koelvloeistof lekage maar waar????

75 en 75 Tourer
Plaats reactie
falco
MG-R Addict
Berichten: 344
Lid geworden op: zo jan 15, 2012 2:43 pm
Woonplaats: lekie nee tneb ej

koelvloeistof lekage maar waar????

Bericht door falco »

hallo allemaal, ik zit met een puntje, mijn wagen drinkt behoorlijk koelvloeistof, zo,n 1,5 liter per week, ik kan nergens een lekkage vinden , de motor olie ziet er ook zeer schoon uit , ook de vuldop van de olie, en vandaag met gemak door de apk gegaan dus verneem dat hij het niet verbrand, wie o wie heeft een idee?
alvast mijn dank.
gr.
Falco
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Dat is heel veel, bij een inwendige lekkage had je waarschijnlijk wel wat gezien aan de olie o.i.d. de lekkage zal dus waarschijnlijk uitwendig zijn. Even op druk laten zetten dan zal er vast wat te vinden zijn.
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Het zou je waterpomp wel eens kunnen zijn.

Bas

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
zwelgje
MG-R Addict
Berichten: 248
Lid geworden op: vr nov 05, 2010 7:13 pm
Woonplaats: België

Bericht door zwelgje »

Heb een poreuze radiateur gehad. Verbruikte niet zo veel, maar 'lekte' nooit.

Wat ook kan:
De radiateurdop heeft twee rubberen ringen, indien deze niet goed zijn kan er via het overlooppijpje tijdens het rijden redelijk wat verdwijnen. Denk dat als je stil staat er dan ook niet veel lekt. Zou daar zelf het eerste naar kijken. Heb zelf bij al mijn 75s deze ringen door type viton vervangen (ebay in Engeland). Is goedkoper dan een nieuwe dop.

Rob
75 KV6 2.5 automaat, 3 x 75 CDT (2 schakel, 1 automaat), 620i, SD1 2300S, P6 2000SC, TVR 350i, ex-75 CDTi,ex 416Si
Wenslijst: P5B coupé en een grote schuur
falco
MG-R Addict
Berichten: 344
Lid geworden op: zo jan 15, 2012 2:43 pm
Woonplaats: lekie nee tneb ej

Bericht door falco »

top bedankt voor de tips, ik ga eerst maar is mijn rubber ringen controleren en dan maar is naar de garage. word vervolgd....
Roveriel2

Koelvloeistof verdwijnt

Bericht door Roveriel2 »

Hallo,

Sinds 2 weken heb ik hetzelfde probleem met mijn 75 2.5V6. Heb al 3x bij moeten vullen in nog geen 100km. Behalve dat het stationair toerental niet stabiel is (schommelt tussen 600 en 1200 tmp), zie ik geen vreemde zaken. Geen lzichtbare lekkage, geen witte rook in de uitlaat, wel watte dunne moterolie en witte emulsie onder de olie bijvuldop. Laat hem deze week afpersersen.
paulcarton
MG-R Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: zo okt 24, 2010 11:51 am
Woonplaats:
Locatie: utrecht

Bericht door paulcarton »

@ Roveriel2

wat is het kenteken?
Roveriel2

Bericht door Roveriel2 »

Ik heb mijn Rover gisteren bij de garage opgehaald. Het koelsysteem is 24 uur afgeperst, géén drukverlies, nergens lekkage. Ook niet nadat de motor warm was gedraaid. Volgens de garagist zou de oorzaak kunnen zijn dat de klep in de koelvloeistofdop is blijven hangen, mogelijk door bevriezing. Daardoor is er veel koelvloeistof via de dop verdwenen. Zou kunnen. Ik heb nog te weinig gereden om te zien of er geen koelvloeistof meer verdwijnt.

