Spontaan afslaan en niet meer te starten.
Geplaatst: do feb 01, 2024 5:29 pm
Afgelopen donderdag -het was zonnig weer- even tijd om met de Rover 2016 cabrio een stukje te rijden.
In oktober afgelopen jaar met de auto naar Damen en Kroes in Boxtel gereden om daar een tweetal afstand bedieningen
te kopen en één en ander te laten inleren. Werkt perfect en goed en vriendelijk geholpen door Patrick Damen.
Tevens kwam ik daar Bart en Martin tegen. Was een leuk gesprek.
De weken daarna regelmatig -als het weer het toeliet- met de cabrio gereden en genoten. Dit alles zonder problemen.
De problemen met de startonderbreker leken opgelost te zijn, maar afgelopen donderdag reed ik de Rover 216 uit de garage
waarna die op de oprit even stationair liep en uitviel. Daarna was de auto niet meer te starten. Eerst dacht ik aan de
startonderbreker die niet meer te ontgrendelen was, maar de indicator op het dashboard gaf aan dat de onderbreker ontgrendeld was.
Ik heb de auto handmatig de garage ingedrukt en laten rusten.
De zaterdag daaropvolgend terug gegaan en de auto opnieuw gestart. Ik hoor de startrelais overgaan en hoor een tikkend geluid dat aangeeft
dat de accu niet genoeg vermogen heeft om de auto te starten.
Dus nieuwe accu gemonteerd maar geen respons. Omdat ik de code van de startonderbreker ken heb ik de startprocedure ook een keer handmatig
gedaan met de sleutel in het portierslot aan de bestuurderszijde. Ook op deze manier de startonderbreker kunnen ontgrendelen (ik trek die conclusie omdat de indicator op het dashboard dat aangeeft) maar toch niet kunnen starten. Ik hoor een tik van de relais maar geen startmotor die ronddraait.
Dus gekeken of er zekeringen doorgebrand zijn, ook dit was niet het geval. Dan kijken of de startmotor 'vast' zou zitten.
Auto in de 3e versnelling gezet en deze voor-en achteruit handmatig bewogen, maar ook hier geen bevredigend resultaat.
Zou er een breuk zitten in de elektra leidingen naar de startmotor of in leiding naar het brandstofsysteem.
Zou de krukassensor geen gegevens meer doorgeven of defect zijn, of zou de startcode spontaan zijn veranderd, ik heb daar wel eens iets van gelezen op dit forum.
Hoe kan de auto tijdens het stationair lopen uit zichzelf afslaan en niet meer te starten zijn.
Ik weet het niet, misschien dat jullie het weten.
MVG Eric
In oktober afgelopen jaar met de auto naar Damen en Kroes in Boxtel gereden om daar een tweetal afstand bedieningen
te kopen en één en ander te laten inleren. Werkt perfect en goed en vriendelijk geholpen door Patrick Damen.
Tevens kwam ik daar Bart en Martin tegen. Was een leuk gesprek.
De weken daarna regelmatig -als het weer het toeliet- met de cabrio gereden en genoten. Dit alles zonder problemen.
De problemen met de startonderbreker leken opgelost te zijn, maar afgelopen donderdag reed ik de Rover 216 uit de garage
waarna die op de oprit even stationair liep en uitviel. Daarna was de auto niet meer te starten. Eerst dacht ik aan de
startonderbreker die niet meer te ontgrendelen was, maar de indicator op het dashboard gaf aan dat de onderbreker ontgrendeld was.
Ik heb de auto handmatig de garage ingedrukt en laten rusten.
De zaterdag daaropvolgend terug gegaan en de auto opnieuw gestart. Ik hoor de startrelais overgaan en hoor een tikkend geluid dat aangeeft
dat de accu niet genoeg vermogen heeft om de auto te starten.
Dus nieuwe accu gemonteerd maar geen respons. Omdat ik de code van de startonderbreker ken heb ik de startprocedure ook een keer handmatig
gedaan met de sleutel in het portierslot aan de bestuurderszijde. Ook op deze manier de startonderbreker kunnen ontgrendelen (ik trek die conclusie omdat de indicator op het dashboard dat aangeeft) maar toch niet kunnen starten. Ik hoor een tik van de relais maar geen startmotor die ronddraait.
Dus gekeken of er zekeringen doorgebrand zijn, ook dit was niet het geval. Dan kijken of de startmotor 'vast' zou zitten.
Auto in de 3e versnelling gezet en deze voor-en achteruit handmatig bewogen, maar ook hier geen bevredigend resultaat.
Zou er een breuk zitten in de elektra leidingen naar de startmotor of in leiding naar het brandstofsysteem.
Zou de krukassensor geen gegevens meer doorgeven of defect zijn, of zou de startcode spontaan zijn veranderd, ik heb daar wel eens iets van gelezen op dit forum.
Hoe kan de auto tijdens het stationair lopen uit zichzelf afslaan en niet meer te starten zijn.
Ik weet het niet, misschien dat jullie het weten.
MVG Eric