Doffe rammel links voor in of vanuit motorcompartiment

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edgar
MG-R Freak
Berichten: 1108
Lid geworden op: za okt 14, 2006 5:27 pm
Woonplaats:

Doffe rammel links voor in of vanuit motorcompartiment

Bericht door Edgar »

Gisteren op weg van Wenen naar Budapest kreeg ik opeens een doffe rammel links voor in of vanuit motorcompartiment ofzo te horen. Niet aldoor, als ik gas gaf niet echt, maar als gas los was wel, maar ook niet aldoor. Dacht dar er iets klapperde ofzo, dus heb op de intrit wat met de hand gevoeld onder de auto voor zover ik er bij kon, maar niets yit echt voor het gevoel los. Dacht aan de plastic plaat onder de motor, maar voelt goed, al kan hij nog wellicht iets speling hebben bij rijwind. Onder de motorkap zitten alle plastic afdekplaten stevig....rammel is er nog steeds, yowel bij hoge als bij lage snelheden..... maak me toch wat zorgen, dit kan toch geen tik in de motor yijn, dan zou hij er toch altijd zijn, of?? Verbruik is normaal, zelfs heel zuinig, power is ook normaal en verder motor ook, ool als hij stationair draait, dan geen doffe rammel of tik...??? wat kan dit zijn???
>MG ZT 135 CDTi MKII - MGF 1.8 - *Rover 200 Tdic*<
zwelgje
MG-R Addict
Berichten: 248
Lid geworden op: vr nov 05, 2010 7:13 pm
Woonplaats: België

Re: Doffe rammel links voor in of vanuit motorcompartiment

Bericht door zwelgje »

Met geluid is het altijd lastig, daarom zaken die ik controleer in dat soort gevallen.

Standaard punten bij een 75:
- motorsteun aan de onderkant achter aan de motor: heel makkelijk los te maken en vaak dan pas te zien dat het rubber gescheurd is
- stabilisatorstang verbinding (in het spatbord bij het wiel): los maken van de stabilisatorstang achter het wiel en kijken of er geen speling op de bewegende kogeluiteinden zit
- fuseekogels onderste draagarm: indien speling dan de hele draagarm vervangen, want die zitten daar vast aan.
- rubberen ophanging onderste draagarm: Meestal is dit te zien (gescheurd rubber) en duwen tegen het voorwiel in horizontale richting: mag geen beweging in het voorwiel zitten.
- bovenste lager van de voorwielophanging: moet de veerpoot voor los gemaakt worden (alleen als alle andere zaken ok zijn)

Als een veer gebroken was had je het waarschijnlijk al gezien, maar altijd een controle waard.

Kun je even vooruit ;)

Rob
75 KV6 2.5 automaat, 3 x 75 CDT (2 schakel, 1 automaat), 620i, SD1 2300S, P6 2000SC, TVR 350i, ex-75 CDTi,ex 416Si
Wenslijst: P5B coupé en een grote schuur
Gebruikersavatar
Edgar
MG-R Freak
Berichten: 1108
Lid geworden op: za okt 14, 2006 5:27 pm
Woonplaats:

Re: Doffe rammel links voor in of vanuit motorcompartiment

Bericht door Edgar »

Bedankt, maareh, ik ben zelfs geen hobby monteur, dus kan helemaal niet vooruit :mrgreen:

Vandaag tijdens een stadsritje was het geluid bijna aldoor daar. Komt van links voor, lijkt wel of het uit de as komt, want het wordt sneller en langzamer naarmate de snelheid. Maar is soms ook even weg. Als ik door een kuiltje ga verder geen extra geluid, en auto staat verder recht, niet verzakt, en rijden is eigenlijk normaal.

Maareh, is een vasn de dingen in jouw lijst een NO GO voor rijden? Als ja, dan....heb ik een probleem......
>MG ZT 135 CDTi MKII - MGF 1.8 - *Rover 200 Tdic*<
zwelgje
MG-R Addict
Berichten: 248
Lid geworden op: vr nov 05, 2010 7:13 pm
Woonplaats: België

Re: Doffe rammel links voor in of vanuit motorcompartiment

Bericht door zwelgje »

Je kunt er even mee rijden, maar liefst zo min mogelijk=alleen noodzaak tot dat je het zeker weet.

Fusee en draagarm is het belangrijkst, en zorgt ook dat je banden snel slijten.
Controle is voor een garage op de brug 5 minuten werk.
En in de volgende enkele minuten zijn de rubber ophanging van de motor en de draagarm door hun ook te controleren.

Langer er mee rijden, dan is de kans ook groot dat er andere zaken kapot gaan of sneller slijten.

