Finale Nederlands kampioenschap EMMA en wij doen mee ;o))

vragen, antwoorden, tips en foto's van en over Car-Hifi
Gebruikersavatar
artemis
MG-R Freak
Berichten: 1981
Lid geworden op: zo apr 18, 2004 11:51 am
Woonplaats:
Locatie: almere
Contacteer:

Finale Nederlands kampioenschap EMMA en wij doen mee ;o))

Bericht door artemis »

Wij kregen vandaag de uitnodiging om mee te doen aan de finale van de Nederlandse Kampioenschappen van EMMA SOUND QUALITY.
Als je het hele jaar door genoeg punten verzameld, dan mag je hier dus aan mee doen. Omdat de uitslag van Speed Rosmalen gelukkig toch veranderd is (eerst werden rookie 1500 en 2500 samengevoegd en waren wij 5e geworden, maar dat is teruggedraaid en weer gesplitst, dus zijn wij alsnog 3e geworden :D )
Wij hebben dus bij elkaar 4 punten verzameld en dat is dus voldoende.
Wij staan dus zaterdag 27 november in de Jaarbeurshallen in Utrecht, bij Speed & Design 8)

Uitslag Full Speed Rosmalen
(opeens hebben zij Rookie 1500 en 2500 weer gesplitst dus nu zijn wij wel 3e geworden! Nu nog de beker opeisen die wij niet gekregen hadden :mrgreen: )

naam/totaal/totaal install/totaal geluid/showpunten/kwal.punten


Rookie
1500
1 Didi 253 48 191 14 6
2 Loek Prinsen 209 31 164 14 4
3 Menno Theunisse 201 37 150 14 3
4 Erik Tas 184 38 134 12 2
5 Martin Hooijmeijer 156 43 100 13 1



Uitslag Ahoy Rotterdam

Rookie
1500
1 Didi 337 49 271 17 6
2 Gerrit Guijt 301 48 237 16 4
3 Maurice Schuiling 226 43 168 15 3
4 Richard Bax 221 45 162 14 2
5 Menno Theunisse 217 43 159 15 1
6 Guido Nijzink 215 28 172 15
7 Raymond Gras 215 36 163 16
8 Corly van Kasteren 205 47 143 15
9 Gerwin Eleveld 134 28 104 2

Ben benieuwd wat zij van de nieuwe headunit vinden qua geluid :mrgreen:
geluid is namelijk mooier en beter geworden. ;)
Nu gaan wij natuurlijk nog een aantal punten van afwerking proberen te verbeteren, waar zij afgelopen keer over liepen te zeuren. ;)
Skytiger

Bericht door Skytiger »

Toppie!!!

Ben benieuwd die finale...
216 driver

Bericht door 216 driver »

Hey ,

Leuk dat je meedoet aan EMMA, ik ga binnekort ook beginnen met het inbouwen van mijn spulletjes.

Volgens mij zag ik je auto ook in de Ahoy, gave bak met leren bekleding toch ? 8)

Heb je misschien nog tips waar ik mijn tweeter kan plaatsen, of klinkt het ook goed bij de originele tweeter plaats?
Gebruikersavatar
artemis
MG-R Freak
Berichten: 1981
Lid geworden op: zo apr 18, 2004 11:51 am
Woonplaats:
Locatie: almere
Contacteer:

Bericht door artemis »

216 driver schreef:Hey ,

Leuk dat je meedoet aan EMMA, ik ga binnekort ook beginnen met het inbouwen van mijn spulletjes.

Volgens mij zag ik je auto ook in de Ahoy, gave bak met leren bekleding toch ? 8)

Heb je misschien nog tips waar ik mijn tweeter kan plaatsen, of klinkt het ook goed bij de originele tweeter plaats?
Dat was idd mijn auto in Ahoy, dank je voor het compliment :D 8)

