Aankoopadvies nodig! ZS180

Plaats reactie
Metal Falcon
MG-R Regular
Berichten: 47
Lid geworden op: ma nov 12, 2012 12:23 am
Woonplaats: Rotterdam

Aankoopadvies nodig! ZS180

Bericht door Metal Falcon »

Goedenavond allemaal,

Ik ben van plan een MG ZS180 aan te schaffen, vandaag een bod gedaan. Echter krijg ik net een mailtje van de eigenaar met het volgende, ik citeer:

"Hij gaat soms stroef in zijn achteruit maar als je het rustig doet gaat het wel denk dat de versnellingsbak versleten is waarschijnlijk omdat de vorige eigenaar met een versleten koppeling heeft gereden.
De aandrijfassen zit ruimte in maar dat lijkt misschien zo omdat het een sportieve auto en vrij stug is maar dat zal je denk ik wel weten omdat je een zs120 heb gehad.
Er zitten hier en daar een paar deukjes."

Die deukjes interesseren me niet zoveel. Maar die versnellingsbak klinkt toch wel een stuk ernstiger...Wat zeggen jullie? En wat zouden de kosten zijn voor een revisie van die bak, mocht dit nodig zijn? En "ruimte in de aandrijfassen"..zegt me zo ook weinig...Of kan dit met elkaar te maken hebben? De koppeling is overigens wel vervangen samen met drukgroep en druklager. En er komt een nieuwe APK op met verkoop.

Ik wil zo graag een ZS180! Hij accepteert mijn bod van €1500 overigens wel.
Had: MG ZS120 in 2013, Rover 400 Tourer in 2014
Heeft: MG ZS180
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Re: Aankoopadvies nodig! ZS180

Bericht door JD »

Sjah, wat verwacht je...........
Je kijkt voor een auto met een wat lager budget ( denk ik ) en dan kun je wat dingen tegenkomen.

Als je te lang door rijd met een versleten koppeling kost je dit uiteindelijk je versnellingsbak ja.
Aandrijfassen zitten een soort lagers in en die hebben nou eenmaal geen eeuwig leven ( heeft niet meteen iets met de koppeling te maken ) ma die dingen gaan wel vaker kapot.

Zs heeft een pg-1 versenllingsbak, heb hier 3 van die bakken liggen, vraag €100,- per bak.
Aandrijfassen is afhankelijk welke homokineet er kapot is, buitenste kun je los vervangen, binnenste niet. Buitenste homokineten ( nieuw) kosten op ebay een kleine €20,- pst. zijn het de binnenste moet je op zoek naar n ander setje assen.

Monteren ff goed rondvragen bij garages/beunhazen in de buurt.

Gok dat het voor een €600,- totaal wel moet lukken.
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
lampje_rulez
MG-R Regular
Berichten: 55
Lid geworden op: vr okt 10, 2014 9:11 pm
Woonplaats: Roosendaal

Re: Aankoopadvies nodig! ZS180

Bericht door lampje_rulez »

Goed advies van JD... Het is ook zo dat de ZS120 dezelfde PG1 bak heeft, dus je zult waarschijnlijk uit ervaring weten dat de achteruit nou niet de soepelste versnelling is. Tijdens een proefrit merk je snel genoeg of de ZS180 bak (veel) slechter of gewoon net zoals de 120 is. Op het extra gewricht na geldt hetzelfde voor de aandrijfassen overigens.
Voor dat geld kun je geen perfectie verwachten, gelukkig zijn de meeste onderdelen goed en goedkoop verkrijgbaar. Zoek, als je eea niet zelf wilt doen wel een betrouwbare garage, dat scheelt bergen ellende!

P.S. Hoe staat het met de riemen en waterpomp? Als die niet op tijd vervangen zijn kost je dat meteen veel geld, vooral als je dit niet zelf kunt...

