Bandenmaten en weggedrag MGF VVC MK1 '96

Plaats reactie
XC-XW
MG-R Fanatic
Berichten: 116
Lid geworden op: wo feb 27, 2013 11:52 pm
Woonplaats: Molenlanden

Bandenmaten en weggedrag MGF VVC MK1 '96

Bericht door XC-XW » wo apr 24, 2019 1:54 pm

Na montage van nieuwe banden op mijn MGF VVC was ik nog niet tevreden over het weggedrag bij rechtuit rijden. Ondanks uitlijnen en een goed onderstel deed het bekende euvel van gebrek aan richtingstabiliteit en het steeds moeten corrigeren, afbreuk aan het rijplezier.
De afgelopen weken was ik in de gelegenheid te experimenteren op dit gebied met mijn eigen wagen.
Met de standaard maten van 185/55 voor en 205/50 achter, ongeacht het merk en type van de band, vond ik de achteras zoekerig, iets wat ook genoemd werd in het verleden bij autotests en door sommige berijders..
Mijn persoonlijke ervaring is dat de auto het lekkerste rijdt met banden van de dezelfde maat op de voor en op de achteras maar dan niet te breed. Bij het experimenteren gebruikte ik de originele 5-spaaks VVC 6Jx15" wielen. Ik vond de auto het prettigst rijden met voor en achter 185/55, beter nog dan met 195, 205 of breder.
De 185 band op de 6" velg (152 mm) is net iets stabieler dan de 205 band op die velg en dat is mogelijk de oorzaak van het zoeken van de achteras. Dat de fabriek vroeger gekozen heeft voor een verschillende bandenmaat op voor- en achteras heeft waarschijnlijk meer met een cosmetische- en economische- dan een technische reden te maken.
Het is een persoonlijke ervaring en hoeft dus geen absolute waarheid te zijn.....

Bart-K
The Big Boss
Berichten: 9896
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB
Contacteer:

Re: Bandenmaten en weggedrag MGF VVC MK1 '96

Bericht door Bart-K » wo apr 24, 2019 3:55 pm

Niet alleen de maat, maar ook het merk en type band maakt bij een MGF veel verschil.

Met de afwijkende maten die de fabrikant zelf aangeeft bij 16inch is het weggedrag het veiligst en meest voorspelbaar.

Om deze keuze van MG Rover af te willen doen alsof deze om cosmetische of economische redenen zou zijn gemaakt is zeer kort door de bocht en geeft duidelijk aan dat jij je licht nog niet hebt opgestoken bij de echte kenners van deze auto's.
2003 MG ZT 190+
2005 Rover 75 Tourer 2.5 V6 monogram Nocturne #12 van 12
1994 Rover 623Si automaat
1990 Rover 216S Executive

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland

XC-XW
MG-R Fanatic
Berichten: 116
Lid geworden op: wo feb 27, 2013 11:52 pm
Woonplaats: Molenlanden

Re: Bandenmaten en weggedrag MGF VVC MK1 '96

Bericht door XC-XW » wo apr 24, 2019 4:38 pm

Bart, kun jij misschien een paar linkjes geven naar publicaties over dit punt van de echte kenners?

Gebruikersavatar
Barbour
MG-R Fanatic
Berichten: 176
Lid geworden op: di mei 01, 2018 12:35 pm
Woonplaats: Zwolle

Re: Bandenmaten en weggedrag MGF VVC MK1 '96

Bericht door Barbour » do apr 25, 2019 4:43 pm

Kijk vooral even op de Engelse Fora.

Er is al heel veel over geschreven, en omdat de MGF in de UK ook veel gebruikt wordt in races is er ook daar veel over te vinden.

De beste banden voor de F zijn de Toyo Proxes of de Falken Ziex914.
Safety fast, Born from jets :drive:
-------------------------------------
MG F 1.8, 07/1998, Anthraciet
SAAB 9-5 Aero, 10/2002, zilver

XC-XW
MG-R Fanatic
Berichten: 116
Lid geworden op: wo feb 27, 2013 11:52 pm
Woonplaats: Molenlanden

Re: Bandenmaten en weggedrag MGF VVC MK1 '96

Bericht door XC-XW » zo apr 28, 2019 6:35 pm

De auto rijdt nu prima met Nankang 185/55 R 15 voor en achter en ik hoef niet steeds perse het stuur met twee handen vast te houden. Toen ik de auto kocht zat er ook voor en achter dezelfde 185/55-maat op maar van een Chinees budget merk (Autogrip) maar reed goed. Omdat ik de originele fabrieksmaten wilde hebben probeerde ik sets met achter 205/50 R 16 van diverse merken (geen Toyo of Falken) maar met het enge, zoekerige gedrag bij rechtuit rijden als gevolg.
Het gaat mij niet zozeer om de maximale grip in bochten op een circuit maar om een zeker en comfortabel weggedrag in het normale verkeer.
Ik blijf het vreemd vinden dat stabiliteit bij rechtuit rijden zo afhankelijk is van het merk en type band bij de voorgeschreven verschillende bandenmaten.

Plaats reactie