Pagina 1 van 3

FILTERSET

Geplaatst: di nov 02, 2004 12:47 pm
door wolfshade
Welk filterset syteem raden jullie mij aan?
- Pipercross Viper (waar kan ik die, tegen de laagste prijs, kopen)
- fader filterset (die van UK parts: http://www.mgfnl.nl/product_mgf/homepag ... parts.html )
- iets anders

Alvast bedankt

MGF 1.8I

Geplaatst: di nov 02, 2004 1:05 pm
door Ewout
Ik zou er niet aan beginnen, geen power en alleen maar herrie

Geplaatst: di nov 02, 2004 1:10 pm
door Frekkel
ik zou voor de viper gaan
ook es kijken naar ITG als ik van jou was.

Geplaatst: di nov 02, 2004 1:17 pm
door Striker
De Viper en Vader zijn allebei kwalitatief erg goed. Ik heb de Viper en Vader allebei op m'n auto geprobeerd en ik vond de Vader net wat beter.
De Viper kan je hier het voordeligst kopen. De Vader bij UK Carparts, of direct bij Mike Satur.

De BMC CDA schijnt ook erg goed te zijn (qua ontwerp vergelijkbaar met de Vader), maar is een stuk goedkoper dan de Viper en Vader.
Ewout schreef:Ik zou er niet aan beginnen, geen power en alleen maar herrie
Onzin, Woflshade heeft het hier over gesloten filters, dus geen herrie en wel power.

Geplaatst: di nov 02, 2004 1:32 pm
door Anton
Tja, ik ben natuurlijk een beetje bevooroordeeld...
Maar ik zou voor de Vader gaan 8)

Geplaatst: di nov 02, 2004 6:58 pm
door Mista T
Mijn idee probeer een ITG.....

Over pipercross: daar heb ik bij RICA gehoord dat ze vaak ermogensverlies tegenkwamen..... Maar ja zij verkopen ze ook ...

Geplaatst: wo nov 03, 2004 9:24 am
door xpowerzzz
Wil je het wat de prijs betreft voordelig houden, kies dan voor een open cone filter (Green, K&N 57i, e.a.). Zij bieden 1) mooi geluid, 2) meer pk's door het wegnemen van de restrictieve airbox in de F (TF is een ander verhaal).
Wil je wat meer betalen, dan kan je een gesloten luchtfilter kopen:
- Vader (Mike Satur), Fader (Marten, ukparts.nl) en Taipan (MGF Centre) zijn identiek
- ITG Maxogen
- ....
Het grote voordeel van deze systemen is dat zijn steeds over koude lucht kunnen beschikken, terwijl hun design optimaal zou moeten zijn.

Een goekoper alternatief is een K&N of dergelijke in een Rover 820 airbox of een zelfgemaakte luchtbox.

hth,

Geplaatst: wo nov 03, 2004 3:21 pm
door Dutch
van een 820 i of si geen andere types

Geplaatst: do nov 04, 2004 9:40 am
door xpowerzzz
Thanks 'Dutch Vitesse' voor het spreekwoordelijke puntje op de i.

Geplaatst: do nov 04, 2004 10:19 pm
door MG_XPower
xpowerzzz schreef:Wil je het wat de prijs betreft voordelig houden, kies dan voor een open cone filter (Green, K&N 57i, e.a.). Zij bieden 1) mooi geluid, 2) meer pk's door het wegnemen van de restrictieve airbox in de F (TF is een ander verhaal).
1) Is maar net wat je mooi vindt, persoolijk vind ik enkel luchtfilter geluid zonder bijpassende uitlaat erg Boy-racer wat je misschien wilt voorkomen met een F
2) Waar behalve als je je wagen warm heb gereden; warme lucht stijgt en de K&N zit precies waar alle warme lucht langs naarbuiten moet. Al die warme lucht zorgt er weer voor dat je met een K&N zo goed als niks opschiet.

Ik zelf heb ervoor gekozen een paneel filer van Green te nemen (€50,-), de resonatie box er tussenuit te halen en de inlaat van de filterbox naar de linker inlaat te leggen (met bestaande pijp). Dit is, zeker relatief, super goedkoop en werkt aanzienlijk. Als ik veel geld zou mogen (lees:willen) uitgeven dan kocht ik de ITG Maxogen maar verwacht hier €450,- voor neer te tellen. Als je er tussenin wilt gaan zitten zou ik de Green Twister XL (dus niet de gewone) willen aanraden. Die zou ongeveer €250,- mogen kosten.

Ik vind persoonlijk de 52mm metalen Throphy Throttle Body (TTB) ook een aanrader als je de plastic versie nog hebt. Je wint er misschien maar 1pk mee ofzo maar de driveablilty (reactie gas pedaal) stijgt er enorm van.

Geplaatst: do nov 04, 2004 11:22 pm
door Mista T
over die 1 pk ben ik het niet helemaal eens, maar je hebt een veel betere reactie op je gaspedaal iiig..

