vraagje over versterkers

vragen, antwoorden, tips en foto's van en over Car-Hifi
MarkBRM

vraagje over versterkers

Bericht door MarkBRM »

hey,

ik ben er niet zo in thuis, daarom gooi ik het hier maar neer. ik wil dus binnenkort een versterker aanschaffen. er moeten ook meteen maar 2 sub's aangehangen worden. lijkt me niet zo moeijlijk. maar ik wil ook mijn twee gewone speakers er op aansluiten:

kan dat, en zo ja hoe? ook voor een leek als ik?
Gebruikersavatar
peter3
MG-R Freak
Berichten: 970
Lid geworden op: di aug 19, 2003 6:36 pm
Woonplaats: Deventer
Locatie: stedendriehoek
Contacteer:

Bericht door peter3 »

Er zijn meerdere mogelijkheden.

Je kunt kiezen voor 2 losse versterkers (1 x 2 ch voor de sub's en 1 x 2 ch voor de speakers)
Je kunt kiezen voor 1 versterker 3 ch (1 x 3 ch, 2 ch voor de speakers en 1 ch voor de sub's , die paralel aan elkaar staan)
Je kunt kiezen voor 1 versterker 6 ch (1 x 6 ch , 2ch voor de speakers en de sub's elk op een gebrugde uitgang)

Maar als ik vragen mag waarom 2 sub's :?:
Rover 220 SD (weg in 2006)
MG ZS 120 Le Mans SE '03 (weg in 2014)
MG ZT 190 2.5 V6
MarkBRM

Bericht door MarkBRM »

2 sub's levert toch meer geluid? of is dit alleen zo als je er ook 2 versterkers aan hangt?
Gebruikersavatar
peter3
MG-R Freak
Berichten: 970
Lid geworden op: di aug 19, 2003 6:36 pm
Woonplaats: Deventer
Locatie: stedendriehoek
Contacteer:

Bericht door peter3 »

2 sub's zullen als ze goed staan afgesteld idd iets meer geluid geven.
Maar met 2 sub's krijg je niet 2x meer geluid.
Om 3dB meer geluidsdruk te krijgen moet het volume 2x zo hard gaan.

Ik weet niet of je ze naast elkaar wilt zetten, elk in een aparte kist,
of tegen over elkaar (push/pull) in een kist.(minder dB's maar wel strakker)
wil je de kist gesloten houden of gepoort.
Of worden het free to air sub's?
Rover 220 SD (weg in 2006)
MG ZS 120 Le Mans SE '03 (weg in 2014)
MG ZT 190 2.5 V6
Ewout

Bericht door Ewout »

ik zou een 4 kanaals naar 2 subkanaals brugbare versterker nemen
en 1 tweekanaals voor de speakers.

Maar ben je van plan om er 2 10inchers er in te gooien, je kan bv ook 1 15incher in gooien. heb je maar 1, 3 kanaals nodig 1 keer subuitgang 2 voor je speakers 8)

mzzl
MarkBRM

Bericht door MarkBRM »

het maakt dus niet zo veel uit als ik 2 sub's neem. in dat geval ga ik voor 1 grotere sub. dan heb ik genoeg aan een 3 kanaalsversterker toch?

en ja, er komt een kist omheen. weet alleen niet wat gepoort inhoudt, kan iemand mij dit uitleggen?
Ewout

Bericht door Ewout »

Gepoort betekend eigelijk niet meer dan een kist met bv bassreflexpijp zoals op het plaatje

Afbeelding

Over het algemeen worden er dichte kisten gebruikt onder het mom van hoe simpeler hoe beter (en vaak is dit ook zo)

Ik heb zelf een 12 inch er in m'n 400 en dat vind ik persoonlijk meer dan genoeg. Als je een 15 incher neemt wordt door de grootte van het membraan de speaker trager (merk je het meest bij snelle muziek)

En er is toch altijd wel iemand die het toch nog veel gekker/duurder/zwaarder heeft, dus zou ik gewoon gaan voor wat in jouw auto het mooist klinkt.

En een goeie versterker is het halve werk. Dus zou ik bij de wat zwaardere merken kijken (rockword fosgate, infinnity enz) dus niet overhaast naar de halfords rennen om daar een gaar sony xplod versterkertje te halen. Ga anders gewoon ff informeren bij een inbouwstation, dat is wel het verstandigste.

kijk anders hier ff http://www.12vhifi.nl/versterkers.html

He veel suc6 met je spulletjes uitzoeken 8)

Mzzl
Dennis

Bericht door Dennis »

het al dan niet gepoort pakken, is naar mijn mening ook afhankelijk van de muziekstijl die je veel luistert en wat je zelf mooi vind.
Ik heb nu zelf bewust voor een dichte kist gekozen, wat ik gehoord heb (ik heb er geen verstand van, maar weet wel wat ik mooi vind klinken ;) ) klinkt een dichte kist wat strakker, maar wel minder aanwezig zeg maar. Doordat ie wat strakker is, klinkt dit ook wat beter wanneer je snelle bas hebt.
Luister je bv. veel reggae, met zo'n diepe langzame dreun erin, dan zou het best eens zo kunnen zijn dat een sub met bassreflex erg gaaf klinkt.

