Pagina 1 van 2

Kapotte Turbo Diesel

Geplaatst: ma okt 04, 2004 2:25 pm
door gekske
Heeren,

Ik heb een aantal vraagjes, mijn turbo is kapot :( (rover 220 tdic 1998) wat is verstandiger: een nieuwe of een revisie? Waar kan ik een nieuwe/revisie turbo het beste kopen (beste prijs kwaliteit verhouding) sloop (400 euri) verder allerlei turbo zaken (prijs tussen 900 en 475 ex btw)? En tot slot kan ik dit beter over laten aan een monteur van een garage of is dit ook zelf te doen (liefst zonder dat de garantie van de turbo vervalt) (ik heb een autobrug)? Is er eigenlijk ook een workshop manual te krijgen van een rover 200 diesel?

Alvast bedankt.[/i]

Geplaatst: ma okt 04, 2004 3:42 pm
door Frekkel
mijn ervaring met turbo diesels leert me dat je hem nu zo goekoop mogelijk laat maken en hem van de hand doet. ken wel wat die er blijven mee rijden zijn en het werd een steeds terugkerend probleem tot gevolg dat ze na de zoveelste reparatiebeurt hun wagen verkochten en een nieuwe aanschaften. geld int water.

Re: Kapotte Turbo Diesel

Geplaatst: ma okt 04, 2004 4:19 pm
door peter3
gekske schreef: Is er eigenlijk ook een workshop manual te krijgen van een rover 200 diesel?

Alvast bedankt.[/i]
JA die is er.

Haynes service and repair manual.
voor de rover 211,214,216,218 & 220
Dec 1995 tot 1998 benzine en diesel.

isbn nummer:

1 85960 399 8

Re: Kapotte Turbo Diesel

Geplaatst: di okt 05, 2004 6:27 pm
door morris
gekske schreef:Heeren,

Ik heb een aantal vraagjes, mijn turbo is kapot :( (rover 220 tdic 1998) wat is verstandiger: een nieuwe of een revisie? Waar kan ik een nieuwe/revisie turbo het beste kopen (beste prijs kwaliteit verhouding) sloop (400 euri) verder allerlei turbo zaken (prijs tussen 900 en 475 ex btw)? En tot slot kan ik dit beter over laten aan een monteur van een garage of is dit ook zelf te doen (liefst zonder dat de garantie van de turbo vervalt) (ik heb een autobrug)? Is er eigenlijk ook een workshop manual te krijgen van een rover 200 diesel?

Alvast bedankt.[/i]
Wat het verstandigste is lijkt mij een revisie turbo met een 360 graden lager, kost wat meer dan een "standaard" revisie turbo, maar is wel beter.
Je zou eens kunnen informeren bij bv. turboworld.
Zelf reviseren kan ik je niet aan raden en ik denk dat gewone monteur er ook niet zomaar aan begint, want die dingen moeten na revisie gebalanseerd worden anders zal t'ie weer gauw het loodje legen.

PS: bij renoy stond een tijdje geleden een tdic waar de turbo nog op zat, en volgens mij zijn de turbo's van een gewone td het zelfde.

Geplaatst: di okt 05, 2004 8:35 pm
door Roverforever
een grondige revisie of een nieuwe maar doe GEEN tweedehands

Geplaatst: wo okt 06, 2004 2:38 pm
door gekske
Heeren,

Nee een 2e hands turbo lijkt mij ook niet helemaal ideaal (rhenoy vraagt 400 euro en geeft 3 maanden garantie met een gegeven km-stand). Turboworld vraagt 487 ex btw voor een ruil turbo en reparatie vanaf 200 euro.

Maar waarom zijn er bedrijven die 759 euro ex btw vragen voor dezelfde turbo? (de dealer vraagt zelf 675 ex btw....) Ik wil mijn eigen Dealer liever vermijden daar hij in mijn ogen toch veel te duur is? De prijs dwingt me bijna naar Rhenoy (en dus toch die 2e hands turbo)

Maar het zou ook nog de lucht massa meter kunnen zijn.....?

Maar ik vroeg me af of ik de turbo wel zelf kan demonteren en monteren? Niet het reviseren :?

Ik heb trouwens een TDIC....

Nogmaals bedankt

Geplaatst: vr okt 08, 2004 1:14 pm
door floris
ik heb hem niet dacht det ik hem had maar was van een 600
heb even voor de gein gekeken wat het nieuw kost
1450,99ex :cry:

Geplaatst: zo okt 10, 2004 9:07 pm
door bam
gekske schreef:Heeren,


Maar het zou ook nog de lucht massa meter kunnen zijn.....?

Maar ik vroeg me af of ik de turbo wel zelf kan demonteren en monteren? Niet het reviseren :?

Ik heb trouwens een TDIC....

Nogmaals bedankt
Straks ga je vertellen dat het gewoon je turboslang is die gescheurd is iets wat nl. niet vreemd is of je intercooller die verstopt is (komt ook wel eens voor) of je bedrading van een van de sensoren die doorgesleten is komt nog vaker voor.

Een tip, als je er geen kaas van gegeten hebt hoe je moet trouble shooten
Begin er dan niet aan want dit gaat dan een hoop geld kosten.
Maar net als de meeste van ons is dit wel de manier om je auto te leren kennen :oops: en kan je er ook een leermoment van maken.

Mijn advies: breng hem naar de dealer en bepaal dan wat je doet.
Of wees net zo eigenwijs als de meeste van ons (mij incl.) en zoek het zelf uit. ;)

Geplaatst: zo okt 10, 2004 9:27 pm
door morris
gekske schreef:
Maar ik vroeg me af of ik de turbo wel zelf kan demonteren en monteren? Niet het reviseren :?
Aangezien dat je schrijft dat je een auto brug hebt ga ik er van uit dat je vrij handig bent, of heb je die brug alleen voor eht verwisselen van de zomer/winter velgen :roll: :? :?

