer onderhoud, want er zijn meer onderdelen dus kunnen er ook meer onderdelen kapot.
Verdamper (als die er is) kan idd een keer aan vervanging toe zijn...als dit 500 euro kost word je genept. Bij mijn vorige auto was ik voor een nieuwe verdamper iets van 180 euro kwijt als ik me niet vergis.
Laat je trouwens niet foppen door de olie kleur. Deze blijft mooi helder...maar dat wil niet zeggen dat ie na 15000 km nog net zo goed is als nieuwe olie
Thermisch wordt de motor wat meer belast (hogere verbrandingstemperatuur), maar ik heb het idee dat de meeste motoren daar wel tegen kunnen (een of andere recente ervaring met een chrysler buiten beschouwing gelaten).
Of het klopt weet ik niet, maar wat je wel regelmatig hoort is dat de electronica welke in de auto zit, waar de lpg electrische zooi bij gepleurd wordt, weleens gekke kuren gaat vertonen.
Of dit echt 100% klopt weet ik niet...heb het niet meegemaakt (heb zelf lpg gereden, maar was geen G3, en was auto uit 94, dus weinig gezeik met electronica)
Geplaatst: zo nov 28, 2004 10:29 pm
door Ashoe
mja, verschil tussen gas en benzine is tegenwoordig idd minimaal; m'n lesauto was ook gas en soms als de tank dan bijna leeg was schakelde ik over naar benzine en merkte echt superweinig verschil.
vriend van me had ook een megane op gas, had ik hem eruit getrokken met m'n chrissie, zegt ie van jaaaaa, komt omdat ik op gas reed - schakelt ie over op benzine, reed ik 'm er weer uit -_-*
Geplaatst: zo nov 28, 2004 10:32 pm
door Ashoe
o ja, dit is van horen zeggen hoor, maar auto's waarbij er later een gasinstallatie is ingebouwd, daar wil de installatie nog wel eens vaker kuren vertonen dan auto's die vanaf de fabriek uit een gasinstallatie hebben gekregen? dit door vaak lakse inbouw en onkunde.
true of false?
Geplaatst: ma nov 29, 2004 12:01 am
door Frekkel
25000 km is toch niet onnoemelijk veel?
en is g3 het zelfde of lpg hier in belgie?
Geplaatst: ma nov 29, 2004 12:03 am
door Striker
Frekkel schreef:is g3 het zelfde of lpg hier in belgie?
G3 is het type lpg-installatie, een moderne, slimmere variant van de ouderwetse gastank. Het gas noemen we hier ook gewoon lpg.
Geplaatst: ma nov 29, 2004 7:41 pm
door 416sí señor
Heb (veel) in verschillende auto's met g3 installatie gereden, en ik vond ze echt beduidend langzamer dan op benzine.
En 25000 is niet zo veel nee, maar genoeg om gas rendabel te maken.
Gr. TOmas
Geplaatst: ma nov 29, 2004 7:59 pm
door Striker
Eén tank per maand is al voldoende om gas rendabel te maken

.
Geplaatst: di nov 30, 2004 12:11 pm
door dictator
Allebei mijn auto's rijden rijden op gas, de 416 op gewoon gas, de 216 op g3. Beide met een koltec (tegenwoordig necam volgens mij) installatie.
Gezien de wegenbelasting is g3 natuurlijk heel interresant.
De Honda motor in de 416 houdt zich niet zo geweldig op gas, 335dkm op de teller, wel met 2e motor en 3e kop !!!
Over de K-series motor op g3 in de 216 hoor ik positievere geluiden, deze motor schijnt dat beter te verdragen. Een kop verbruikt op 235dkm.
Met de G3 in het begin wat problemen gehad met een stotterende motor, dit lag aan inwendige vervuiling van de gasverdeler. Dit is zelf best makkelijk op te lossen als je een beetje handig bent.
Ondanks deze "kleine" ongemakken blijf ik toch een grote fan van lpg, het scheelt gewoon geweldig in de beurs ! (Ik kan alle reparaties zelf uitvoeren, dat scheelt ook !)
Geplaatst: di nov 30, 2004 12:13 pm
door dictator
Oh ja, nog een kleine toevoeging op het bovenstaande verhaal:
Bij de oude installatie is vermogensverlies op gas merkbaar
Bij de G3 merk ik geen verschil tussen rijden op gas en benzine
Hopelijk heb je hier wat aan.
Geplaatst: ma jan 10, 2005 6:15 pm
door markjan witte
ik heb een 416 op gas maar merk weinig verschil in optrek tja misschien ietsje minder vel maar scheelt niet veel het enige wat ik heb is dat ie onderin ze twee geen kracht heb (moet dus snel terugschakelen naar ze 1 omdat ie in ze 2 dan stortert0 heb ik als ik hem op benzine schakkel niet dus kan wat in de afstelling van het gas zitten en swinters (als het koud is).duurthet lang voordat ie van benzine (waar ie opstart) overschakelt naar gas
Geplaatst: ma jan 10, 2005 11:26 pm
door Frekkel
een vvc op gas, is dat te betrouwen? omdat ik er misschien ééntje kan kopen
Geplaatst: wo jan 12, 2005 9:15 am
door Frekkel
niemand??
Geplaatst: wo jan 19, 2005 12:13 am
door Feddo
Vindt gas toch leuker afrekenen bij de pomp.
Heb zelf een 620i op G3 waarvan de cilinderkop problemen begon te geven (bij 300.000 km) en er op korte termijn geen kleppen te krijgen waren.
Dus is er deze week een 620 Si motor ingebouwd, van de sloop met weinig km op de teller (tja... leve de schade auto's) en tevens de G3 inst. overgezet, uiteindelijk nog goedkoper ook als een kop revisie.
Maar nadeel van de 620 is dat ze blijven rijden en er ook weer relatief weinig schade auto's zijn...dus zoeken.
Dit is toch wel een bekend probleem bij de 6'jes op gas, dus mocht je gas gebruiken schakel zeer regelmatig over op benzine en laat om de 12000 km even je kleppen checken, dit kan veel (geld) voorkomen.