Pagina 1 van 1

Na 5 dagen stilstaan start de ZR niet meer

Geplaatst: ma jul 18, 2016 12:47 pm
door bam
Als de ZR 1.4 5 dagen geparkeerd staat is de accu spanning te laag om te starten.

Diodes dynamo zijn goed
Alle zekeringen een voor een eruit gehaald en geen spanningspiek of val te meten (alleen binnenverlichting maar die stond aan)
Accu is al eens vernieuwd

:grazy: :grazy: :grazy: :grazy: :grazy: :grazy:

Wat kan dit veroorzaken en hoe kom ik er achter?

Re: Na 5 dagen stilstaan start de ZR niet meer

Geplaatst: ma jul 18, 2016 12:53 pm
door Dr Doggystyle
ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar
had het met de R416, R200vi en ook met de R45 MK2
alle 3 ook nieuwe accus erin maar probleem bleef
denk toch dat die standaard alarm het leeg trekt ofzo

Re: Na 5 dagen stilstaan start de ZR niet meer

Geplaatst: ma jul 18, 2016 1:13 pm
door Bart-K
Standaard alarm verbruikt vrij veel stroom, maar zou toch zeker 2 weken moeten duren voordat het je accu heeft leeggetrokken.

Re: Na 5 dagen stilstaan start de ZR niet meer

Geplaatst: ma jul 18, 2016 2:11 pm
door Dr Doggystyle
zou dit het kunnen zijn :

bron : http://www.locostbuilders.co.uk/viewthr ... 916&page=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Rover/MG hard to track down battery drain --- how to fix.

Problem :battery going completely discharged on 03 plate Rover 25 if car parked for more than 30 hrs without starting. After eliminating the usual suspects (I.E. the alternator diodes and the glove box light) The cause was traced to continuous current drain of between 0.6 and 0.9 Amps through the fuse in the engine compartment fuse box that supplies the imobilser and central locking.

Fuse 5 feeds the Lucas/TRW 5AS combined security immobiliser & central locking controller and the battery backed alarm sounder. By of elimination of other possibilities it was discovered the 5AS unit was not going into sleep mode and was passing current through the ignition key transponder antenna fitted round the ignition switch barrel.

At this stage it appeared the only cure would to be replace the 5AS and probably the antenna, this would require the cars MEMS ECU be programmed to recognise the replacement 5AS and the existing key fob zappers introduced into the 5AS unit memory.

However a much simpler and ***** free ***** fix was used. The 5AS was used for over ten years by Rover and although extra functions are used on some models and all 5AS units are basically are the same and plug compatible. It turns out one of the optional functions is the key transponder. The key transponder’s function is to keep the immobiliser disarmed while the driver restarts the engine in the event of it being stalled. Transponder system was not fitted to early models and the system will function perfectly well without it.as long if the engine has been stalled the driver the unlock button on the fob before operating the starter.
Here is the really good bit to disable the transponder function all that is required is to unplug the antenna --- remove the steering column cowl a 2 minute job and unplug the 2 pin connector --- job done.

These Lucas 5AS units were fitted to most Rover and MG models except the 600, 800 and 75 models between 1992 and late 2003, although the transponder was only fitted from late 1996 onwards. One point to be aware of when checking for this fault is that this fuse carries all the central locking solenoid activation current of 16 amps this is high enough to blow the 10 amp fuse in most digital multimeters.

Re: Na 5 dagen stilstaan start de ZR niet meer

Geplaatst: ma jul 18, 2016 6:11 pm
door bam
Dat is interessant, alleen die van mij is van laat 2004.
Ik zal mij er eens in verdiepen, bedankt.

Re: Na 5 dagen stilstaan start de ZR niet meer

Geplaatst: ma jul 18, 2016 6:54 pm
door hAz
Meet eens de stroom als je auto geparkeerd staat. Vanaf de pluspool kun je dan via de vertakkingen in de zekeringkasten (in motorruim en binnen de carosserie) bepalen in welke lijn de stroom loopt en welk circuit je accu leegzuigt.
Heb je wel een stroomtangetje nodig dat ook lagere stromen meten kan (0..10 ampere ofzo).
óF meet met een bedrade meter op de plaats van iedere zekering of er een stroom loopt als je auto geparkeerd staat, maar dat is iets lastiger en meer werk :)

Wat nog zou kunnen: ergens staat water in... of vocht in combinatie met roest, in de trekhaakdoos bijvoorbeeld.
Of het is iets heel dulligs, een dashboardkastlampje ofzo...