Geplaatst: za okt 16, 2004 6:56 pm
door gekske
Bij best of british hebben ze die turbo dus voor 344 euro. Daar ben ik in middels achter. De intercooler is niet verstopt, de oliepomp werkt ook nog. Ook geen slangen kapot. Maar ik moet wel ff (ik heb toch tijd zat) de zuigerveren vervangen daar er olie boven uit de motor komt (ofwel speling op de zuigers). Waardoor er (ivm emissie eisen) dus olie in de luchtinlaat van de turbo loopt. Nu zoek ik dus geen Haynes handleiding maar een echte workplace manual zodat ik me komende week weer eens echt kan vermaken. Of staat dat ook duidelijk in Haynes en heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt.

Geplaatst: zo okt 17, 2004 10:28 am
door Dennis 25 Vi
Wat voor kilometerstand heeft je TDIC??

En als ik jou was zou ik lekker voor een andere motor kijken, met een relatief lage kilometerstand. Ik heb zelf de Rover 420 Di gehad, en die ging weg met 150.000 km, en 0,0 liter olieverbruik. Het verbaast met dat jouw auto olie verbruikt, ik dacht dat het een sterke motor was.

Geplaatst: zo okt 17, 2004 3:08 pm
door morris
gekske schreef:Bij best of british hebben ze die turbo dus voor 344 euro. Daar ben ik in middels achter. De intercooler is niet verstopt, de oliepomp werkt ook nog. Ook geen slangen kapot. Maar ik moet wel ff (ik heb toch tijd zat) de zuigerveren vervangen daar er olie boven uit de motor komt (ofwel speling op de zuigers). Waardoor er (ivm emissie eisen) dus olie in de luchtinlaat van de turbo loopt. Nu zoek ik dus geen Haynes handleiding maar een echte workplace manual zodat ik me komende week weer eens echt kan vermaken. Of staat dat ook duidelijk in Haynes en heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt.
Je schrijft het een beetje warrig, maar als ik het goed lees komt doordat de zuigerveren versleten zijn olie in de luchtinlaat (dus de aanzuigzijde) van de turbo......, je bedoeld dat de compressieveren dus danig versleten zijn , dat je overdruk in het carter hebt en daardoor via de carterventilatie olie in de aanzuigzijde van de turbo komt.
Ik zou iig een compressie test laten doen om te kijken of het daar daadwerkelijk door komt, want als je olie in het inlaat gedeelte hebt, kan het ook zijn dat de kering van de turbo kapot is.
Want als je de zuigerveren moet vervangen, moet het gehele blok uit elkaar omdat het onderblok dan ook gehoond moet worden, anders blijf je met een oliezuiperd zitten.
Maar hoeveel km heeft je motor gelopen?, want mijn sd heeft er nu dik 283 duizend gedraaid en die loopt als een zonnetje met een nihil olie verbruik.
Dat zijn in princiepe de zelfde motoren met alleen een ander brandstofpomp, ecu (en bijbehorende sensoren) en natuurlijk de intercooler.

Geplaatst: ma okt 18, 2004 8:21 pm
door gekske
8) was inderdaad ook een beetje warrig. Ik ga een compressie test laten doen morgen. In mijn ogen stroomt olie helaas niet zomaar omhoog de slang van de carter ontluchting in. Ik weet dat bij vervanging van de zuigerveren ook het onderblok gehoond moet worden maar dit kan je zelf doen. Althans heb het al eerder gedaan bij oldtimers (is dit ook mogelijk bij een rover blok?). Maar goed ik laat er dus voor de zekerheid morgen een diesel expert naar kijken. De kilometerstand? 250000. En tot voor kort liep alles ook als een zonnetje. En iedere 10000 km nieuw luchtfilter en oliefilter en (vol)synthetische olie.

Geplaatst: ma okt 18, 2004 9:00 pm
door morris
gekske schreef: Ik weet dat bij vervanging van de zuigerveren ook het onderblok gehoond moet worden maar dit kan je zelf doen. Althans heb het al eerder gedaan bij oldtimers (is dit ook mogelijk bij een rover blok?).
Ik zou niet weten waarom niet, maar ik heb echter (gelukkig) nog nooit mijn blok uit elkaar hoeven halen.
Het Haynes boek kun je zeker goed gebruiken....tenminste in de Haynes boeken van andere merken die ik heb staat alles goed beschreven, soms beter als die van P H Olving.

Geplaatst: di okt 19, 2004 4:59 pm
door Dutch
waarom moet je als je je zuigerveren vervangt je blok honen is nergens voor nodig, vraag me af hoe jullie daarbij komen???

Geplaatst: di okt 19, 2004 8:26 pm
door morris
Dutch Vitesse schreef:waarom moet je als je je zuigerveren vervangt je blok honen is nergens voor nodig, vraag me af hoe jullie daarbij komen???
Honen is ZEKERS WEL nodig :!:
De zuigerveren en cylinderwand zijn op elkaar ingelopen, de cylinderwand is als het ware dan een beetje hoekig ingesleten, dat kun je niet met het oog zien of zo met je vinger voelen want dat is maar minimaal.
Hoon je niet....... dan "pakt" de nieuwe ziugerveer niet overal op de cylinderwand en loop je grote kans dat je compresie verliest en dat hij olie verbruikt en compresie is bij een diesel erg belangerijk voor een goede verbrandig.....en olie verbruik is niet goed voor de emisie norm

Met honen ruw je de zaak weer op en haal je de lichte oneffenheden weg en kan dus de zaak weer op elkaar inlopen.
Vraag het maar na ;)