Pagina 1 van 2

motortemperatuur

Geplaatst: ma jan 04, 2016 8:24 pm
door gerardfennema
Nu het hier in het noorden koud is heeft mijn MG ZT CDTI 2007 weer last van lage motortemperatuur
Over de zomer was het goed maar gaat bij deze temperaturen weer vreselijk schommelen
Als hij kracht moet zetten zie je hem weer een beetje omhoog lopen
Hij schommelt tussen het eerste streepje en de tweede
Wie heeft dit ook of is het normaal voor bmw diesel of moet ik de thermostaat vervangen
bvd Gerard

Re: motortemperatuur

Geplaatst: ma jan 04, 2016 9:00 pm
door Docklands
Helaas werkt de thermostaat niet zoals hij zou moeten werken.
Enige remidie vervangen en dan is het mooist met een gemodificeerde type.

Re: motortemperatuur

Geplaatst: ma jan 04, 2016 10:47 pm
door bam
Inderdaad vervangen is de beste optie, als je ook een standkachel hebt dan blijft deze aan en gaat je verbruik omhoog.

Alleen is het niet zo simpel om de thermostaat te verwisselen je moet je blok kantelen.

Re: motortemperatuur

Geplaatst: di jan 05, 2016 6:02 pm
door Pim
Vervangen van onderaf schijnt makkelijker te gaan.

Pim

Re: motortemperatuur

Geplaatst: di jan 05, 2016 7:27 pm
door gerardfennema
Dank jullie voor de info
zijn er nog speciale merken thermostaten of kan ik gewoon 1 bij brezan automaterialen halen

Re: motortemperatuur

Geplaatst: di jan 05, 2016 8:10 pm
door bam
Maakt niet uit alles is beter dan de originele die gaan geregeld stuk.

Re: motortemperatuur

Geplaatst: di jan 05, 2016 8:23 pm
door Docklands
Klopt wat Pim zegt.
Ik heb hier een link waarin omschreven staat hoe dit het makkelijkste kan.
http://www.the75andztclub.co.uk/forum/s ... thermostat" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: motortemperatuur

Geplaatst: di jan 05, 2016 8:27 pm
door bam
Ja alleen dit is van bovenaf, zo heb ik het verschillende keren gedaan.
maar vergeet dan niet aan de onderzijde de "lower torsion link" los te halen.
Deze gaat aan gort als je het motorblok opkrikt.

Re: motortemperatuur

Geplaatst: wo jan 06, 2016 12:31 am
door Docklands
Kwam toevallig voorbij op facebook
https://m.youtube.com/watch?v=_nBkwdDqwH8" onclick="window.open(this.href);return false;

En hier waar je hem kan kopen in de UK
http://www.dmgrs.co.uk/products/rover-7 ... 89-degrees" onclick="window.open(this.href);return false;

NL
https://www.winparts.nl/koelsysteem-ver ... 85427.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Bestel deze meteen ook mee want die heb je nodig om de thermostaat te bevestigen.
https://www.winparts.nl/werkplaats-gere ... 54025.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En voor nog meer informatie ;)
http://www.75ztcommunity.co.uk/thermost ... t2877.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dan moet het wel goedkomen denk ik zo

Re: motortemperatuur

Geplaatst: wo jan 06, 2016 5:42 pm
door bam
Deze moet je hebben

http://www.dmgrs.co.uk/collections/m47r ... -pel100570" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: motortemperatuur

Geplaatst: wo jan 06, 2016 8:49 pm
door Docklands
Dan pak je het wel meteen goed aan.
Maar daar zit dan ook wel weer een prijskaartje aan vast.
En ze zijn ook gewoon verkrijgbaar in NL.

Wat ik liet zien is de goedkopere oplossing en gaat veel langer mee.
En daarnaast ben je voor een kleine € 23,- euro ben je dan wel meteen klaar.

Re: motortemperatuur

Geplaatst: wo jan 06, 2016 9:55 pm
door arjen
Beter gewoon de thermostaat vervangen dan een in de slang monteren. De originele thermostaat pakking gaat nogal eens lekker, dan zal je hem alsnog moeten vervangen.

Re: motortemperatuur

Geplaatst: do jan 07, 2016 1:02 pm
door Docklands
De kosten die je betaald voor het erin plaatsen is best aanzienlijk.
Koop je het onderdeel op de site waar Bas hem gezien heeft dan ben je incl. verzenden € 135,- euro kwijt.

Mij is toen verteld dat je er 4 tot 5 uur mee bezig zijn a € 60,- ex dan ben je in totaal € 500,- euro kwijt voor zo'n dergelijke reparatie.
Ja dan is het meteen goed gemaakt met de vraag hoe lang hij het houden gaat natuurlijk.
En dat terwijl je voor een aanzienlijk minder groot bedrag ook klaar kan zijn tot de time being.

En even zelf zo'n thermostaat vervangen doe je ook niet zomaar als je een blok kantelen moet.

Omdat onze thermostaat ook niet juist werkt heb ik wat meer onderzoek gedaan dan normaal en kwam ik ook de volgende site tegen.
http://www.the75andztclub.co.uk/forum/s ... p?t=139333" onclick="window.open(this.href);return false; (je moet wel lid zijn om het te kunnen zien)
De Engelsen hebben zelfs contact gehad met BMW of de inferieure kwaliteit van de thermostaten en zijn dus zelf aan het hobby'en gegaan.
Mede ook om de kosten te drukken en het probleem telkens weer terugkerend was.

Vandaar dat ik van mening ben dat wanneer de pakking / o ring niet lekt van de originele thermostaat het toch en hele hoop centen scheelt die je daarna toch kan verwijderen dan € 500 euro uit te geven voor een dergelijke reparatie.

Re: motortemperatuur

Geplaatst: vr jan 08, 2016 12:41 pm
door gerardfennema
Hallo
Dank voor alle reacties ga eerst even een thermostaat in de slang zetten komt hij eerst weer goed op temperatuur
Gelukkig kan ik zelf de orginele thermostaat wel vervangen doe ik dan later als ik wat meer tijd heb dan vallen de kosten
wel mee
nogmaals bedankt voor de info
Gerard

Re: motortemperatuur

Geplaatst: za jan 09, 2016 12:18 am
door Docklands
Ben erg benieuwd wat het resultaat is als hij erin zit.
Post je, je ervaring?

Re: motortemperatuur

Geplaatst: zo jan 17, 2016 10:16 am
door gerardfennema
Hallo
Heb een thermostaat van 83 graden in de slang gezet moet zeggen dat het beter is geworden
ga binnenkort eentje van 89 graden monteren dan moet het helemaal goed zijn
het is wel even een strijd om hem in de slang te persen maar het wil wel
totale kosten 10 euro thermostaat 2 slangenklemmen en een beetje koelvloeistof
je kunt het beste de hele slang er even afhalen en op de werkbank de thermostaat er in zetten

Gerard