VVC koprevisie oliekeerring actuator

Plaats reactie
XC-XW
MG-R Fanatic
Berichten: 117
Lid geworden op: wo feb 27, 2013 11:52 pm
Woonplaats: Molenlanden

VVC koprevisie oliekeerring actuator

Bericht door XC-XW » vr mar 08, 2019 6:55 pm

Misschien een tip wanneer je een revisie doet van de cilinderkop van je VVC K-motor van een 200/25 of een F/TF.
Besteed aandacht aan de oliekeerring van de zuigerstang (tandheugel) van de hydraulische actuator die schuin op de inlaatkant van de kop gemonteerd zit. De originele keerring van de fabriek is niet makkelijk meer te vinden maar is bovendien van een kwaliteit die niet bestand is tegen motorolie met temperaturen van meer dan 150 gr C. Het gevolg is dat deze keerring keihard wordt en krimpt waardoor de afdichting verloren gaat. Dit betekent inwendige olielekkage waardoor de actuator niet optimaal meer werkt maar ook verlies van oliedruk en verminderde smering.
Ik gebruik een Viton keerring die bestand is tegen motorolie tot 200 gr C. De originele keerring heeft een onmogelijke maat voor de buitendiameter maar door de boring in het tussenplaatje van de actuator iets groter te maken kan een courante keerringmaat gebruikt worden. Alles werkt dan weer lekvrij en zonder risico's van ongewilde slijtage.

Gebruikersavatar
Barbour
MG-R Fanatic
Berichten: 179
Lid geworden op: di mei 01, 2018 12:35 pm
Woonplaats: Zwolle

Re: VVC koprevisie oliekeerring actuator

Bericht door Barbour » za mar 09, 2019 7:54 pm

Kijk, dat zijn de betere tips.

We zouden eigenlijk een keer gezamenlijk een koprevisie FAQ in elkaar moeten knutselen.
Safety fast, Born from jets :drive:
-------------------------------------
MG F 1.8, 07/1998, Anthraciet
SAAB 9-5 Aero, 10/2002, zilver

XC-XW
MG-R Fanatic
Berichten: 117
Lid geworden op: wo feb 27, 2013 11:52 pm
Woonplaats: Molenlanden

Re: VVC koprevisie oliekeerring actuator

Bericht door XC-XW » zo mar 10, 2019 6:04 pm

Goed idee.
De meeste relevante informatie is wel te vinden in het werkplaatshandboek.
Het als één geheel demonteren en monteren van de inlaat-nokkenassen met hun VVC excentrieken is wel heel belangrijk. Anders vallen de glijblokjes uit hun sleuven en is eigenlijk de juiste passing al verloren. (De blokjes werden op de fabriek met de hand geselecteerd om een optimale passing te vinden in hun sleuven zonder gerammel en getik). Vandaar ook dat bij vervanging alleen complete units te krijgen zijn van twee nokkenassen met een excentriek.
Het op tijd zetten van de excentrieken met de roterende getande regel-as is ook een nauwkeurig karweitje maar met een paar zelfgemaakte stukjes gereedschap (haakse pennen) is het ook goed te doen.
Verder is het aan te raden om, bij een VVC die nog geen geluiden maakt, aandacht te schenken aan de smering. Verversen en kwaliteit van de motorolie en eventueel een toevoeging, bijv. Molycote, kan ook op hoge km-standen narigheid voorkomen.
Al met al is het een prachtig systeem waar de ware liefhebber zich goed mee kan vermaken.

Johan Corbijn
MG-R Regular
Berichten: 50
Lid geworden op: ma mar 02, 2009 8:20 pm
Woonplaats: Terneuzen

Re: VVC koprevisie oliekeerring actuator

Bericht door Johan Corbijn » ma mar 11, 2019 1:47 am

Interessante en bruikbare informatie. Heb enkele jaren geleden nog een origineel revisiesetje kunnen bemachtigen (met o.a. een nieuwe keerring en zuiger). Maar wat bedoel je precies met geluiden van de VVC, elk VVC-blok heeft toch het kenmerkende 'ratelen'?

XC-XW
MG-R Fanatic
Berichten: 117
Lid geworden op: wo feb 27, 2013 11:52 pm
Woonplaats: Molenlanden

Re: VVC koprevisie oliekeerring actuator

Bericht door XC-XW » ma mar 11, 2019 7:02 pm

Ratelen en tikken van de VVC komt voor bij hogere km-standen maar is meestal een gevolg van te veel speling of beschadiging van de glijblokjes in hun sleuven. Natuurlijk niet te verwarren met de enkele tik van een falende klepstoter.

Gebruikersavatar
Barbour
MG-R Fanatic
Berichten: 179
Lid geworden op: di mei 01, 2018 12:35 pm
Woonplaats: Zwolle

Re: VVC koprevisie oliekeerring actuator

Bericht door Barbour » di mar 12, 2019 9:52 am

VVC'S klinken en beetje als een ouderwetse naaimachine, als ze echt gaan ratelen en tikken is dat meestal te wijten aan slijtage.

Maar zoals gezegd, de uitdrukking "lopen als een naaimachine" lijkt wel uitgevonden voor vvc motoren.
Safety fast, Born from jets :drive:
-------------------------------------
MG F 1.8, 07/1998, Anthraciet
SAAB 9-5 Aero, 10/2002, zilver

Plaats reactie