Koppakking Rover 75 -1.8-2001-131.000km.
Koppakking Rover 75 -1.8-2001-131.000km.
Hallo Rover-MG-rijders,
Ik overweeg de koppakking van mijn Rover 75-1.8-2001-131.000 km preventief te laten vervangen door een multi layer steel. De 75 heeft geen enkele mankement in het koelsysteem , dus een directe indicatie is er niet; vervanging is dus louter preventief. Zoekende op internet passeren meerdere merken en variërend van de enkele koppakking tot complete pakkingsets.
Heeft iemand een advies wat betreft merk multi layer steel en wel/geen aanschaf en laten monteren van compleet pakkingset?
Alvast hartelijk bedankt voor de moeite.
Met vriendelijke groet,
John
Ik overweeg de koppakking van mijn Rover 75-1.8-2001-131.000 km preventief te laten vervangen door een multi layer steel. De 75 heeft geen enkele mankement in het koelsysteem , dus een directe indicatie is er niet; vervanging is dus louter preventief. Zoekende op internet passeren meerdere merken en variërend van de enkele koppakking tot complete pakkingsets.
Heeft iemand een advies wat betreft merk multi layer steel en wel/geen aanschaf en laten monteren van compleet pakkingset?
Alvast hartelijk bedankt voor de moeite.
Met vriendelijke groet,
John
Re: Koppakking Rover 75 -1.8-2001-131.000km.
Victor-reinz
Ze hebben een kwalitatief goed pakket voor de k-serie
Ze hebben een kwalitatief goed pakket voor de k-serie
-
- MG-R Regular
- Berichten: 72
- Lid geworden op: ma jul 11, 2016 11:02 pm
- Woonplaats: Hilversum
Re: Koppakking Rover 75 -1.8-2001-131.000km.
Hallo John,
Er is ook een koppakking voor de 1.8 te krijgen met oranje siliconenachtige Neoprene randjes rond alle koelwater en oliedoorvoer openingen. Deze raad ik echt af. De multi layer steel MLS koppakking is idd. bij een blok zonder problemen als beste aan te raden.
Gebruik bij de vervanging van de koppakking nooit vloeibare pakking! Ik breng zelf altijd met een schone vinger een laagje motorolie op beide zijde van de koppakking aan.
groet,
Frank
Er is ook een koppakking voor de 1.8 te krijgen met oranje siliconenachtige Neoprene randjes rond alle koelwater en oliedoorvoer openingen. Deze raad ik echt af. De multi layer steel MLS koppakking is idd. bij een blok zonder problemen als beste aan te raden.
Gebruik bij de vervanging van de koppakking nooit vloeibare pakking! Ik breng zelf altijd met een schone vinger een laagje motorolie op beide zijde van de koppakking aan.
groet,
Frank
Re: Koppakking Rover 75 -1.8-2001-131.000km.
Hallo Martin en Frank,
Hartelijk dank voor jullie reactie! Zeer informatief en bruikbaar.
Ik begrijp dat zolang onze 75 zonder problemen is, alleen de koppakking vervanging afdoende is.
Ik heb via het trefwoord “Victor Reinz Rover (75)” op internet gezocht, ik vind in Nederland -nog- geen leverancier.
Hebben jullie een tip?
Met vriendelijke groet,
John
Hartelijk dank voor jullie reactie! Zeer informatief en bruikbaar.
Ik begrijp dat zolang onze 75 zonder problemen is, alleen de koppakking vervanging afdoende is.
Ik heb via het trefwoord “Victor Reinz Rover (75)” op internet gezocht, ik vind in Nederland -nog- geen leverancier.
Hebben jullie een tip?
Met vriendelijke groet,
John
-
- MG-R Regular
- Berichten: 72
- Lid geworden op: ma jul 11, 2016 11:02 pm
- Woonplaats: Hilversum
Re: Koppakking Rover 75 -1.8-2001-131.000km.
Hallo John,
Ik zou niet alleen de koppakking vervangen. Wellicht overbodig maar ik geef het toch maar even aan. Bij het vervangen horen sowieso de distributieriem, bijbehorende spanrollen en pragmatisch beredeneert ook de waterpomp. Denk ook aan de nodige pakkingen voor in en uitlaatspruitstuk ed. Al zitten die vaak al bij de complete set. Vergeet vooral niet de kopbouten en het boutenrek dat onderin het blok zit te vernieuwen. Bouten zijn vaak al voor een flink gedeelte hun '"trek-eigenschappen" kwijt. Dat geldt ook voor het boutenrek al lijkt dat in de eerste instantie wat overbodig.
Doe het goed! Wie het boutenrek niet vernieuwt, maakt wellicht later kans op sluipende koelwaterlekkage aan de voorzijde tussen blok en cilinderkop. Het meeste koelwater verdampt langs het blok dus het valt alleen op als je na een maand je koelwaterniveau checkt.