Mijn Rover is een 2.5V6 Automaat, bouwjaar 2003
Gebruikersavatar
VandenPlas
MG-R Freak
Berichten: 975
Lid geworden op: zo aug 08, 2004 7:04 pm
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Bericht door VandenPlas »

Had ook regelmatig koelvloeistof verlies bij de vuldop van het reservoir. Had al eerder een nieuwe cap gemonteerd maar dit hielp nauwelijks. Heb via een tip een setje 'Viton' pakkingen besteld via ebay-uk. Probleem is nu opgelost ! :lol:

zie: http://www.ebay.co.uk/itm/Rover-75-MG-Z ... 1455452682
Afbeelding

Rover 75 MK1 Connoisseur (2001) , Austin 1100 Glider (1969), MG B GT MK1 (1967)

MvG. Jeroen
Roveriel2

Bericht door Roveriel2 »

Dank voor jullie feedback. Ik heb net nieuwe ringen op ebay besteld, worden volgende week geleverd.
Roveriel2

Re:

Bericht door Roveriel2 »

Roveriel2 schreef:Dank voor jullie feedback. Ik heb net nieuwe ringen op ebay besteld, worden volgende week geleverd.
Duurde even voordat ik de ringen vervangen heb. Lekte nog steeds. Ben teruggegaan naar de garage waar het koelsysteem was afgeperst. Die zeiden me dat het eigenlijk alleen maar de dop kon zijn en dat de klep in de dop niet meer goed zou functioneren. Heb dus nieuwe dop besteld en vervangen. Lekt nog steeds. Ben toen op internet gaan zoeken. Kennelijk zijn er ook problemen met lekkende thermostaten. Dat heb ik toen onderzocht en ik vond behoorlijk wat rood gekleurde troep rondom het thermostaathuis en eronder op het blok. Ga nu eerst een weekje op vakantie (naar Engeland) met wat extra water...
Heb al gelezen wat dit allemaal (vervangen thermostaat en slangen) kost. Omdat het ook 6 jaar geleden is dat de distributieriem vervangen is, wordt het een dure grap. Normaal zou je gaan denken over afscheid nemen, maar dat kan ik niet....
Deventer75

Re: koelvloeistof lekage maar waar????

Bericht door Deventer75 »

Ik heb de zelfde probleem. Mijn R75 2.5 zuipt me eens veel koelvloeistof. Zit een nieuwe motorblok in met een nieuwe Distributsieriem, koppakkingen en waterpomp enz.. Maar mijn R75 heeft wel veel dorst. Normaal houdt die van benzine maar nu ook van koelvloeistof zo te zien en ik heb ook nergens lekkage :s.
falco
MG-R Addict
Berichten: 344
Lid geworden op: zo jan 15, 2012 2:43 pm
Woonplaats: lekie nee tneb ej

Re: koelvloeistof lekage maar waar????

Bericht door falco »

misschien toch koppakking, ik kon het ook niet vinden toen het bij mij lekte zelfs geen andere kleur rook uit de uitlaat, de koppakking was het probleem.
suc7
Falco
Roveriel2

Re: koelvloeistof lekage maar waar????

Bericht door Roveriel2 »

Nou de Rover heeft het prima gedaan. We zijn net terug uit Engeland, we hebben ruim 1700 km gereden en ik heb nauwelijks water bijbhoeven vullen. Kennelijk heeft de nieuwe dop toch geholpen!
Maar de rode koelwatersporen rondom het thermostaathuis baart me toch zorgen. Ik ga de balans eens opmaken en beslissen of ik nog eens flink in deze prachtige auto investeer. Wat rijdt hij toch heerlijk, en al helemaal in Engeland!
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8398
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Re: koelvloeistof lekage maar waar????

Bericht door Bart-K »

Koppakking is eigenlijk nooit het probleem bij een KV6, zou het eerder bij de thermostaat zoeken.
Mijn ZT lekte daar nl ook.
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Roveriel2

Re: koelvloeistof lekage maar waar????

Bericht door Roveriel2 »

Mijn Rover net terug van de garage voor grote beurt, APK en distributieriem met spanrol en waterpomp laten vervangen. Tevens heb ik de thermostaat met thermostaathuis laten vervangen. Deze was dus idd lek, ook de waterpomp vertoonde rode koelvloeistof sporen, dus die lekte ook. Voor de APK hoefde alleen de laatste uitlaatdemper vervangen te worden. Het heeft wat gekost, maar ik heb weer een fijne Rover!
Plaats reactie