Succes!

Re: Na 5 dagen stilstaan start de ZR niet meer

Geplaatst: di jul 19, 2016 8:09 am
door bam
Alle dullige dingen heb ik al nagelopen, en de enige zekering die wat aangeeft is de radio (minimaal) en het alarm/de startonderbreker.
Nou moet ik zeggen dat ik wel eens rare dingen heb meegemaakt met starten en dan bedoel ik dat ik op de ab moest drukken om de startonderbreker te de-activeren.

Dus mogelijk moet ik het daar zoeken......

Re: Na 5 dagen stilstaan start de ZR niet meer

Geplaatst: di jul 19, 2016 12:29 pm
door mg-zs
Mijn ZS heeft het ook
Max 24-36 is hij ook leeg
Ben benieuwd wat jouw oplossing is

Re: Na 5 dagen stilstaan start de ZR niet meer

Geplaatst: di jul 19, 2016 7:08 pm
door arjen
Jouw zr heeft in ieder geval geen 5as module meer, dus dat zal dan niet opgaan. Stroomverbruik opsporen kun je het beste doen d.m.v. het meten van de spanningsval over de zekeringen. Aan de hand daarvan kun je het verbruik uitrekenen (heb eventueel wel een tabel daarvoor). Voordeel van die methode is dat je geen systemen activeert door zekeringen te verwijderen en terug te plaatsen. Ook voorkom je hiermee het tijdelijk afwezig zijn van het probleem, dat wil nog wel eens gebeuren als componenten spanningsloos zijn geweest.

Re: Na 5 dagen stilstaan start de ZR niet meer

Geplaatst: di jul 19, 2016 9:20 pm
door bam
Ik zie alleen een toename van het voltage als ik de zekering van de imobilizer / alarm eruit haal.
En wel met zo'n 0.05 volt.

Re: Na 5 dagen stilstaan start de ZR niet meer

Geplaatst: di jul 19, 2016 9:27 pm
door Dr Doggystyle
hier zie ik nog wat info staan
bron : http://www.themgzr.co.uk/vb/12-general- ... ttery.html" onclick="window.open(this.href);return false;
The thing that I find intriguing is your comment about the immobiliser sound? On the ZRs predecessor, the 200, the immobiliser engaged itself if the engine was not started within 30 seconds of opening the door or after 30 seconds of stopping the engine. If an attempt was made to start the car, nothing would happen but you got a warbling sound from the immobilser to warn you of the problem. Pressing on or other of the key fob buttons would then disable the immobilser and allow you to start the engine.

The 25 and ZR used a slightly different system where there was an induction coil around the ignition switch that interrogated the key fob on start up. If all was well the immobilser would be disengaged and the engine could be started. If the fob was missing, or was the wrong one, was out of sync or the battery was flat in the fob then the same symptoms would appear, no start and the warning warble.

The fact that you couldn't jump stat it either (or did you mean bump start?) seems to point to either a faulty immobilser/fob for any of the above reasons.

With (what I assume was a battery booster) it then started probably means that the immobilser was able to 'sync' with the fob and the engine started.

If you had an alternator fault I would expect the battery warning light to be on assuming that the bulb has not blown (does it illuminate when you have the ignition on with the engine off?).

It sounds to me as if the battery in your fob may be on its way out?

If it was just a flat bettery due to leaving lights on/radio etc then you would just get a clicking from the relay, starter, the lights dimming etc but you should not get the immobiliser warning, plus it would have been possible to bump/jump start the car.

Before splashing out on a new battery, change the one in your fob. Might be just as simple as that. If in doubt about your battery get an auto electrician to do a drop test on it. Even though some batteries will show 12V, they do not have enough current left in them to start a car due to damaged plates etc. A drop test should confirm or deny whether your battery is knackered before splashing out unnecessarily for a new one.