open dak

75 en 75 Tourer
mixtuurorgel
MG-R Freak

open dak

Bericht door mixtuurorgel »

Mijn vrouw reed vandaag in de '75 toen plotseling het dak vanzelf open ging, omdat we de auto sinds de winter hebben heeft zij het dak nog nooit open gedaan en ze heeft er volgens haar zeggen met de vingers niet aangezeten.
Kan zoiets?? .........ik heb mijn twijfels
arjan_m
MG-R Core
Contacteer:

Re: open dak

Bericht door arjan_m »

Zeg nooit nooit...

Nu weet ik eerlijk gezegd niet hoe een zonnedak van een 75 werkt, maar bij BMW's (3 series E46, en 5 series E39) gebeurd het ook wel eens. Daar zit een sensor in die het raam opent als er iets tussen het raam en het dak komt te zitten bij het sluiten. Als deze sensor stuk was ging soms spontaan het dak open.

Maar nogmaals, ik weet niet of een 75 dit ook heeft.

Vrij vervelend als het regent :lol:
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
mixtuurorgel
MG-R Freak

Gelukkig zijn de weersverwachtingen goed....het lijkt mij een aannemelijk sensor verhaal
Pim
MG-R Addict

Bericht door Pim »

...........en aangezien de 75 een BMW schuifdak heeft........

Pim
Rover 75 Tourer CDTi Club - 615.000 km 1/09/2023
Rover Streetwise 1.8 CVT - 99.000 km 1/09/2023
Eric27
MG-R Freak

Bericht door Eric27 »

Misschien even het zonnedak resetten.
Hoe? Door de schakelaar 20 a 30 seconden ingedrukt te houden. Schuifdak gaat kantelen knop gewoon ingdrukt houden en dan sluit als het goed is het schuifdak weer en deze is gereset.

Eric.
mixtuurorgel
MG-R Freak

Denk niet dat het gelukt is , schuifdak gaat wel open maar gaat niet weer dicht.
Het vreemde is dat ik er de hele dag in kan rijden zonder dat er iets gebeurt mijn vrouw heeft nu al 2 maal gehad.
Omdat er zoveel elektronica in zo'n zit zou het misschien haar telefoon kunnen zijn???
Eric27
MG-R Freak

Bericht door Eric27 »

Misschien heb je hier wat aan:

http://www.the75andztclub.co.uk/forum/s ... p?t=134050" onclick="window.open(this.href);return false;

Eric.
mixtuurorgel
MG-R Freak

Heb de handeling uitgevoerd maar het dak reageert niet op de manier zoals op de Engelse site staat, anders gezegd het reageert helemaal niet...................helaas
Eric27
MG-R Freak

Bericht door Eric27 »

Je kunt nog eens proberen dak open laten kantelstand bijvoorbeeld dan accu klemmen er een uurtje af accu weer aansluiten en dan de handeling uitvoeren.

Eric.
mixtuurorgel
MG-R Freak

Moet het eerst eens droog worden voor vandaag en morgen zijn de verwachtingen waardeloos.
Ben met de auto gisteren even bij Hofstede in Drachten geweest de auto is daar uitgelezen, waren geen fouten wel zat de computer barstens vol.
Omdat de radio soms ook kuren heeft, wil pas uit nadat die is gereset, zou het met een te volle computer te maken kunnen hebben.
Mechanisch klopt de boel wel.
bam
MG-R Core

Bericht door bam »

Wat bedoel je met een volle computer?

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
mixtuurorgel
MG-R Freak

Het is niet mijn vakgebied maar alle fouten worden opgeslagen, ze konden zien wat ik hem lopen klungelen van lampen vervangen tot een motor die niet wil starten omdat de navigatie te lang heeft aangestaan, volgens hun zeggen was die de laatste paar jaar niet leeg gemaakt.
Het binnendak van het schuifdak wil bij een dicht dak niet bewegen, omdat het een BMW dak is heb ik even op een BMW site gekeken daar blijkt het wel vaker voor te komen .
bam
MG-R Core

Bericht door bam »

Duidelijk, maar pas op met dat binnendak. Het geheel kan ontsporen en de hele boel loopt dan vast.
Je kunt het eens goed bekijken als je het glazen dak demonteert.
Je kunt dit demonteren door eerst dat binnendak naar achter te schuiven en dan links en rechts 3 schroeven los te draaien van het schuifmechanisme van het glazen dak.
Het zijn totaal 6 torqs schroeven.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
mixtuurorgel
MG-R Freak

Probleem is dat wanneer het dak dicht is ook het binnendak dicht is en daar is geen beweging in te krijgen.
mixtuurorgel
MG-R Freak

Heb het gisteren voor het eerst zelf mee gemaakt, 150 km gereden niets aan de hand daarna weer 150 km terug mooi weer dak open maar met 130km toch te veel lawaai, dak maar weer dicht maar vervolgens ging het steeds weer open hand aan de knop gehouden bleef die tenminste dicht maar dat hielp naar verloop van tijd ook niet meer.
Dak ging meestal eerst omhoog en na een poosje helemaal open, 30 minuten stil gestaan was het eerst voorbij maar bijna thuis begon het gelazer weer. Wie het weet mag het zeggen, ik heb het al op Duitse, Engelse en BMW sites gevraagd, het schijnt een heel bijzonder dak te zijn
bam
MG-R Core

Bericht door bam »

Ik zou eerst eens kijken waarom de hemel niet terug schuift.
Dak in de kantelstand zetten en proberen de glasplaat te demonteren.

Ergens wordt jou dak tegen gehouden of geforceerd in een stand gezet. Bij mij zat de hemel ook vast er was nl. een geleider afgebroken.
Als dat bij jou ook zo is en deze geleider ergens tussen komt dan loopt de boel vast.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Plaats reactie