Een andere is om te kijken of alle wielmoeren goed vastzitten :shock: , kan ook dit soort van geluid(en) geven als het niet het geval is......


Rob
75 KV6 2.5 automaat, 3 x 75 CDT (2 schakel, 1 automaat), 620i, SD1 2300S, P6 2000SC, TVR 350i, ex-75 CDTi,ex 416Si
Wenslijst: P5B coupé en een grote schuur
Gebruikersavatar
Edgar
MG-R Freak
Berichten: 1108
Lid geworden op: za okt 14, 2006 5:27 pm
Woonplaats:

Re: Doffe rammel links voor in of vanuit motorcompartiment

Bericht door Edgar »

Hmmm, dan kan ik beter niet terug ermee vanuit omgeving Budapest richting Wenen zie ik...hmmm...en kan hier in het dorp nergens heen, laat staan naar Budapest op een zondag en moet morgen weer naar Wenen. Heb ik weer..... was ook al bang dat andere zaken dan kapot kunnen gaan, hmmm....mijn vertrouwde garage is ver weg zoals je ziet...hmmm...dus bij eventuele onderdelen of expertise zit ik net verkeerd, net zo in Wenen....

Heb dmv. fototjes ahcter de velg gekeken, en daar zat alles vast zo te zien, dus ddaar geen losse onderdelen zoals mij in de "jouw laatste aanwinst" topic gesugereerd werd, met een fototje van hoe het er uit zou kunnen zien. Lastig dit......

Dat met die wielmoeren ga ik morgen controleren, dat kan ik yelf in de tuin wel. Hoop stiekem dat het dat is! Bedankt voor de hulp! :)
>MG ZT 135 CDTi MKII - MGF 1.8 - *Rover 200 Tdic*<
Gebruikersavatar
Edgar
MG-R Freak
Berichten: 1108
Lid geworden op: za okt 14, 2006 5:27 pm
Woonplaats:

Re: Doffe rammel links voor in of vanuit motorcompartiment

Bericht door Edgar »

Rob, je hebt mij gered! 8) 8) Heb de schroeven gecheckt, en twee kon ik een paar mm aandraaien nog. Proefrit gemaakt, en alles is stil! Ben een blij man :)

Dit bewijst maar weer eens de kracht van het forum. Bedankt, bedankt, bedankt! :D
>MG ZT 135 CDTi MKII - MGF 1.8 - *Rover 200 Tdic*<
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Re: Doffe rammel links voor in of vanuit motorcompartiment

Bericht door bam »

Oh ja dit heb ik ook gehad :oops: Het schiet mij nu te binnen. Wielmoeren waren op 115 nm aangetrokken en dat was toch niet genoeg.
Nu trek ik ze op 125 nm aan.

En inderdaad bij gas loslaten hoorde je kloink en met optrekken niets.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Gebruikersavatar
Edgar
MG-R Freak
Berichten: 1108
Lid geworden op: za okt 14, 2006 5:27 pm
Woonplaats:

Re: Doffe rammel links voor in of vanuit motorcompartiment

Bericht door Edgar »

Heb het met de hand en met volle kracht gedaan nu, en alleen 2 bewogen op de velg voor aan de bestuurderszijde. De rest zat goed vast, heb ook de bijrijderszijde gechecked, was goed, bewoog niks. Weet echter niet hoeveel nm mijn hand doet, maar hopelijk eerst genoeg :D
>MG ZT 135 CDTi MKII - MGF 1.8 - *Rover 200 Tdic*<
zwelgje
MG-R Addict
Berichten: 248
Lid geworden op: vr nov 05, 2010 7:13 pm
Woonplaats: België

Re: Doffe rammel links voor in of vanuit motorcompartiment

Bericht door zwelgje »

Gelukkig dat het iets simpels was. Veel rij/reisplezier.

Wielmoeren: altijd kruislings vastzetten, gebruik zelf altijd een momentsleutel op 120nm, ligt toch in de kofferbak ;) , en daarna nog een keer allemaal controleren...

De juiste wielbouten zijn ook belangrijk, die zijn taps en als de hoek niet goed is, kan er van alles gebeuren.
Denk dat Rover voor stalen en lichtmetaal verschillende typen heeft gebruikt. Heb op de 3 75s twee typen en de afwijkende vervangen door standaard lichtmetalen versie om zeker te zijn.

Rob
75 KV6 2.5 automaat, 3 x 75 CDT (2 schakel, 1 automaat), 620i, SD1 2300S, P6 2000SC, TVR 350i, ex-75 CDTi,ex 416Si
Wenslijst: P5B coupé en een grote schuur
Plaats reactie