Leuke beginnersauto, lekker compact en met een open dakje

De auto is bijna 9 jaar bij de vorige eigenaar geweest en heeft altijd 'binnen' (carport) gestaan. Een echt boodschappenwagentje die in die 9 jaar ongeveer 30.000 heeft gereden en in totaal 165.000 heeft gelopen in zijn 17 jarig leventje. So far, so good.
De auto heeft natuurlijk wat kwaaltjes. Omdat ik mijn eigen auto's altijd 'zelf' heb onderhouden, ken ik het klappen van de zweep.
Zouden jullie me wat meer kunnen vertellen?
- De koppeling grijpt vrij hoog aan; is deze moeilijk te vervangen? Of is het goed te doen? (Mijn Volvo S60 was veel werk, ruim een dag)
- De motor is smerig, de olie is gitzwart en stinkt. Ik wil er een Forté cleaner in gooien en dan een oliewissel doen, raden jullie 5W30 of 10W40 aan? (beiden aanbevolen op de website van Kroon)
- De ruitenwisser sproeier doet niets, voor en achter. Voor hoor je niets, achter hoor je de pomp wel. Reservoir is vol. Herkenbaar?
- De hendel van de ruitenwisser zit erg los, is dit normaal? Moet je hem naar je toe trekken om te sproeien of is dat het binnenste draaiknopje?
- De koppakking is een bekend zwak punt, maar de koelvloeistof is gelukkig schoon bij deze. Buiten rustig rijden, zijn er dingen die de levensduur ervan kunnen verlengen?
- Distributieriem is 77.000km geleden gedaan, wat is de interval voor deze auto?
- De startmotor maakt herrie, ik las iets over het vervangen achter het linker voorwiel? Is dit eenvoudig? Of is deze na demontage zelf te 'reviseren'?
- Zijn er meer zwakke punten waar ik op moet letten? De scharnieren van de achterklep zijn nog niet krokant, dat heb ik al gezien

- Zijn de buitenspiegels makkelijk te vervangen, bijv. voor die van een Civic of een ander model? Deze zijn piepklein en vooral voor mijn vriendin erg onpraktisch...
Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groet,
Marius