Een nog goed uitziende multiriem vervangen is meestal niet nodig.
Het motorblok laat aan de distributiezijde van de motor weinig ruimte voor een paar flinke mannenhanden.
Tip: Maak met een Stanleymes een kijkluikje in het kunststof binnenpatbord op hoogte van de krukaspoelie-bout/moer. Dat is erg handig voor de montage van de distributieriem, afstelling ed. Snijdt het kijkluikje niet helemaal open zodat je het nog terug kunt drukken.
Rover heeft voor zijn cilinderkoppen niet al te beste kwaliteit aluminium gebruikt. Het is daarom ook raadzaam maar die wat duurdere roze koelvloeistof te gebruiken. Deze voorkomt inwendige corrosie in de cilinderkop. Eventueel de blauw/groene standaard koelvloeistof eerst helemaal aftappen.
Succes!
Ik zou niet alleen de koppakking vervangen. Wellicht overbodig maar ik geef het toch maar even aan. Bij het vervangen horen sowieso de distributieriem, bijbehorende spanrollen en pragmatisch beredeneert ook de waterpomp. Denk ook aan de nodige pakkingen voor in en uitlaatspruitstuk ed. Al zitten die vaak al bij de complete set. Vergeet vooral niet de kopbouten en het boutenrek dat onderin het blok zit te vernieuwen. Bouten zijn vaak al voor een flink gedeelte hun '"trek-eigenschappen" kwijt. Dat geldt ook voor het boutenrek al lijkt dat in de eerste instantie wat overbodig.
Doe het goed! Wie het boutenrek niet vernieuwt, maakt wellicht later kans op sluipende koelwaterlekkage aan de voorzijde tussen blok en cilinderkop. Het meeste koelwater verdampt langs het blok dus het valt alleen op als je na een maand je koelwaterniveau checkt.
Een nog goed uitziende multiriem vervangen is meestal niet nodig.
Het motorblok laat aan de distributiezijde van de motor weinig ruimte voor een paar flinke mannenhanden.
Tip: Maak met een Stanleymes een kijkluikje in het kunststof binnenpatbord op hoogte van de krukaspoelie-bout/moer. Dat is erg handig voor de montage van de distributieriem, afstelling ed. Snijdt het kijkluikje niet helemaal open zodat je het nog terug kunt drukken.
Rover heeft voor zijn cilinderkoppen niet al te beste kwaliteit aluminium gebruikt. Het is daarom ook raadzaam maar die wat duurdere roze koelvloeistof te gebruiken. Deze voorkomt inwendige corrosie in de cilinderkop. Eventueel de blauw/groene standaard koelvloeistof eerst helemaal aftappen.
Succes!
Laatst gewijzigd door Frankieboy op ma sep 21, 2020 7:40 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Koppakking Rover 75 -1.8-2001-131.000km.
Goedemiddag Frank,
Hartelijk dank voor jouw uitgebreide inhoudelijke reactie!
Met vriendelijke groet,
John
Hartelijk dank voor jouw uitgebreide inhoudelijke reactie!
Met vriendelijke groet,
John
Re: Koppakking Rover 75 -1.8-2001-131.000km.
Hallo Rover-/MG-rijders,
Heeft iemand een tip waar ik kan kopen een koppakkingset Rover 75, 1.8, 2001 Victor Reinz MLS ?
Ik heb veelvuldig gezocht op internet, maar vindt geen leverancier.
Alvast bedankt voor de moeite.
Met vriendelijke groet,
John
Heeft iemand een tip waar ik kan kopen een koppakkingset Rover 75, 1.8, 2001 Victor Reinz MLS ?
Ik heb veelvuldig gezocht op internet, maar vindt geen leverancier.
Alvast bedankt voor de moeite.
Met vriendelijke groet,
John
-
- MG-R Regular
- Berichten: 72
- Lid geworden op: ma jul 11, 2016 11:02 pm
- Woonplaats: Hilversum
Re: Koppakking Rover 75 -1.8-2001-131.000km.
Hi John,
Probeer eens deze:
Rover K1.9 - MLS koppakking en toebehoren: J.Verbree Ooster Mheenweg 9 3849 PA Hierden 06 - 24926643 mail: verbree_@hotmail.com
succes,
Frank
Probeer eens deze:
Rover K1.9 - MLS koppakking en toebehoren: J.Verbree Ooster Mheenweg 9 3849 PA Hierden 06 - 24926643 mail: verbree_@hotmail.com
succes,

Frank
Re: Koppakking Rover 75 -1.8-2001-131.000km.
Goedemorgen Martin en Frank,
Heel erg bedankt voor jullie reactie!
Met vriendelijke groet,
John
Heel erg bedankt voor jullie reactie!
Met vriendelijke groet,
John