O ja...misschien heb je aan een 3-kanaals genoeg, maar een sub heeft wel wat meer vermogen nodig vanwege de lage tonen (als je niet superhard gaat zou het toch best op 1 kanaal kunnen)....
Voorbeeld:
Gitaarversterker van 100 watt, die zet je niet open zonder daarna 5 dagen doof te zijn. Voor het versterken van een basgitaar, moet je dan toch al wel met 300 watt komen.
Ewout

Bericht door Ewout »

Met 3 kanaals bedoel ik dus een 4 kanaals waarvan je 2 kanalen kunt bruggen naar 1 subwooferkanaal, en geloof mij nou daar komt echt genoeg kracht uit om je oren dicht te laten slaan.

Meestal zijn bassreflex kisten enzo al kant en klaar te kopen dit is niet echt aan te raden om zelf te maken.

en Watt's zijn niet alles (kijk maar bij de kijkshop 2 marquant 13 cm speaker van 10000 watt ???????). je hebt meer aan rms vermogen.

En die 4 kanaals zijn meestal wel 4 a 500 watt waarvan 200 rms hoor
Dennis

Bericht door Dennis »

Ewout schreef:Met 3 kanaals bedoel ik dus een 4 kanaals waarvan je 2 kanalen kunt bruggen naar 1 subwooferkanaal, en geloof mij nou daar komt echt genoeg kracht uit om je oren dicht te laten slaan.
dat zou kunnen (dit is wat ik ook ga doen namelijk), maar als je 1 kanaal hebt, van een bescheiden versterker, dan kan het denk ik wel tegen vallen, als je de sub wegmoffelt in je kofferruimte...
Ewout

Bericht door Ewout »

Ja maar als je gewoon 1 kanaal gebruikt betekend dat dus dat je gewoon 3weg geluid via je sub afspeeld. dan mis je dus de hele essentie van een subwoofer.

Dus oh ja mark18, dus wel een versterker kopen waar op aangegeven staat dat ie brugbaar is voor een sub :mrgreen:
Dennis

Bericht door Dennis »

Ewout schreef:Ja maar als je gewoon 1 kanaal gebruikt betekend dat dus dat je gewoon 3weg geluid via je sub afspeeld. dan mis je dus de hele essentie van een subwoofer.
kan dat niet altijd zomaar dan? je kunt toch die high en low pass instellen?
Ewout

Bericht door Ewout »

Dennis schreef: kan dat niet altijd zomaar dan? je kunt toch die high en low pass instellen?
Nee, er zijn dus mensen die op een gewone versterker zonder scheidingsfilters een sub aansluiten :shock:
MarkBRM

Bericht door MarkBRM »

ik vat het stukje ''gebrugde poort'' nog niet helemaal, is dat eigenlijk het aan elkaar knopen van 2 uitgangen en deze aan je sub koppelen? of hoe zit dat. als jullie me dit ook nog ff uit kunnen leggen ben ik zeer dankbaar en kan ik zsm me spul gaan bestellen.

het gaat waarschijnlijk Audiobahn spul worden, ziet er mooi uit en schijnt zeer goede kwaliteit te zijn. maar ik wil dus vantevoren ff weten hoe alles zit, dan bestel ik wat nodig is.
Gebruikersavatar
peter3
MG-R Freak
Berichten: 970
Lid geworden op: di aug 19, 2003 6:36 pm
Woonplaats: Deventer
Locatie: stedendriehoek
Contacteer:

Bericht door peter3 »

Met gebrugt wordt bedoeld:
Van 2 uitgangen 1 maken en zodoende meer vermogen op je uitgang te krijgen.
Je krijgt dan bv de +van kanaal1 en de - van kanaal 2.

DIT WERKT ALLEEN MET VERSTERKERS DIE ERVOOR GEBOUWD ZIJN.
Rover 220 SD (weg in 2006)
MG ZS 120 Le Mans SE '03 (weg in 2014)
MG ZT 190 2.5 V6
MarkBRM

Bericht door MarkBRM »

peter3 schreef:Met gebrugt wordt bedoeld:
Van 2 uitgangen 1 maken en zodoende meer vermogen op je uitgang te krijgen.
Je krijgt dan bv de +van kanaal1 en de - van kanaal 2.

DIT WERKT ALLEEN MET VERSTERKERS DIE ERVOOR GEBOUWD ZIJN.
dus met een versterker die er voor geschikt is, moet je gewoon de stekkers zo aansluiten en dan werkt het? ok, thnx voor alle info.
Plaats reactie