De tweeters kan je het beste in de A-stijl verwerken. Bij mij zitten ze op de originele tweeterplaats en dat is nog het enige minpunt aan mijn geluidskwaliteit. Doordat ze hierin verwerkt zijn, komt het geluid teveel van de zij- en achterkant en mist er voor in de auto iets aan geluid. Dit zou opgelost zijn als de tweeters in de A-stijl worden verwerkt.
Als jij mee gaat doen aan EMMA dan zou ik aanraden om de tweeters in de A-stijl te verwerken, als jij niet mee gaat doen dan kan je ook de originele tweeterplaatsen gebruiken hoor, klinkt ook heel goed. Je hoort pas duidelijk het verschil als je de EMMA-cd afspeelt, zitten allemaal speciale trucjes op om de geluidskwaliteit goed te kunnen checken ;)
Moet bij mijn auto dus nog een keer veranderd worden, maar red dat niet voor de komend wedstrijd.
Eerst even afwachten wat de jury nu van het geluid vind, nu ik een nieuwe (veel betere) head-unit heb.Die haalt het geluid namelijk ook al meer naar voren toe (krijg het helaas niet perfect zolang die tweeters niet in de A-stijl zitten :( )
Dennis

Bericht door Dennis »

Denk dat het karakter van de een of de andere speaker ook wel wat meespeelt.
Die van mij zijn redelijk fel, en heb niet echt het idee dat ik wat mis als ik in de auto zit.

Maar ja, ben dan ook weer geen SQ-goeroe ;)
Ewout

Bericht door Ewout »

Dennis schreef:Maar ja, ben dan ook weer geen SQ-goeroe ;)
Gaat het toch ook niet om wat je weet, maar om wat je hoort als jij het gevoel hebt dat je niks mist dan zit je goed ;)
Gebruikersavatar
artemis
MG-R Freak
Berichten: 1981
Lid geworden op: zo apr 18, 2004 11:51 am
Woonplaats:
Locatie: almere
Contacteer:

Bericht door artemis »

Dennis schreef:Denk dat het karakter van de een of de andere speaker ook wel wat meespeelt.
Die van mij zijn redelijk fel, en heb niet echt het idee dat ik wat mis als ik in de auto zit.

Maar ja, ben dan ook weer geen SQ-goeroe ;)
Ik had ook niet het gevoel dat ik geluid aan de voorkant mis ;)

........maar als je de cd van Emma beluisterd, zit er bijv.een gedeelte in dat je een persoon hoort praten en lopen. Hij zegt dan bijv. "I now walk to the left side of the stage", "walk to thet middle of the stage",enz enz.
Je hoort hem dan ook daadwerkelijk de kant oplopen die hij noemt, als je installatie goed is, dan hoor je die persoon dus in een vloeiende lijn over het hele podium lopen door de boxen, bij mijn installatie zit er dus een kleine hapering in het stukje tussen de voorkant van links naar rechts en andersom uiteraard :mrgreen:
Dennis

Bericht door Dennis »

ik ken het principe van die cd's.
Heb er zelf ook een (maar dan geen emma cd zeg maar), en ik had ook wat last van die "hapering".
Ik vraag me alleen af of het wel slim is om die tweeters dan te verzetten, want dan pas je het beeld aan de "buitenkant" ook aan :?

Wat iig wel werkt, is een midden speaker monteren, zoals ook bij mij gebeurd is. Dit scheelt enorm. Als het geluid in het midden moet zitten, dan zit het ook in het midden (alhoewel ie bij mij een kleine afwijking naar links heeft...dus niet helemaal in het midden...).
Ewout

Bericht door Ewout »

Dennis schreef: Wat iig wel werkt, is een midden speaker monteren, zoals ook bij mij gebeurd is. Dit scheelt enorm. Als het geluid in het midden moet zitten, dan zit het ook in het midden (alhoewel ie bij mij een kleine afwijking naar links heeft...dus niet helemaal in het midden...).
In het midden :?: :?: ... dat vind ik dus zo'n gelul wat heeft het nu voor nut als het geluid "in het midden" zit terwijl je zelf niet eens in het midden zit en er dus zowiezo al nooit profijt van zult hebben :|

Je zit linksvoor of rechtsvoor dus je zal nooit een ideaal stereobeeld (of surround) krijgen.
Ashoe