De reden waarom ik het niet eens ben met die 1 pk is het volgende...
een aantal maanden geleden ben ik op een rollerbank, toen had ik de volgende Modificaties erop zitten:
*52 MM gasklep
* K&N 57i Kit (niet direct op gasklep, maar lager, bijna achter mn gril + cold air feed)
* Remus achterdemper (op dit moment GEEN)

Dit gaf op de HAMA bank bij RICA een totaal vermogen van 162 PK op het vliegwiel.........
Aangezien ik een VI rij, met standaard een 144-145 PK (afhankelijk van je bron :mrgreen:
Heb ik dus met deze modificaties 162-145 = 17 PK of 162-144 = 18 PK winst...
Nadien heb ik nog een catvervanger eronder gezet, maar ben niet meer op een bank geweest, maar zit naar mijn gevoel op zo'n 165 PK....

De uitdraai van deze test voor de "ongelovige" :
Afbeelding

Mocht ik nog geld over hebben wil ik nog wel een ITG filter kopen, ook omdat ze deze bij RICA aanraden.......(ga ik natuurlijk wel op de bank voor en na :mrgreen: )

Geplaatst: do nov 04, 2004 11:46 pm
door MG_XPower
Klopt op een Rover 200 heb je met je K&N gewoon koude lucht. Let er wel op dat een kennins van me met een 100% standaard MGF VVC al 152pk had. Je kunt dus zo niet rekenen zonder (het liefste de zelfde dag) 2 metingen te doen. Ik had bij mij 100% origineel meting 122pk :)

EN op een VVC heb je idd in de hoge gebieden een pk of 3..4 winst met de TTB maar op een MPi maar een magere 1 tot 2 pk...

Wat ik raar vind is dat ze bij jouw 200 115pk aan de wielen meten en dat dat dan 162pk motor vermogen is.... Ik had 105pk aan de wielen en je moet bij de F rekening houden met (vuistregel?) 16% verlies... Het verschil lijkt me hier veel te groot ?? Of zie ik iets over het hoofd ?

Geplaatst: vr nov 05, 2004 9:04 am
door Mista T
Dat was dus het punt waar ik wel van schrok toen ik daar stond, maar ze zeiden dat je daar niet naar moest kijken. Want je krijgt namelijk wel meer op de weg.
Je zit namelijk met rolweerstand, die op de rollers groter is.
Zij houden in principe ook wel de vuistregel van 15-20 %......

Geplaatst: vr nov 05, 2004 10:16 am
door xpowerzzz
*52 MM gasklep
* K&N 57i Kit (niet direct op gasklep, maar lager, bijna achter mn gril + cold air feed)
* Remus achterdemper (op dit moment GEEN)

Dit gaf op de HAMA bank bij RICA een totaal vermogen van 162 PK op het vliegwiel.........
Aangezien ik een VI rij, met standaard een 144-145 PK (afhankelijk van je bron
Heb ik dus met deze modificaties 162-145 = 17 PK of 162-144 = 18 PK winst...
Een VVC MGF met K&N 57i kit heeft al ongeveer 15pk winst. Dan blijven er niet echt veel pk's over om te verdelen tussen uitlaatlijn en TTB, niet ?
Klopt op een Rover 200 heb je met je K&N gewoon koude lucht.
Vergeet niet dat bij een hoog toerental, aardig wat lucht 'verbruikt' wordt en dat al snel de warme lucht van het motorruim van de F wordt vervangen door nieuwe lucht. Eénmaal op toeren, is er naar mijn mening weinig last te ondervinden van de warme positie van een open luchtfilter.

Geplaatst: vr nov 05, 2004 6:19 pm
door MG_XPower
Op een VVC heb je als je 10pk winst hebt met een K&N op de bank in mijn ogen al veel geluk. Zodra het warmer word in je Fje is het over. Dit merk je goed als je in de file staat en weg wilt rijden omdat het dan nog eens extra versterkt wordt. Op mijn MPi heb ik 5pk aan de wielen gemeten met een open luchtfilter. En ik heb met dat zelfde open luchtfilter een stijging van de olie temepratuur van het motorbolk gemeten van 15graden celcius bij de zelfde omstandigheden. Voor mij dus absoluut géén open luchtfilter (Voor de F ivm middenmotor). De hoeveelheid lucht die weggezogen wordt valt nog best wel mee. Als dat zou kloppen zou het dus een postieve uitwerking op de temeratuur van het blok moeten hebben en dat heeft het dus duidelijk niet.

Geplaatst: vr nov 05, 2004 6:37 pm
door Frekkel
met mijn k&n 57i kit is er steeds een sensor kapot omdat hij denkt dat mijn motor steeds koud staat, zo gaat mijn benzineverbruik serieus de hoogte in. en mijn vermogen voelbaar naar beneden. kunnen jullie een ander systeem aanraden?