Pagina 1 van 1

Koppakking 1.8 litre

Geplaatst: ma mar 07, 2016 6:21 pm
door Marr
Hallo forumleden,

Vandaag was ik even bij een Rover specialist in Drachten.

Even over de kwetsbaarheid van de koppakking gehad, volgens deze man ging mijn koppakking gemiddeld 1 ton mee.
Hij is eerder wel vervangen maar niet met de limited edition, anders zou de koppakking het waarschijnlijk nooit meer begeven (aldus de specialist).

De auto is 100% goed (gelukkig), ik weet echter niet precies wanneer de koppakking vervangen is (auto heeft 151.000 op de teller).
Nu vraag ik me af wat de beste manier is om met een 1.8 te rijden. Ik schakel altijd door voor de 3.000 toeren dus ik laat de motor niet te harde werken.

Iemand ervaring hiermee (of advies) ?

Wil dus graag zo rijden dat ik zo lang mogelijk zonder problemen met de Rover kan blijven rijden.
En zou het inderdaad zo zijn da6t om de ton de koppakking het begeeft ?

Bvd, Marc

Re: Koppakking 1.8 litre

Geplaatst: ma mar 07, 2016 8:56 pm
door Docklands
Was het gezellig bij onze vrinden Hofstee in Drachten ;-)

Waarom begeeft een koppaking het!?
Dit heeft tal van oorzaken maar is vooral te wijten aan het feit het blik dat bestaat uit sun aluminium erg veel last heeft van uitzetten en krimpen.
Zoals al vaker gezegd op dit forum moeten we er allemaal eens aan geloven.

Maar maak je geen zorgen over gas geven met een k-blok.
Daar zijn ze juist voor bedoeld, lekker toeren maken.
Onderin is het niet zo spannend.

Het meest belangrijkste is wel en dat geldt voor elke auto.
Rustig warm rijden, laatste km's van een rit rustig uitrijden en voordat je de motor uitzet even nog na laten draaien.

Heb bijna 4 ton met een Rover 25 1.6 gereden en maar 1 pakking die nodig was gebruikt.

Re: Koppakking 1.8 litre

Geplaatst: ma mar 07, 2016 11:07 pm
door Marr
Haha, nou ja gezellig. Het was wel een aardige vent (volgens mij de eigenaar).

Thanx je bericht geeft een Rover rijdende burger moed.
;)

Re: Koppakking 1.8 litre

Geplaatst: do mar 10, 2016 8:29 pm
door JD
er zijn meerdere theorieën over.

In het begin werden er kunststof pasbussen gebruikt tussen de kop en het onderblok, hierdoor zou de kop kunnen bewegen tov van t onderblok en dit zou tot lekken lijden. ( zijn tegenwoordig stalen pasbussen voor )

Dan word er gezegd dat het oude enkellaags type koppakking het probleem was, is nu een multilayer versie verkrijgbaar.

Dan kan de oliegeleiderrail ( waar je kopbouten inzitten ) scheuren, waardoor de bouten los komen te zitten.

En dan zijn er vast nog een aantal, heb er meerdere vervagen en kan kan er niks nuttigs over zeggen.

Wat belangrijk is voor een motor is dat je hem goed warm rijd, daar moet je toch zeker een km of 10 voor rijden. Als de motor warm is maakt het geen reed uit hoe laat ofdat je schakelt. Je kunt hem ook gerust af en toe eens flink doortrappen richting de 7000 toeren, ding zit een toerenbegrenzer op, en zit er niet voor niets. Kan een auto prima hebben hoor.

Re: Koppakking 1.8 litre

Geplaatst: zo mar 27, 2016 1:45 pm
door Eric27
Niet alleen hofstee zit in Drachten.
Nu ook Diagnose Service Noord is gevestigd in Drachten.
Ze zijn verhuisd uit Burgum of zoiets het is fries.
Dit zijn de boys waar je moet zijn.

Eric.

Re: Koppakking 1.8 litre

Geplaatst: zo mar 27, 2016 5:07 pm
door Docklands
Dat klopt wat je zegt. Maar het verhaal van "het gaat maar een ton mee" is een verhaal wat mij ook verteld is bij Hofstee.
Er is namelijk niet echt pijl te trekken hoe lang een koppakking mee gaat.
En de jongens bij van Noort zullen dat ook niet gaan beweren en stellen liever een deskundige diagnose.

Terpstra zit toch ook in Drachten? Ook een Rover MG specialist!

Re: Koppakking 1.8 litre

Geplaatst: zo mar 27, 2016 5:36 pm
door Eric27
Koppakking als dat niet vervangen is door de goede en volgens mij kun je dat zien dat er dan ergens een lipje uitsteekt dan ben je als nog de sjaak.
Normaal gesproken wordt altijd de koppakking vervangen door de goede.
Maar het zal hier dus waarschijnlijk wel nier gebeurt zijn.
Dom.
Terpstra zit niet in Drachten maar volgens mij in Kollum en dit is meer iemand die zijn centen verdient met onderdelen echt een handelaar.
Ik heb zeer goede ervaringen met Diagnose Service Noord dit zijn jongens die weten waar ze het over hebben en ze lichten je niet op.
Problemen ga naar Diagnose Service Noord je zal er geen spijt van krijgen.

Eric.

Re: Koppakking 1.8 litre

Geplaatst: do sep 08, 2016 8:01 pm
door Marr
Thanx Eric,

Ik rijd nog steeds met veel plezier met de Rover (heb er inmiddels een 15.000 in gereden).
Geen enkel mankementje gehad, fietste ook zo door de keuring (daar vonden ze het een frisse auto).

Ik zie wel de (gehele) rand van de koppakking (is blauw), echter geen lipje of zo.
Zou dit willen zeggen dat de koppakking toch vervangen is door de goede ?

Mvg

Re: Koppakking 1.8 litre

Geplaatst: do sep 08, 2016 8:39 pm
door MARTIN
:mrgreen: als je blauw ziet is hij gekit....wat niet hoort.
Kijk je wel naar de goede lijn ?
1e is kleppendekselpakking
2e is nokkenasdragger(hier mag een randje blauw of rood zichtbaar zien.)
3e is koppakking ( net onder uitlaat spruitstuk)

Re: Koppakking 1.8 litre

Geplaatst: do sep 08, 2016 8:43 pm
door VandenPlas
Rij ook met een R75 1.8 Bij 100.000 km begaf de (originele) koppakking. Is toen een nieuwe metalen (MLS) pakking in gegaan. Teller staat nu bijna op 280.000 km. Tot nu toe geen problemen meer gehad.

Re: Koppakking 1.8 litre

Geplaatst: do sep 08, 2016 10:31 pm
door Marr
Okay, tja bij mij zit er in elk geval geen metalen pakking in.
Een blauwe zoals gezegd.

Thanx

Mvg