Acid's 220GTi dilemma!!
Geplaatst: di sep 28, 2004 3:49 pm
Hallo allemaal!
Na een behoorlijk zwarte periode in mijn leven (bij sommige onder jullie wel bekend) is het nu weer tijd om de 220GTi eens aan te kijken.
Tja, wat zal ik daar nou eens mee gaan doen? Van stil staan wordt ze niet beter. Naar de sloop rollen vind ik doodzonde. Maar om ze in 1 zitting door een garage te laten repareren is financieel ondoenbaar.
Even een opsomming van de diverse gebreken:
- stuurhuis is geschuurd en dient vervangen te worden (stuurbekrachtiging)
- er zit een rattel in het motorblok (waarschijnlijk een afgebroken schoepje in de olie pomp, maar het kan ook goed iets anders zijn)
- de versnellingsbak lekt vrij heftig bij 1 van de keerringen
- het motorblok idem
- koppeling loopt tegen het einde van zijn levensduur aan
- ABS geeft storing, waarschijnlijk een sensor aan gort
- en dan zal ik nog wel wat kleine dingetjes vergeten
Blokje heeft overigen pas rond de 120 gelopen (NAP). Alleen durf ik niet te beweren dat ze altijd netjes warm gereden is en dergelijke, daar heb ik namelijk geen idee van, maar het lijkt mij haast van niet.
Mijn toekomst plannen voor haar zijn altijd vrij groots geweest.
- volledige engelse GTi turbo specs (blok + turbo, bak, intercooler ECM etc.) plus andere performance upgrades (magnex 220TC uitlaat hangt er al onder)
- volledige interieur restylen: achterbank incl. bekleding strippen, MK3 dashboard, stoelen herbekleden in zwart of kuipstoelen plaatsen etc.
- volledige exterieur restylen antenne verwijderen dichtlassen, subtiele aanpassingen spoiler werk, fatsoenlijke velgen, folie op de ramen etc. en uiteraard een respray
Doel? Een unieke, pure fun auto creëren. Niet voor dagelijks gebruik. De BX doet veel te trouw dienst (super degelijk!) en binnen nu en x jaar verwacht ik eigenlijk wel een “auto van de zaak”. Maar ja, dat moet er nog wel iets zijn om mee te spelen.
Veel van het bovenstaande had ik al veel eerder willen uitvoeren. Maar het, nogal onverwacht, alleen betalen van hypotheek en verbouwing wierp, nogal veel, roet in het eten.
Maar wat nu? Zal ik haar in de stalling laten staan tot ik thuis de ruimte heb om zachtjes aan haar te gaan sleutelen. Of moet ik realistisch zijn en haar in onderdelen van de hand doen?
Er gaat bijna geen week voorbij dat ik die Belg (no offence aan onze Belgische leden) niet vervloek die verantwoordelijk is geweest voor de vernietiging van mijn vorige, in vele malen betere conditie verkerende, 220GTi.
Groeten,
Remco
Na een behoorlijk zwarte periode in mijn leven (bij sommige onder jullie wel bekend) is het nu weer tijd om de 220GTi eens aan te kijken.
Tja, wat zal ik daar nou eens mee gaan doen? Van stil staan wordt ze niet beter. Naar de sloop rollen vind ik doodzonde. Maar om ze in 1 zitting door een garage te laten repareren is financieel ondoenbaar.
Even een opsomming van de diverse gebreken:
- stuurhuis is geschuurd en dient vervangen te worden (stuurbekrachtiging)
- er zit een rattel in het motorblok (waarschijnlijk een afgebroken schoepje in de olie pomp, maar het kan ook goed iets anders zijn)
- de versnellingsbak lekt vrij heftig bij 1 van de keerringen
- het motorblok idem
- koppeling loopt tegen het einde van zijn levensduur aan
- ABS geeft storing, waarschijnlijk een sensor aan gort
- en dan zal ik nog wel wat kleine dingetjes vergeten
Blokje heeft overigen pas rond de 120 gelopen (NAP). Alleen durf ik niet te beweren dat ze altijd netjes warm gereden is en dergelijke, daar heb ik namelijk geen idee van, maar het lijkt mij haast van niet.
Mijn toekomst plannen voor haar zijn altijd vrij groots geweest.
- volledige engelse GTi turbo specs (blok + turbo, bak, intercooler ECM etc.) plus andere performance upgrades (magnex 220TC uitlaat hangt er al onder)
- volledige interieur restylen: achterbank incl. bekleding strippen, MK3 dashboard, stoelen herbekleden in zwart of kuipstoelen plaatsen etc.
- volledige exterieur restylen antenne verwijderen dichtlassen, subtiele aanpassingen spoiler werk, fatsoenlijke velgen, folie op de ramen etc. en uiteraard een respray
Doel? Een unieke, pure fun auto creëren. Niet voor dagelijks gebruik. De BX doet veel te trouw dienst (super degelijk!) en binnen nu en x jaar verwacht ik eigenlijk wel een “auto van de zaak”. Maar ja, dat moet er nog wel iets zijn om mee te spelen.
Veel van het bovenstaande had ik al veel eerder willen uitvoeren. Maar het, nogal onverwacht, alleen betalen van hypotheek en verbouwing wierp, nogal veel, roet in het eten.
Maar wat nu? Zal ik haar in de stalling laten staan tot ik thuis de ruimte heb om zachtjes aan haar te gaan sleutelen. Of moet ik realistisch zijn en haar in onderdelen van de hand doen?
Er gaat bijna geen week voorbij dat ik die Belg (no offence aan onze Belgische leden) niet vervloek die verantwoordelijk is geweest voor de vernietiging van mijn vorige, in vele malen betere conditie verkerende, 220GTi.
Groeten,
Remco