Bericht door Ashoe »

als je een beetje goede HU hebt kan je gewoon een bepaald centerpunt in de auto kiezen, de volumes van alle aangesloten speaker worden dan dermate aangepast dat het lijkt alsof het op dat gekozen punt overal even hard om je heen is
Gebruikersavatar
artemis
MG-R Freak
Berichten: 1981
Lid geworden op: zo apr 18, 2004 11:51 am
Woonplaats:
Locatie: almere
Contacteer:

Bericht door artemis »

@ Dennis, een middenspeaker is wel een oplossing, maar dan zit het geluid nog te laag, of je moet dan een speaker op je dashboard gaan monteren, wat ik niet mooi vind,maar dan moeten de tweeters alsnog hoger geplaatst worden om een goede soundstaging te krijgen ;)

Het geluid moet niet vanuit het midden komen, maar van voren,
Als de tweeters in de A-stijl worden gemonteerd, zit het geluid dus meer naar voren en meteen hoger dan in de deur ;)
Het is mooier om het geluid van de tweeters meer naar voren/boven te hebben, zodat zowel de bestuurder als bijrijder er profijt van hebben.
Met enkel een middenspeaker los je dit dus niet op.
Met een middenspeaker moet je ook nog Dolby Pro Logic (Surround) op je HU hebben,om zo 5.1 geluid te creeren (zou bij mij kunnen,maar dan moet ik een extra versterker aansluiten tussen mijn HU en centerspeaker).
Ik speel nu op 4.2 geluid met virtual space enhancer.
Ewout

Bericht door Ewout »

Ashoe schreef:als je een beetje goede HU hebt kan je gewoon een bepaald centerpunt in de auto kiezen, de volumes van alle aangesloten speaker worden dan dermate aangepast dat het lijkt alsof het op dat gekozen punt overal even hard om je heen is
Maar dan is het geluid voor je bijrijder weet helemaal uit balans dus het blijft toch kutten met die zooi
artemis schreef:Het geluid moet niet vanuit het midden komen, maar van voren,
Nee, echt.... ik dacht altijd dat je alle speakers in het midden in moest bouwen :blink: ;)
Gebruikersavatar
artemis
MG-R Freak
Berichten: 1981
Lid geworden op: zo apr 18, 2004 11:51 am
Woonplaats:
Locatie: almere
Contacteer:

Bericht door artemis »

Ewout schreef: Nee, echt.... ik dacht altijd dat je alle speakers in het midden in moest bouwen :blink: ;)
Of jij begrijpt het niet, wil het niet begrijpen of je neemt mij niet serieus :roll:
Ik ga niet nog een keer hetzelfde uitleggen.
Zolang ik maar weet hoe het wel moet.
Ewout

Bericht door Ewout »

artemis schreef:Of jij begrijpt het niet, wil het niet begrijpen of je neemt mij niet serieus :roll:
Wie begint nou met wie niet serieus te nemen, mag ik je nog ff herrinneren
artemis schreef:Het geluid moet niet vanuit het midden komen, maar van voren,
Dus niet zeuren als ik dan een sarcastische opmerking terug plaats :dry:

Mzzls 8)
Dennis

Bericht door Dennis »

Ewout schreef: In het midden :?: :?: ... dat vind ik dus zo'n gelul wat heeft het nu voor nut als het geluid "in het midden" zit terwijl je zelf niet eens in het midden zit en er dus zowiezo al nooit profijt van zult hebben :|
Heeft niks met gelul te maken, maar met luisteren naar je oren.

Pak een test cd.
Zet deze op, met van die plok plok geluidjes van links naar rechts.

Mocht het een beetje verkeerd willen, dan hoor je 3 plokjes rechts, en dan 2 links (of nog erger), ipv plok ter plekke van buitenspiegel, plok halfweg tussen buitenspiegel en midden, plok in midden, plok halfweg tussen linkerspiegel en midden, plok tpv linkerspiegel....

En door dit te doen, en niet de tijdscorrectie toe te passen, is het geluid op de bestuurdersplaats "goed" (tussen " want hoe goed is goed), en ook op de bijrijdersplaats.
Ashoe

Bericht door Ashoe »

plok Afbeelding
Plaats reactie