M.
2005 MG ZS180 (Verkocht :oops: )
1998 Nissan Skyline R34 GT-T
1981 Honda CBX1000

Only dead fish go with the flow!
Metal Falcon
MG-R Regular
Berichten: 47
Lid geworden op: ma nov 12, 2012 12:23 am
Woonplaats: Rotterdam

Re: Aankoopadvies nodig! ZS180

Bericht door Metal Falcon »

dank voor jullie reacties. Ja dat ie niet foutloos is, snap ik ook wel. En gelukkig weet de eigenaar dat zelf ook. Maar 600 in totaal is goed te doen.

Inmiddels heb ik nog meer informatie van hem gekregen wat betreft de bak en aandrijfassen:

"hij accelereert echt als een monster en doorschakelen geen probleem alleen als je cruise met de auto dus lekker zijn gangetje en je rijd op glad asfalt en je laat je gas los hoor je hem een beetje janken. sturen doet ie fantastisch alleen beetje grote draaicirkel. remmen ook fantastisch vooral met schoon en nieuw vloeistof.
en de aandrijfassen, dat merk je als je in de file staat en je trekt op in zijn 1 en je laat bij een snelheid van 30 ongeveer je gas los dan schut jij heen en weer maar hij is bes wel stug qua vering en laag bij de grond misschien is da het wel ."

Draaicirkel ben ik ook wel gewend ja... :roll:
Had: MG ZS120 in 2013, Rover 400 Tourer in 2014
Heeft: MG ZS180
lampje_rulez
MG-R Regular
Berichten: 55
Lid geworden op: vr okt 10, 2014 9:11 pm
Woonplaats: Roosendaal

Re: Aankoopadvies nodig! ZS180

Bericht door lampje_rulez »

Als je het niet erg vindt om evt wat geld uit te geven na aankoop dan zou ik zeggen ga ervoor.. Maar nogmaals: Vraag de historie na, vooral de riemen en waterpomp moeten op tijd vervangen zijn. Die klus kost je al meteen meer dan die E600,- , tenzij je het zelf kunt doen.

Succes,
Marc.
2005 MG ZS180 (Verkocht :oops: )
1998 Nissan Skyline R34 GT-T
1981 Honda CBX1000

Only dead fish go with the flow!
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Re: Aankoopadvies nodig! ZS180

Bericht door JD »

riemen is idd ook n kostbaar geintje, wel handig als die niet meteen gedaan hoeven te worden.
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
Gebruikersavatar
JurrianZS
MG-R Core
Berichten: 1650
Lid geworden op: do jul 04, 2013 9:46 pm
Woonplaats: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Aankoopadvies nodig! ZS180

Bericht door JurrianZS »

Vind de achteruit inderdaad niet de gemakkelijkste. Het overkomt me heeeel af en toe nog wel eens dat ik 'm er niet goed in heb zitten. Je moet er gewoon wat lief mee omgaan, dan wil ie vaak wel. Anders ff in de 1, stukje naar voren, dan nog eens proberen en gaat ie er easy in.

Riemen zou ik checken. Ook multiriem incl spanners en rollen etc. is niet de meest goedkope klus.
had Rover 214si
had MG ZS 120
had MG ZS 180
had VW Golf IV


The full fat, high caffeine, maximum strength MG ZS

Afbeelding
p@p@zs
MG-R Core
Berichten: 7163
Lid geworden op: vr jun 26, 2009 5:28 am
Woonplaats: Barneveld

Re: Aankoopadvies nodig! ZS180

Bericht door p@p@zs »

Achteruit versnelling is bij onze 120's ook niet altijd easy inleg, zal wel n kwaaltje zijn..
Gebruikersavatar
JurrianZS
MG-R Core
Berichten: 1650
Lid geworden op: do jul 04, 2013 9:46 pm
Woonplaats: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Aankoopadvies nodig! ZS180

Bericht door JurrianZS »

Ook dat kan ik bevestigen, in mama's ZR160 ook niet, maar zelfs in mijn oude 214 moest je weten hoe ie was
had Rover 214si
had MG ZS 120
had MG ZS 180
had VW Golf IV


The full fat, high caffeine, maximum strength MG ZS

Afbeelding
Plaats reactie