MG ZT 260 proefrit
MG ZT 260 proefrit
Beste MG-R-ers,
Gisteren was het zover. De MG-Rover dealer had de demo-auto van de importeur geregeld zodat ik er een paar uur mee kon sturen. De MG ZT260 is voorzien van een 4.6L V8 met 260pk@5000tpm en 410Nm@4100tpm.
Zoals sommigen van jullie weten staat deze auto zeer hoog op mijn verlanglijstje voor volgende auto's. Dus ik was een beetje gespannen. Al gedurende een half jaar volg ik enkele Britse forums over de MG V8.
Na het gebruikelijke kopje koffie en het zetten van de handtekening op het proefritformulier kreeg ik de sleutels mee. Na uitleg van enkele technische snufjes zoals bediening van de CC, navigatie en tractiecontrole kon de rit beginnen. Natuurlijk ben je nog wel even bezig om de juiste zitpositie op de elektrisch verstelbare lederen sportstoel in te stellen en de spiegels goed te zetten.
Er is maar weinig wat je kan voorbereiden op de warme grom van de, van oorsprong Mustang, V8. Heerlijk gewoon zoals die tot leven komt na het omdraaien van de sleutel. Voor de omgeving is trouwens ook meteen duidelijk dat er iets voorbij komt
Het eerste stuk doe je lekker rustig aan, het is toch nog een vreemde auto, en dan merk je dat de koppeling en versnellingsbak lekker zwaar gaan. Bijna als in de Corvette een paar maanden geleden. Het overschakelen van 2 naar 3 vraagt wel wat gewenning want de 3 zit meer naar rechts dan je verwacht. Na ongveer 15 km is het blok goed opgewarmd, dit is duidelijk zichtbaar aan de trillende lucht die aan de grill ontsnapt voor het stoplicht. Tijd om echt door te gaan rijden. De snelheids sensatie is minder dan in m'n Cupra4 terwijl de absolute snelheid toch hoger moet liggen. Ook vergis je je in het begin in de accelaratie mogelijkheden van de V8. Omdat de motor zo rustig ronddraait rijd je normaal met minder dan 1500 tpm. Ga je dan vol op het gaspedaal staan dan versnelt de auto wel, maar onder de indruk ben je niet. Totdat je een keer van 4 terugschakelt naar 2 om een auto in te halen. Dan brult de wagen het uit en ben je eigenlijk al te laat om op te schakelen, zo snel zit je richting begrenzer.
En groot deel van de proefrit heb ik met open raam gereden, alleen maar vanwege dat verslavende geluid. Dit is de reden dat ik een V8 wil hebben! En door de sound zie je iedereen op of omkijken Het model van de auto valt bijna niemand op, een wolf in schaapskleren, precies zoals ik het graag heb.
Het weggedrag van de ZT is prima lekker stevig en mooi strak. Het is niet voelbaar dat in bijna 1700 kg onderweg bent. Het stuur is net zwaar/licht genoeg en voor een listige staart hoef je ondanks de aandrijving op de achterwielen niet bang te zijn. De auto laat zich erg makkelijk met het gas sturen. Maar dat wisten we al van Ton Roks en Jeremy Clarkson. Als je echt lekker er tegen aan wilt moet je de TCS wel uitzetten, anders ziet het er zo uit als je snel wil optrekken. Aan het einde zit ik inmiddels wel over de 80 km/h, net voordat ik ga remmen. Bij het volgende sprintje staat de TCS wel uit :9~
Al met al dus een zeer speciale auto. Maar voor het bedrag wat MG ervoor wil hebben zitten er helaas een aantal mits-en en maar-en aan. Allemaal waren het al dingen die ik op de eerder genoemde forums was tegengekomen . De climate control kan de auto niet goed koelen (maar dan zet je gewoon het raam open, dus dat is niet zo erg ), er zit een "klonk" in de achterkant van de auto bij lastwissels en drempels en van achter het dashboard komt een zacht tikkend/ratelend geluid dat steigt en daalt met het motortoerental. Dat geluid valt eerst niet op, maar als je het eenmaal gehoord hebt blijf je het horen. Aan de airco is niets te doen, en voor de klonk is een terugroepactie geweest in Engeland. Binnenkort neem ik even contact op met Ton Roks omdat ze bij Autovisie een ZT260 als duurtester hebben. Ben benieuwd wat hij ervaren heeft.
