FILTERSET

Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Frekkel schreef:met mijn k&n 57i kit is er steeds een sensor kapot omdat hij denkt dat mijn motor steeds koud staat, zo gaat mijn benzineverbruik serieus de hoogte in. en mijn vermogen voelbaar naar beneden. kunnen jullie een ander systeem aanraden?
really? Er is een sensor die de luchttemp meet, in het inlaatkanaal voor cilinder nr4(die het dichtsbij de versnellingsbak). Maar als die tegen de ecu zegt dat de lucht koud is krijg je MEER vermogen, want de ecu bedenkt dat koude lucht dichter is en dus per liter meer zuurstof bevat. ( mocht dat niet zo zijn, dan wordt hij gecorrigeerd door de lambda-sensor(zuurstof/mengsel verhouding-sensor) in de uitlaat)

Ook is er een sensor die de watertemp en wellicht ook 1 die de olietemp in de gaten houd, maar die zouden dezelfde waardes moeten blijven geven.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Gebruikersavatar
Frekkel
MG-R Freak
Berichten: 1424
Lid geworden op: vr mei 21, 2004 3:48 pm
Woonplaats: Waarschoot

Bericht door Frekkel »

van die sensoren heb ik geen kaas gegeten, dealer heeft hem aan de pc gehangen en zag dat hij een fout gaf. sensor vervangen, fout weggeschreven, maar nu merk ik eigenlijk niet veel beterschap. aangezien er nix veranderd is aan mijn motor en kelk constructie denk ik dat die sensor het weer heeft begeven. maar als hij het al begeeft van een simpele kelk, wat moet er dan niet gebeuren bij een cold airbox?
mijn kelk is nu wel rechtstreeks op de throttle aangesloten en heeeel goed voorzien van koude lucht. misschien is dat het prob, dat ie teveel koude krijgt. Maar het plan van K&N toont één miserabel darmpje en die moet op 10 cm van de kelk blijven. toen ik dit deed hoorde ik hem zelfs niet aanzuigen
MG ZR S1800
MG_XPower

Bericht door MG_XPower »

Ik denk dat je oorzaak en gevolg door elkaar haalt. Oorzaak is een kapote sensor en niet de K&N. Misschien is de aansluiting van de sensor (of de ECU) vuil. Haal maar eens een busje contact spray (€6,- bij de elektro-boer) en trek alle stekkers van je blok los (eerst accu ff los hè). Alle delen inspuiten (2 kanten) en steeds ieder stekkertje 20x in en uit elkaar trekken. Dit heeft bij mij al een keer een vergelijkbaar probleem opgelost, de rover stekkertjes zijn nu eemaal behoorlijk gevoellig.
xpowerzzz

Bericht door xpowerzzz »

Op een VVC heb je als je 10pk winst hebt met een K&N op de bank in mijn ogen al veel geluk.
Dan gooien we de onafhankelijke tests van MG Enthusiasts maar weg en geloven we nu 'in jouw ogen'.
En ik heb met dat zelfde open luchtfilter een stijging van de olie temepratuur van het motorbolk gemeten van 15graden celcius bij de zelfde omstandigheden. Voor mij dus absoluut géén open luchtfilter (Voor de F ivm middenmotor). De hoeveelheid lucht die weggezogen wordt valt nog best wel mee. Als dat zou kloppen zou het dus een postieve uitwerking op de temeratuur van het blok moeten hebben en dat heeft het dus duidelijk niet.
Misschien rijd je te traag en te veel file. :mrgreen:
Mista T
MG-R Core
Berichten: 2526
Lid geworden op: do dec 19, 2002 12:36 pm
Woonplaats: Nieuwegein
Locatie: NIEUWEGEIN

Bericht door Mista T »

@ frekkel,

volgens mij heeft een 200 MK3 een automatische choke...
Maar teveel koude lucht kan eigenlijk niet, zeker niet op de plek waar jij je filter heb zitten, want naar mijn mening kan je hem beter verleggen naar een lagere plaats.....

Zou best kunnen dat je stekkertjes een beetje verrot zijn, waardoor ie verkeerde gegevens binnen krijgt...
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!

DAMN! You must be kidding!

filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
MG_XPower

Bericht door MG_XPower »

xpowerzzz schreef:Dan gooien we de onafhankelijke tests van MG Enthusiasts maar weg en geloven we nu 'in jouw ogen'.
Over de K&N/Ramair op een MPi:
On the positive side, all the cone filters resulted in a useful power boost- both the K&N 57i and the Ramair installations resulted in an 8 bhp gain.
Tijden mijn RR sessie heb ik precies de zelfde meting gedaan en kwam ik op 5pk winst aan de wielen.
Ik heb ik met één van de personen gesproken die betrokken was bij die uitgebreide MG-World tests. Deze persoon heeft later nog zo'n sessie gedaan met o.a. gesloten systemen als de ITG/Twister/enz maar snapt niet waarom de gains van toen zo groot waren omdat hij komt er nu niet meer aan komt en publiceert de nieuwe data van de gesloten systemen daarom niet op het web.
Ik zeg niet dat mijn test beter was dan die van MG world en weet natuurlijk niet zeker dat de mijne klopt maar heb meer vertrouwen in mijn eigen data dan die van een ander omdat ik er zelf bij was en de grafiek thuis heb liggen.

