Rover heeft echt een totaal ander systeem dan honda.
VTEC, schakelt gewoon over op een totaal andere(inlaat) nokass vanaf een bepaald toerental. Het werkt d.m.v. oliedruk, die steeds hoger word en op een bepaald grensmoment, opeens de andere nokas"activeert".
Die andere nokas kun je dus zo instellen als je wilt, in honda's geval veel duratie en veel lift=> hoop vermogen.
Rover maakt echter te allertijden gebruik van dezelfde nokas, die ze echter PER CILINDER!!! langzamer of sneller kunnen laten draaien. Ze kunnen de hoogte van de nok-profiel niet veranderen, maar ze kunnen wel een nok langzaam over de klepstoter laten draaien waardoor deze langer openblijft. In een VVC motor zitten eigenlijk 4 inlaat nokassen, 1 voor iedere cilinder, ze zitten per 2 in elkaar, en aan iederekant een aandrijfwiel.
Het is een verschikkelijk mooi systeem, dat nog steeds wordt beschouwd als het beste systeem. Behalve dan dat het geen bakken met vermogen opleverd.
Het wordt tijd voor een systeem al la Formule 1, waar iedere klep apart pneumatisch open en dicht wordt gedaan. En dus kan kan iedere klep zo ver en zo lang open als nodig is. Bovendien komt er een heerlijke gil vanaf
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!