Als het allemaal op te lossen is ben ik om. Dan wordt SteV6 => SteV8, want de auto heeft erg veel karakter.
SteV6, was voor 1 dag SteV8
(De handtekening is dus nog niet gezet )
Gisteren was het zover. De MG-Rover dealer had de demo-auto van de importeur geregeld zodat ik er een paar uur mee kon sturen. De MG ZT260 is voorzien van een 4.6L V8 met 260pk@5000tpm en 410Nm@4100tpm.
Zoals sommigen van jullie weten staat deze auto zeer hoog op mijn verlanglijstje voor volgende auto's. Dus ik was een beetje gespannen. Al gedurende een half jaar volg ik enkele Britse forums over de MG V8.
Na het gebruikelijke kopje koffie en het zetten van de handtekening op het proefritformulier kreeg ik de sleutels mee. Na uitleg van enkele technische snufjes zoals bediening van de CC, navigatie en tractiecontrole kon de rit beginnen. Natuurlijk ben je nog wel even bezig om de juiste zitpositie op de elektrisch verstelbare lederen sportstoel in te stellen en de spiegels goed te zetten.
Er is maar weinig wat je kan voorbereiden op de warme grom van de, van oorsprong Mustang, V8. Heerlijk gewoon zoals die tot leven komt na het omdraaien van de sleutel. Voor de omgeving is trouwens ook meteen duidelijk dat er iets voorbij komt
Het eerste stuk doe je lekker rustig aan, het is toch nog een vreemde auto, en dan merk je dat de koppeling en versnellingsbak lekker zwaar gaan. Bijna als in de Corvette een paar maanden geleden. Het overschakelen van 2 naar 3 vraagt wel wat gewenning want de 3 zit meer naar rechts dan je verwacht. Na ongveer 15 km is het blok goed opgewarmd, dit is duidelijk zichtbaar aan de trillende lucht die aan de grill ontsnapt voor het stoplicht. Tijd om echt door te gaan rijden. De snelheids sensatie is minder dan in m'n Cupra4 terwijl de absolute snelheid toch hoger moet liggen. Ook vergis je je in het begin in de accelaratie mogelijkheden van de V8. Omdat de motor zo rustig ronddraait rijd je normaal met minder dan 1500 tpm. Ga je dan vol op het gaspedaal staan dan versnelt de auto wel, maar onder de indruk ben je niet. Totdat je een keer van 4 terugschakelt naar 2 om een auto in te halen. Dan brult de wagen het uit en ben je eigenlijk al te laat om op te schakelen, zo snel zit je richting begrenzer.
En groot deel van de proefrit heb ik met open raam gereden, alleen maar vanwege dat verslavende geluid. Dit is de reden dat ik een V8 wil hebben! En door de sound zie je iedereen op of omkijken Het model van de auto valt bijna niemand op, een wolf in schaapskleren, precies zoals ik het graag heb.
Het weggedrag van de ZT is prima lekker stevig en mooi strak. Het is niet voelbaar dat in bijna 1700 kg onderweg bent. Het stuur is net zwaar/licht genoeg en voor een listige staart hoef je ondanks de aandrijving op de achterwielen niet bang te zijn. De auto laat zich erg makkelijk met het gas sturen. Maar dat wisten we al van Ton Roks en Jeremy Clarkson. Als je echt lekker er tegen aan wilt moet je de TCS wel uitzetten, anders ziet het er zo uit als je snel wil optrekken. Aan het einde zit ik inmiddels wel over de 80 km/h, net voordat ik ga remmen. Bij het volgende sprintje staat de TCS wel uit :9~
Al met al dus een zeer speciale auto. Maar voor het bedrag wat MG ervoor wil hebben zitten er helaas een aantal mits-en en maar-en aan. Allemaal waren het al dingen die ik op de eerder genoemde forums was tegengekomen . De climate control kan de auto niet goed koelen (maar dan zet je gewoon het raam open, dus dat is niet zo erg ), er zit een "klonk" in de achterkant van de auto bij lastwissels en drempels en van achter het dashboard komt een zacht tikkend/ratelend geluid dat steigt en daalt met het motortoerental. Dat geluid valt eerst niet op, maar als je het eenmaal gehoord hebt blijf je het horen. Aan de airco is niets te doen, en voor de klonk is een terugroepactie geweest in Engeland. Binnenkort neem ik even contact op met Ton Roks omdat ze bij Autovisie een ZT260 als duurtester hebben. Ben benieuwd wat hij ervaren heeft.