Maar let erop dat zo'n test meestal gedaan wordt met de achterklep open en het filter dus redelijk koele lucht krijgt. De gevestigde orde in de UK is het er al lang over eens dat je op de F voor (constante?) winst een gesloten systeem moet hebben. Ik ben altijd grote fan geweest van open filters op mijn vorige auto's en heb er dan ook meteen één op mijn F geschroefd. Die heeft er precies een week op gezeten en toen ben ik meteen over gegaan op een gesloten systeem ivm de problemen. De temperatuur test heb ik gedaan door constant 120 te blijven rijden bij een graad of 25 buitenlucht temperatuur. Olie werd met de K&N al snel 110 graden en met het gesloten systeem bleef het bij 95 graden.

Er bestaat wel een speciale "klep" om om je filter heen te zetten icm aanzuigbuizen werkt dat blijkbaar aanzienlijk.
Afbeelding
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

MG_XPower schreef:De temperatuur test heb ik gedaan door constant 120 te blijven rijden bij een graad of 25 buitenlucht temperatuur. Olie werd met de K&N al snel 110 graden en met het gesloten systeem bleef het bij 95 graden.
tuurlijk je olie wordt warm :?:

Koop een halfords temp metertje van 5 euro en hang de langedraad in je inlaatkanaal, dat geeft tenminste nog een beetje betrouwbaar resultaat.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
MG_XPower

Bericht door MG_XPower »

118GTR schreef:tuurlijk je olie wordt warm :?:

Koop een halfords temp metertje van 5 euro en hang de langedraad in je inlaatkanaal, dat geeft tenminste nog een beetje betrouwbaar resultaat.
Je olie wordt uiteraard warm. Bij een MGF op een warme dag bij intensief gebruik zelfs 120 graden, helemaal origineel. De VVC heeft tegenwoordig zelfs een olie naar water koeler erin zitten. Dit hadden ze natuurlijk niet gedaan als de olie niet aan de warme kant werd lijkt me. Het lijkt me dus wijs geen modificaties te doen die een stijging van de olietemeratuur tot gevolg hebben.

Dat meten moet je zelf maar doen, mijn open luchfilter heb ik al lang (in de week nadat ik em eraf getrokken had 8)) verpatst. :lol:
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

ik doelde op het enorme verschil tussen de olie-temp met en zonder openluchtfilter.

dat kan gewoon van geen kant
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
MG_XPower

Bericht door MG_XPower »

Hou je hand maar eens boven het luchtrooster van een F als je hem warm hebt gereden. Daar komt alle warme lucht langs naarbuiten. Precies daaronder zit het filter. Bij een normale wagen heb je er geen last van maar ivm de middenmotor (bijna geen rijwind) dus wel. Ik ben overigens niet de enige die dit geconstateerd heeft.
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

MG_XPower schreef:Hou je hand maar eens boven het luchtrooster van een F als je hem warm hebt gereden. Daar komt alle warme lucht langs naarbuiten. Precies daaronder zit het filter. Bij een normale wagen heb je er geen last van maar ivm de middenmotor (bijna geen rijwind) dus wel. Ik ben overigens niet de enige die dit geconstateerd heeft.
Dat je vermogen verliest door dat je hete lucht verbrand i.p.v. koude geloof ik direct. Dat is idd bekend van de MG(T)F.

Maar dat alles heeft gewoon totaal geen effect op je olie-temperatuur.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
MG_XPower

Bericht door MG_XPower »

118GTR schreef:Maar dat alles heeft gewoon totaal geen effect op je olie-temperatuur.
De aangezogen lucht (en ingespoten benzine) koelen de kop wanneer dit door de poorten heen gaat. Door de kop loopt olie. Koelere kop levert daarmee koelere olie op. (we hebben het maar over een graad of 10)

Om deze manier kan ik het effect wat ik (en anderen) ondervonden hebben uitleggen.
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

die zelfde olie loopt ook langs de uitlaat poort. De temperatuur in het uitlaat kanaal is ongeveer 1250 kelvin, die in het inlaat kanaal ongeveer 300. Gemiddeld wordt dan zo'n 750 kelvin als de warmte overdracht inderdaad zo groot zou zijn als jij zegt, dan zou het gigantisch opwarmen.

Die 750 kelvin zou je kunnen verlagen tot misschien 725 maar dan heb je het ook helemaal gehad, het effect op de olie-temp is nihiel.

Voel ook maar eens hoe heet je kop is(ook aan de inlaat kant), en vraag je dan nog maar eens af hoe olie daar kan afkoelen.

Benzine(en ook lucht) kan wel degelijk koelen, maar dan hebben we het vrijwel zuigers, die direct in verbinding staan met het benzine/lucht mengels. Niet olie dat via loeiheet aluminium gekoelt dient te worden.

Olie wordt gekoeld in het onderblok, in het carter en langs de water kanalen. Daar wordt dan ook de olie-koeler geplaatst (filter eraf, koeler er tussen)
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
MG_XPower

Bericht door MG_XPower »

Sja wat jij zegt klopt ook. Dan kan ik het verder ook niet verklaren.
Lijkt me sterk dat het toeval is want ik heb meerdere keren geprobeerd.
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

MG_XPower schreef:Sja wat jij zegt klopt ook. Dan kan ik het verder ook niet verklaren.
Lijkt me sterk dat het toeval is want ik heb meerdere keren geprobeerd.
heb jij zoizo wel een olie-temp meter?
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
MG_XPower

Bericht door MG_XPower »

Nee ik lik een paar keer aan de pijlstok en gok dan de temperatuur :lol:

Grapje ;)

Een F/TF heeft een olie temperatuurmeter in de middenconsole naast het klokje :)
Plaats reactie