Pagina 1 van 1

Waarom een 2 liter V6?

Geplaatst: zo jan 27, 2019 11:58 pm
door rofan
Beste Rover vrienden, wat ik mij vandaag afvroeg is, waarom heeft rover besloten een 2 liter V6 uit te brengen i.p.v. een 4cylinder 2 liter.
Het leek mij juist simpler om een 4 cyl. Te bouwen dan een V6.
Weet iemand het antwoord hier op?
Gr.
Fred.

Re: Waarom een 2 liter V6?

Geplaatst: ma jan 28, 2019 8:43 am
door Theo
Misschien ... Hoe meer cilinders hoe mooier de loop van de motor. Als je tegenwoordig die 3 cilinders hoort is het net of er koffie gezet wordt , brrrrrrr.
Fuck the downsizing .

Re: Waarom een 2 liter V6?

Geplaatst: ma jan 28, 2019 10:14 am
door rofan
:lol: Dat ben ik met je eens die 3 cilinders lopen een stuk hoger in hun toeren en de 2 cilinders uit Italië zijn ware grasmaaiers , maar omdat er veel merken zijn met 4 cil. 2 liters en minder met 6 cil. 2 liter vroeg ik mij dat af, ik moet wel zeggen mijn 6 cil. loopt als een naaimachine ondanks de 210d KM. :bangin:
gr.
Fred

Re: Waarom een 2 liter V6?

Geplaatst: di jan 29, 2019 12:19 am
door Pieter
Rover had ooit een krachtige 2.0 4 cilinder motor namelijke de T serie. Deze motor is uit productie gehaald eind 1999 omdat hij niet meer aan de emissie eisen voldeed van euro3 dat inging in 2000. Het is jammer dat de MG-Rover niet meer geprobeerd/de financiën heeft gehad de motor schoner te krijgen want de kracht die deze motor kon leveren met een turbo was in die tijd ongeëvenaard(200 PK) en had zeker in de MG ZR/ZS leuke dingen kunnen doen. Ongeveer de helft van de onderdelen van deze motor zijn nog tot 2005 gebruikt in zijn broer de L-Serie diesel.

Re: Waarom een 2 liter V6?

Geplaatst: di jan 29, 2019 5:44 pm
door A class of its own
Een vertaalde passage uit het boek van James Taylor -Rover 75 and MG ZT- van het hoofdstukje “The Powertrains”.

Als instapmodel besloot Rover om de nieuw ontwikkelde 1.8 liter K-serie 4-cilinder te gebruiken. Dit was een gerespecteerde motor met een laag gewicht en een vrij geavanceerde specificatie. Al in ontwikkeling was een nieuw V6-ontwerp dat veel van de K-serie ontwerpkenmerken gebruikte en verrassend genoeg niet bekend stond als de KV6. Deze werd ontwikkeld als een 2,5 liter voor de uiteindelijke vervanging van de Honda V6 in de 800-serie, tevens was er ook geen belemmering voor de ontwikkeling van een derivaat met kleinere capaciteit. Dus de vacature voor een 2.0-liter in de reeks motoren zou kunnen worden ingenomen in de zin van een korte-slagversie van de KV6. Aan het einde van alle beraadslagingen, vestigde Rover zich op een reeks van een viertal motoren voor de nieuwe RD1 (later R40) auto: 1.8 liter, 2.0 liter en 2.5 liter benzine motoren, plus een 2.0 liter diesel. Alles zou worden gemonteerd met het eigen 'torque-axis' systeem van Rover, dat minimale trillingen en minimale geluidsoverdracht naar de carrosseriestructuur garandeerde.

Kortom, je zou dus kunnen zeggen dat het ging om een zo rustig mogelijk lopende krachtbron (Theo en Fred bevestigde dit in deze topic al eerder) i.c.m. een minimale geluidsoverdracht. Wat hoe dan ook synchroon loopt met de gedachtegang van een zes cilinder, zes slagen van zestig graden die samen voor één omwenteling zorgen… :think: