Zelf distributieriem vervangen?
-
- MG-R Regular
- Berichten: 72
- Lid geworden op: ma jul 11, 2016 11:02 pm
- Woonplaats: Hilversum
Re: Zelf distributieriem vervangen?
Nog een tip:
Als je de dristributie afdekkap hebt gedemonteerd en een zeer bedreven sleutelaar bent zou je de krukaspoelie kunnen laten zitten omdat er ook merktekens rond en op de poelie staan.
Maar....
Naast het prettig demonteren en monteren van de distibutieriem is het voor een secure afstelling prettig om alle merktekens die op de krukas zelf staan, goed af te kunnen lezen.
Op de uitlegtekeningen over de distrbutie-afstelling is de poelie ook meestal afwezig, dus eraf met dat ding.
In principe zou je daarvoor een bout in het vliegwiel nabij de starterkrans moeten draaien maar dat is ook weer een extra tijdvreter.
Zomaar gaan meppen op een dopsleutel dommekracht is vaak onbegonnen werk.
Gebruik daarvoor dan een krachtige luchtsleutel. En controleer goed of hij op de "los" kant staat.
Voor het vastzetten goed opletten dat de minniscule passpie van de poelie echt goed tegenover het kleine sleufje staat. En dan uiteraard niet zomaar ook de luchtsleutel op de bout zetten maar met de momentsleutelde de juiste aantrekwaarde aanhalen.
De krukas draait dan wel wat mee maar als je de bougies in in het blok hebt zitten merk je dat je tijdens het draaien opeens veel compressie maakt en daar maak je dan gebruik van om de bout aardig naar de juiste trekwaarde te draaien.
Succes!
Als je de dristributie afdekkap hebt gedemonteerd en een zeer bedreven sleutelaar bent zou je de krukaspoelie kunnen laten zitten omdat er ook merktekens rond en op de poelie staan.
Maar....
Naast het prettig demonteren en monteren van de distibutieriem is het voor een secure afstelling prettig om alle merktekens die op de krukas zelf staan, goed af te kunnen lezen.
Op de uitlegtekeningen over de distrbutie-afstelling is de poelie ook meestal afwezig, dus eraf met dat ding.
In principe zou je daarvoor een bout in het vliegwiel nabij de starterkrans moeten draaien maar dat is ook weer een extra tijdvreter.
Zomaar gaan meppen op een dopsleutel dommekracht is vaak onbegonnen werk.
Gebruik daarvoor dan een krachtige luchtsleutel. En controleer goed of hij op de "los" kant staat.
Voor het vastzetten goed opletten dat de minniscule passpie van de poelie echt goed tegenover het kleine sleufje staat. En dan uiteraard niet zomaar ook de luchtsleutel op de bout zetten maar met de momentsleutelde de juiste aantrekwaarde aanhalen.
De krukas draait dan wel wat mee maar als je de bougies in in het blok hebt zitten merk je dat je tijdens het draaien opeens veel compressie maakt en daar maak je dan gebruik van om de bout aardig naar de juiste trekwaarde te draaien.
Succes!
-
- MG-R Newbie
- Berichten: 16
- Lid geworden op: di mar 06, 2018 8:00 pm
- Woonplaats: Tilburg
Re: Zelf distributieriem vervangen?
Bedankt Frankieboy.
De laatste dagen goed aan het Googlen geweest. Het blijkt dat de poelie er best goed af te halen is, mits je even een keertje je spieren laat wapperen. Als die er eenmaal af is kunnen de overige kappen er makkelijk genoeg af.
In de links die ik tot nu toe gevonden heb kan ik al teruglezen dat die bout bij het terugzetten op 105nm (even uit m'n hoofd) gezet moet worden. Uiteraard ook de spanrol even goed zetten en daarna 2 keer het blok ronddraaien voordat ik alles nog een keertje naloop. Omdat ik toch bezig ben vervang ik ook meteen de riem van de airco/stuurbekrachtiging en de dynamo. Zover ik heb kunnen lezen maakt het daarbij niet uit hoe de as staat. Gewoon riem erop, op spanning en klaar.
Alle items zijn nu onderweg naar mij. 130 euro en ik heb alles voor het einde van de week binnen. Dan alleen nog een momentsleutel regelen en hopen op goed weer.
De laatste dagen goed aan het Googlen geweest. Het blijkt dat de poelie er best goed af te halen is, mits je even een keertje je spieren laat wapperen. Als die er eenmaal af is kunnen de overige kappen er makkelijk genoeg af.
In de links die ik tot nu toe gevonden heb kan ik al teruglezen dat die bout bij het terugzetten op 105nm (even uit m'n hoofd) gezet moet worden. Uiteraard ook de spanrol even goed zetten en daarna 2 keer het blok ronddraaien voordat ik alles nog een keertje naloop. Omdat ik toch bezig ben vervang ik ook meteen de riem van de airco/stuurbekrachtiging en de dynamo. Zover ik heb kunnen lezen maakt het daarbij niet uit hoe de as staat. Gewoon riem erop, op spanning en klaar.
Alle items zijn nu onderweg naar mij. 130 euro en ik heb alles voor het einde van de week binnen. Dan alleen nog een momentsleutel regelen en hopen op goed weer.
Re: Zelf distributieriem vervangen?
ik stond laatst met een oude monteur te praten over dit onderwerp en die vertelde dat ze vaak de oude distributie riem over de gehele lenkte in het midden doorsneden en dan de eerste helft van de riem er af haalde en de nieuwe er op schoven en dan de 2e helft van de riem doorsneden en de nieuwe riem zat er op, ik weet niet hoe hij dan de waterpomp verving maar daar zal wel een truuk voor zijn.
ik hoor graag hoe je het uiteindelijk heb gedaan.
gr.
Fred.
ik hoor graag hoe je het uiteindelijk heb gedaan.
gr.
Fred.
-
- MG-R Regular
- Berichten: 72
- Lid geworden op: ma jul 11, 2016 11:02 pm
- Woonplaats: Hilversum
Re: Zelf distributieriem vervangen?
Je zit idd. met het vervangen van de waterpomp en spanrollen. Dus leuk als je die niet hoeft te vervangen. Dan hoef je in principe allen maar de riemspanner te ontspannen. En de riem over de hele lengte even langs je stanleymes te laten draaien. Wel alle afstelpunten even checken want de oude riem heeft door het grbruik wat "rek" gekregen en dan kun je met je nieuwe riem ergens stiekem een tandje naast zitten.
-
- The Big Boss
- Berichten: 8403
- Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
- Woonplaats: Steenbergen NB
Re: Zelf distributieriem vervangen?
Bij een garage die zo werkt komen mijn auto's niet binnen
'03 MG ZT 190+ -> My forever car
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."
https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."
https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Re: Zelf distributieriem vervangen?
Hoe weet je dat de distributieriem aan vervanging toe is? In mijn vorige auto (Mercedes A-klasse) kwam ik er op de snelweg achter dat de ketting kennelijk aan vervanging toe was geweest, maar toen had ie geen zin meer (en kwam met behoorlijke kosten). Ik ben er liever iets eerder bij met de 75.
-
- The Big Boss
- Berichten: 8403
- Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
- Woonplaats: Steenbergen NB
Re: Zelf distributieriem vervangen?
Als je geen onderhoudshistorie hebt van jouw 75 dan zou ik het uit voorzorg zsm laten doen.
Als je wel weet wanneer hij de laatste keer is vervangen dan kun je de interval opzoeken in je instructieboekje zodat je weet wanneer deze weer aan de beurt is.
Als je wel weet wanneer hij de laatste keer is vervangen dan kun je de interval opzoeken in je instructieboekje zodat je weet wanneer deze weer aan de beurt is.
'03 MG ZT 190+ -> My forever car
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."
https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."
https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
-
- MG-R Regular
- Berichten: 72
- Lid geworden op: ma jul 11, 2016 11:02 pm
- Woonplaats: Hilversum
Re: Zelf distributieriem vervangen?
Heb je het originele instructieboekje niet, dan vind je vaak de kilomeerstand met vervangingsdatum en een kreet als...distr.verv. bovenop de distributie deksel of op nabij de veerschotel of bovenop op de radiateur-dwarsbalk.....soms met een voorgedrukte sticker of soms met een smal verfkwastje aangebrachte tekst.
-
- MG-R Newbie
- Berichten: 16
- Lid geworden op: di mar 06, 2018 8:00 pm
- Woonplaats: Tilburg
Re: Zelf distributieriem vervangen?
In mijn geval wist ik het omdat het in het boekje stond. Volgens mij was het iets van 90.000km of 6 jaar?? (ik heb het gevraagd op een Engels Rover forum maar kan het nu even niet vinden).
Re: Zelf distributieriem vervangen?
Ik zie geen stickertje in de motorruimte, maar op een van de facturen die ik bij de aankoop meekreeg, zag ik dat de distributieriem en waterpomp waren vervangen in 2014, bij km-stand 135.181. Nu staat hij op 189.425. In Haynes staat iedere 45.000 mijl of iedere 3 jaar en even verderop zie ik inderdaad iedere 6 jaar staan. Als ik die 45.000 mijl aanhoud, hoef ik pas bij ongeveer 207.000 km de operatie te laten gebeuren (of zelf uitvoeren - misschien), maar als ik die 3 jaar moet aanhouden, wordt het tijd...
Re: Zelf distributieriem vervangen?
V6 riem: 160000km of om de 6 jaar.
Mijne is in 2004 vervangen op 110000. heb nu 300000 en we zitten in 2018. dus ben ff over tijd
Mijne is in 2004 vervangen op 110000. heb nu 300000 en we zitten in 2018. dus ben ff over tijd
Rover 75 2.0 CDt 2000 man Midnight Blue JQW (huidig)
Rover 75 2.5 V6 2001 aut Raven Black PMF (stock)
Rover 75 2.5 V6 2002 aut Raven Black PMF (stock)
Alpine A310 V6 2.7 1981 man Wit
Flandria Majestic 1959 3 vit
Flandria Parisienne 1962 3 vit
Rover 75 2.5 V6 2001 aut Raven Black PMF (stock)
Rover 75 2.5 V6 2002 aut Raven Black PMF (stock)
Alpine A310 V6 2.7 1981 man Wit
Flandria Majestic 1959 3 vit
Flandria Parisienne 1962 3 vit
Re: Zelf distributieriem vervangen?
je leeft graag op het randje !
-
- MG-R Addict
- Berichten: 259
- Lid geworden op: di dec 15, 2015 11:16 pm
- Woonplaats: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Zelf distributieriem vervangen?
Zowww, als die knapt., dan wordt het de spreekwoordelijke (broek)riem aanhalen.!V6 riem: 160000km of om de 6 jaar.
Mijne is in 2004 vervangen op 110000. heb nu 300000 en we zitten in 2018. dus ben ff over tijd
Rover 75 2.5 V6 Sterling
177.XXXKM-214.XXXKM Going strong!
Pica Carcleaning & Detailing
Autoleerherstel.nll
177.XXXKM-214.XXXKM Going strong!
Pica Carcleaning & Detailing
Autoleerherstel.nll