Gisteren was het zover. De MG-Rover dealer had de demo-auto van de importeur geregeld zodat ik er een paar uur mee kon sturen. De MG ZT260 is voorzien van een 4.6L V8 met 260pk@5000tpm en 410Nm@4100tpm.

Zoals sommigen van jullie weten staat deze auto zeer hoog op mijn verlanglijstje voor volgende auto's. Dus ik was een beetje gespannen. Al gedurende een half jaar volg ik enkele Britse forums over de MG V8.
Na het gebruikelijke kopje koffie en het zetten van de handtekening op het proefritformulier kreeg ik de sleutels mee. Na uitleg van enkele technische snufjes zoals bediening van de CC, navigatie en tractiecontrole kon de rit beginnen. Natuurlijk ben je nog wel even bezig om de juiste zitpositie op de elektrisch verstelbare lederen sportstoel in te stellen en de spiegels goed te zetten.

Er is maar weinig wat je kan voorbereiden op de warme grom van de, van oorsprong Mustang, V8. Heerlijk gewoon zoals die tot leven komt na het omdraaien van de sleutel. Voor de omgeving is trouwens ook meteen duidelijk dat er iets voorbij komt

Het eerste stuk doe je lekker rustig aan, het is toch nog een vreemde auto, en dan merk je dat de koppeling en versnellingsbak lekker zwaar gaan. Bijna als in de Corvette een paar maanden geleden. Het overschakelen van 2 naar 3 vraagt wel wat gewenning want de 3 zit meer naar rechts dan je verwacht. Na ongveer 15 km is het blok goed opgewarmd, dit is duidelijk zichtbaar aan de trillende lucht die aan de grill ontsnapt voor het stoplicht. Tijd om echt door te gaan rijden. De snelheids sensatie is minder dan in m'n Cupra4 terwijl de absolute snelheid toch hoger moet liggen. Ook vergis je je in het begin in de accelaratie mogelijkheden van de V8. Omdat de motor zo rustig ronddraait rijd je normaal met minder dan 1500 tpm. Ga je dan vol op het gaspedaal staan dan versnelt de auto wel, maar onder de indruk ben je niet. Totdat je een keer van 4 terugschakelt naar 2 om een auto in te halen. Dan brult de wagen het uit en ben je eigenlijk al te laat om op te schakelen, zo snel zit je richting begrenzer.
En groot deel van de proefrit heb ik met open raam gereden, alleen maar vanwege dat verslavende geluid. Dit is de reden dat ik een V8 wil hebben! En door de sound zie je iedereen op of omkijken

Het weggedrag van de ZT is prima lekker stevig en mooi strak. Het is niet voelbaar dat in bijna 1700 kg onderweg bent. Het stuur is net zwaar/licht genoeg en voor een listige staart hoef je ondanks de aandrijving op de achterwielen niet bang te zijn. De auto laat zich erg makkelijk met het gas sturen. Maar dat wisten we al van Ton Roks en Jeremy Clarkson. Als je echt lekker er tegen aan wilt moet je de TCS wel uitzetten, anders ziet het er zo uit als je snel wil optrekken. Aan het einde zit ik inmiddels wel over de 80 km/h, net voordat ik ga remmen. Bij het volgende sprintje staat de TCS wel uit :9~
Al met al dus een zeer speciale auto. Maar voor het bedrag wat MG ervoor wil hebben zitten er helaas een aantal mits-en en maar-en aan. Allemaal waren het al dingen die ik op de eerder genoemde forums was tegengekomen

Als het allemaal op te lossen is ben ik om. Dan wordt SteV6 => SteV8, want de auto heeft erg veel karakter.
SteV6, was voor 1 dag SteV8
(De handtekening is dus nog niet gezet