Pagina 1 van 2

erg klep

Geplaatst: za mei 02, 2015 8:32 am
door gerardfennema
hallo
heb een vraag is het verstandig om de erg klep te vervangen van mijn zt cdti 135 2005
hoor dat dit nog weleens motorschade kan aan richten
zo ja welk type kan ik daar het beste voor gebruiken
op ebay staan ze ook te koop maar zijn die goed
wie heeft er ervaring mee en is het veel werk
groetjes gerard

Re: erg klep

Geplaatst: za mei 02, 2015 8:45 am
door bam
Gerard, vervangen voor een dummy kan geen kwaad en is niet veel werk. Maar waarschijnlijk krijg jij dan een motormanagement lampje ( daar hebben de laatste types last van)
losnemen en schoonmaken is waarschijnlijk voor jou de beste optie.

Re: erg klep

Geplaatst: zo mei 03, 2015 12:18 pm
door mixtuurorgel
De auto heeft de laatste jaren dat ik hem had zonder die EGR klep gereden, had daardoor wat meer pit alleen bij de APK keuring mag je dat ding er weer uithalen anders krijg je inderdaad die foutmelding.
Zelfs ik, met 2 linkerhanden, heb het voor elkaar gekregen heb het spul later aan Bam verkocht.

Re: erg klep

Geplaatst: zo mei 03, 2015 1:41 pm
door bam
Ja mooi spul ik moet mij er toch eens in verdiepen.
Ik blijf dat lampje lastig vinden.
Maar ik zal eens mijn spruitstuk demonteren en laten reinigen en dan die dummy weer monteren. Maar ik verwaarloos hem motorisch enn beetje de laatste tijd. maar goed die ZR is klaar dus ik zal er weer eens naar gaan kijken.

Re: egr klep

Geplaatst: ma mei 04, 2015 9:03 pm
door gerardfennema
maar is het nou zo dat je motorschade kunt krijgen van deze egr klep
of valt dat mee

Re: erg klep

Geplaatst: ma mei 04, 2015 10:05 pm
door arjen
Van die egr klep krijg je geen motorschade.

Re: egr klep

Geplaatst: di mei 05, 2015 12:58 pm
door gerardfennema
Dank je ze hadden me verteld dat er wat kon afbreken en in de turbo vliegt
met alle gevolgen van dien
Daar hoef ik mij niet druk om te maken begrijp ik

Re: erg klep

Geplaatst: di mei 05, 2015 4:18 pm
door arjen
Die klep zal normaal gesproken nooit afbreken, daar hoef je je geen zorgen over te maken. Het is wel goed om de klep af en toe eens te controleren en eventueel te reinigen.

Ook bij de laatste modellen worden ze aangestuurd via vacuum met een magneetklepje ertussen.
Als je het slangetje eraf haalt detecteert de ecu aan de hand van de hoeveelheid aangezogen lucht alsnog dat er iets aan de hand is en gaat het motorlampje branden.

Re: erg klep

Geplaatst: do mei 07, 2015 8:00 am
door arjen
Ik bedoel niet de lucht door dat losse slangetje. De motor ecu gebruikt de luchtmassameter om te de egr te controleren. Bij geopende egr gaat er minder buitenlucht de motor in en daalt het signaal van de luchtmassameter. Met een dummy vindt deze aansturing nog steeds plaats, maar veranderd het signaal van de luchtmassameter niet. Je krijgt dan een foutomschrijving op lmm waarde of egr doorstroming te gering. De meeste latere 75's zullen deze melding geven wanneer een dummy wordt geplaatst.

Re: erg klep

Geplaatst: do mei 07, 2015 8:35 am
door bam
Helemaal mee eens, en de modellen die dit lampje kunnen geven hebben een temperatuur sensor in het inlaat traject vlak voor de egr klep.
Bij mij kwam het lampje aan na zo'n 50 km rijden, dus niet meteen.

Re: erg klep

Geplaatst: do mei 07, 2015 6:07 pm
door zwelgje
EGR is er wel maar vacuum afgekoppeld (bijna twee jaar en 60.000km).
Deze 75 automaat heeft een temperatuursensor en is van eind 2003: geen motorstoring lampje.

Denk eerder dat de Manifold Air Pressure MAP-sensor aan de zijkant van het inlaatspruitstuk hierin kan resulteren.
Stekker los of sensor stuk (kan niet tegen vocht) misschien.

Anders uitlezen en vinden wat de oorzaak is.

Rob

Re: erg klep

Geplaatst: do mei 07, 2015 8:58 pm
door bam
Als het motormanagement lampje aangaat zonder egr klep geeft het systeem aan dat het egr systeem niet werkt ;)
Zoals gezegd sommige kunnen een lampje geven en die dat doen zijn de 135 cdti's van het laatste jaar en waarom??.....

Re: erg klep

Geplaatst: wo mar 16, 2016 10:39 am
door Gerald-17
Gewoon lampje eruit halen of afplakken (ooit een keer bij een keuring gezien :rofl: )

Re: erg klep

Geplaatst: do mar 17, 2016 6:07 pm
door arjan_m
Is echt anders gemaakt bij de laatste modellen, je ziet ook dat er een extra "ding" geplaatst is tussen de slang (helemaal rechts op de foto)
Afbeelding

Mijn vermoeden is dat daar ook de sensor op zit,

Bij eerdere modellen zit dit er niet tussen:
Afbeelding

En het waarom is vanwege de milieu-eisen.... Dus moest er gewaarschuwd worden als de EGR niet (meer) werkte.

Re: erg klep

Geplaatst: do mar 17, 2016 7:11 pm
door arjen
Die sensor controleert niet de werking van de egr. Dat gebeurt volledig aan de hand van het luchtmassameter signaal.

De sensor die je daar in de slang ziet is een temperatuurvoeler, het doel is de temperatuur na de turbo en intercooler te meten. Daarmee kan het motormanagement weer iets nauwkeuriger werken.

Re: erg klep

Geplaatst: do mar 17, 2016 7:33 pm
door Docklands
Toch wel gek dan onze ZT CDTI uit 2004 geen lampje gaf nadat ik de EGR klep vervangen heb voor een blanking kit.
En ook onze ZT heeft die temperatuur sensor zoals eerder genoemd.