Hydragas MGF
Geplaatst: ma mei 21, 2018 9:50 pm
De MGF is uitgerust met een veersysteem dat Hydragas heet.
Het is overgenomen van eerdere Austin Rover modellen zoals Metro en Rover 100.
Zolang de auto jong is werkt het redelijk goed maar helaas verdwijnt heel langzaam de hoeveelheid stikstof in de veerelementen.
De auto zakt daardoor steeds lager en van tijd tot tijd kan dit gecompenseerd worden door meer vloeistof in het systeem te pompen.
Het gevolg is dat auto steeds stugger wordt en dat de wielstanden variëren met de veerhoogte van de wagen.
Bij mijn 22 jaar oude F was het comfort dermate achteruit gegaan dat er iets aan gedaan moest worden.
Er zijn diverse mogelijkheden zoals de veerbollen opnieuw met stikstof laten vullen of in plaats van de veerelementen schroefveren te monteren zoals bij de TF. In de praktijk zijn hier diverse aanbieders voor.
Ik vond op het internet een aanbieding waarbij het complete Hydragas systeem met de bovenste draagarmen en schokdempers vervangen wordt door een z.g. coil-over set, een veer met daarin een demper en een speciale nieuwe bovenste draagarm.
De man die dit ontworpen heeft (en zijn bedrijf) heet Mike Satur en kreeg veel positieve reacties.
Ik heb ook gekozen voor deze set en inmiddels gemonteerd. Het resultaat vind ik verbluffend goed. Het is een forse investering maar het geeft zoveel meer rijplezier dat ik er geen spijt van heb.
Heeft iemand ook ervaring met de Coil-Over set van Mike Satur?
Het is overgenomen van eerdere Austin Rover modellen zoals Metro en Rover 100.
Zolang de auto jong is werkt het redelijk goed maar helaas verdwijnt heel langzaam de hoeveelheid stikstof in de veerelementen.
De auto zakt daardoor steeds lager en van tijd tot tijd kan dit gecompenseerd worden door meer vloeistof in het systeem te pompen.
Het gevolg is dat auto steeds stugger wordt en dat de wielstanden variëren met de veerhoogte van de wagen.
Bij mijn 22 jaar oude F was het comfort dermate achteruit gegaan dat er iets aan gedaan moest worden.
Er zijn diverse mogelijkheden zoals de veerbollen opnieuw met stikstof laten vullen of in plaats van de veerelementen schroefveren te monteren zoals bij de TF. In de praktijk zijn hier diverse aanbieders voor.
Ik vond op het internet een aanbieding waarbij het complete Hydragas systeem met de bovenste draagarmen en schokdempers vervangen wordt door een z.g. coil-over set, een veer met daarin een demper en een speciale nieuwe bovenste draagarm.
De man die dit ontworpen heeft (en zijn bedrijf) heet Mike Satur en kreeg veel positieve reacties.
Ik heb ook gekozen voor deze set en inmiddels gemonteerd. Het resultaat vind ik verbluffend goed. Het is een forse investering maar het geeft zoveel meer rijplezier dat ik er geen spijt van heb.
Heeft iemand ook ervaring met de Coil-Over set van Mike Satur?