Als het allemaal op te lossen is ben ik om. Dan wordt SteV6 => SteV8, want de auto heeft erg veel karakter.
SteV6, was voor 1 dag SteV8
(De handtekening is dus nog niet gezet )
- Robert-220TC
- MG-R Freak
- Berichten: 1618
- Lid geworden op: za nov 30, 2002 1:13 am
- Woonplaats: rijswijk(zh)(réswék)
- Contacteer:
- Robert-220TC
- MG-R Freak
- Berichten: 1618
- Lid geworden op: za nov 30, 2002 1:13 am
- Woonplaats: rijswijk(zh)(réswék)
- Contacteer:
- Roverforever
- MG-R Freak
- Berichten: 774
- Lid geworden op: di sep 14, 2004 7:55 pm
- Woonplaats: heist op den berg/wi
-
- Moderator
- Berichten: 4430
- Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
- Woonplaats: Botlek
- Contacteer:
Eh? .... je koopt toch de auto die je mooi vind en die je bevalt ?Robert-220TC schreef:....maar als je dr dan toch 1 koopt voor zo'n bedrga ga je voor een merk dat een beetje inruilwaarde houdt en niet zoveel afschrijft
Je auto kopen als investering is een beetje naief, ongeacht wel merk raak je er toch een boel geld op kwijt ... (tenzij je zo een ferrari enz aageschaft hebt).....
You can go fast ... but I can go anywhere.
-
- MG-R Core
- Berichten: 2526
- Lid geworden op: do dec 19, 2002 12:36 pm
- Woonplaats: Nieuwegein
- Locatie: NIEUWEGEIN
TJa...
Ziet er erg strak uit...
Voor de duidelijkheid, voor 55000 Euro heb je niet zo gauw een V8 hoor
Ziet er erg strak uit...
Voor de duidelijkheid, voor 55000 Euro heb je niet zo gauw een V8 hoor
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!
DAMN! You must be kidding!
filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!
DAMN! You must be kidding!
filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
-
- MG-R Core
- Berichten: 2526
- Lid geworden op: do dec 19, 2002 12:36 pm
- Woonplaats: Nieuwegein
- Locatie: NIEUWEGEIN
Zoals ik al zei,
voor dat geld heb je geen V8
Maar mijn vraag is dan gelijk ofdat ie zo compleet is als de ZT
voor dat geld heb je geen V8
Maar mijn vraag is dan gelijk ofdat ie zo compleet is als de ZT
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!
DAMN! You must be kidding!
filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!
DAMN! You must be kidding!
filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
- Roverforever
- MG-R Freak
- Berichten: 774
- Lid geworden op: di sep 14, 2004 7:55 pm
- Woonplaats: heist op den berg/wi
Als er 2 auto's zijn die je juist WEL met elkaar zou moeten vergelijken dan zijn het wel De MG ZT260 en de Volkswagen passat W8. Ze hebben praktisch dezelfde cijfers, zitten in dezelfde prijsklasse enz enzRoverforever schreef:Een Passat is niet te vergelijken met een 75 of ZT. Ooit reed ik eens in een Passat 2.8 maar dat was zelfs nog niet te vergelijken met mijn 45 wat betreft rijplezier. Ik betaalde mijn Rover 57500euro in Duitsland maar dat is echt wel echt luxe en prestaties die torenhoog boven een Passat staan
Deze auto's komen precies uit hetzelfde autosegment dus wat bedoel je nou
En voordat je van die dingen zegt als dat Rover veel luxer is en betere prestaties heeft moet je toch ff beter je huiswerk doen.
Want ik kan je verzekeren dat die Passat w8 een hele dik zo niet een nog dikker luxe pakket heeft als de zt 260.
En voor wat betreft de prestaties, dan zijn ze ook nog eens zo goed als gelijk
Van 0 naar 100: Voor de passat 6,5 sec, voor de zt 6,6
Topsnelheid: Voor beide 250 km/uur
PK's: Passat 275 pk, de mg 260
Motor inhoud: mg 4,6 liter, passat 4 liter
Ik zelf zou ook niet gaan voor de passat, maar voordat je weer eens wat zegt onderbouw het dan FF