Pagina 1 van 2

vreemde storing 18k4

Geplaatst: za okt 18, 2014 6:27 pm
door ventus
Een poosje geleden een andere 18k4 in m'n westfieldje gebouwd. ECU is bij ZandF tuning geweest. Motor start onmiddellijk en loopt heel mooi. Rijdt overigens in het begin ook prima. Als de motor warm is en je rijdt met constante snelheid dan begint de motor te haperen. eerst is het net of er 1 cilinder af en toe niet mee doet, maar het wordt uiteindelijk steeds erger. Als je nu heel even vol gas geeft dan is het weer over; hij loopt dan weer een minuut of 10 mooi. Als hij stationair loopt dan gebeurt het ook af en toe; toerental neemt steeds verder af, tot hij afslaat. Als je hem dan gelijk weer start loopt hij prima..
Ik heb de TPS vervangen en er andere verstuivers in gezet waarvan ik zeker weet dat ze goed zijn. Probleem blijft.
Iemand een idee?
Gr, Robin

Geplaatst: za okt 18, 2014 6:37 pm
door JD
een benzine motor heeft injectoren, een diesel verstuivers ;)

Maar heb je hem al laten uitlezen of er foutcodes zijn ?

Geplaatst: za okt 18, 2014 8:29 pm
door ventus
JD schreef:een benzine motor heeft injectoren, een diesel verstuivers ;)

Maar heb je hem al laten uitlezen of er foutcodes zijn ?
Uhh, ja natuurlijk: de injectoren :-)

En foutcode uitlezen gaat niet: heb geen OBD stekker. Kabelboom is grotendeels zelf gemaakt en bestaat uit de meest basale aansluitingen. Het is alleen de motorkabelboom die nog voor 80% intact is. De kabelboom van de auto is verdwenen; de 5AS zit er ook niet meer aan.

Geplaatst: za okt 18, 2014 8:41 pm
door bam
Lijkt wel of hij verzuipt net als of hij op zijn choke staat.(overfuel)
Heb je een open luchtfilter?
Of is de ecu geprogrammeerd voor een turbo?

Geplaatst: za okt 18, 2014 8:57 pm
door ventus
bam schreef:Lijkt wel of hij verzuipt net als of hij op zijn choke staat.(overfuel)
Heb je een open luchtfilter?
Of is de ecu geprogrammeerd voor een turbo?
Zelf had ik meer het idee dat hij veel te weinig brandstof krijgt.. te veel had ik nog niet aan gedacht.
Ja, K&N open filter en 4 in 1 uitlaat.
Ik hab aan Z&F tuning aangegeven hoe ik hem getuned wilde hebben; geen turbo genoemd.
Ik vroeg; drivability (koppel onderin), emissie <0.3 co, middelen tussen meer vermogen en zuiniger rijden.
Over de ecu ben ik meer dan tevreden trouwens. Als hij goed loopt, en dat is 95% van de tijd, dan loopt hij heel mooi. Veel koppel onderin en co bij stationair is <0,1 ! lambda precies 1.

Maar dus wel een raar 'probleempje' :-)

Geplaatst: zo okt 19, 2014 10:36 am
door arjen
Inderdaad een raar probleem.
Uitlezen moet wel lukken als de tester maar verbinding heeft met de juiste pin van de ecu.
Je kunt er voor het gemak een eobd connector in zetten.

Zo te horen loopt de auto goed in open loop, maar zodra ie gaat regelen gaat het mis. Deze regeling wordt tijdelijk uitgeschakeld bij volgas of bij een herstart.
Mogelijk heb je een klein lekje in de uitlaat voor de lambda sonde of werkt de verwarming van de sonde niet goed.
Er kunnen natuurlijk nog vele andere dingen aan de hand zijn.
Blijft de motor wel lopen als je de lambda sensor loskoppelt?

Geplaatst: zo okt 19, 2014 11:20 am
door JD
Zou er idd dan even een losse obd stekker tussen maken.
Hoeven maar 4 draden aan die stekker te zitten om hem uit te lezen ;)

Wat voor auto gaat het btw om ? crossauto, raceauto ? i.v.m. de uitgedunde kabelboom ;)

Geplaatst: zo okt 19, 2014 1:47 pm
door bam
Afbeelding

Geplaatst: zo okt 19, 2014 2:41 pm
door JD
:inlove:

Geplaatst: zo okt 19, 2014 5:24 pm
door ventus
arjen schreef:Inderdaad een raar probleem.
Uitlezen moet wel lukken als de tester maar verbinding heeft met de juiste pin van de ecu.
Je kunt er voor het gemak een eobd connector in zetten.

Zo te horen loopt de auto goed in open loop, maar zodra ie gaat regelen gaat het mis. Deze regeling wordt tijdelijk uitgeschakeld bij volgas of bij een herstart.
Mogelijk heb je een klein lekje in de uitlaat voor de lambda sonde of werkt de verwarming van de sonde niet goed.
Er kunnen natuurlijk nog vele andere dingen aan de hand zijn.
Blijft de motor wel lopen als je de lambda sensor loskoppelt?
Een klein lekje in de pijp waar de sonde in zit zou kunnen ja. Ik heb eeb breedbandsonde die een narrowband simuleert. Die kan ik aan de computer hangen. Zal eens kijken of die vreemde waarden geeft.

En loskoppelen sonde kan ik ook doen. Gaat hij dan niet in een soort noodloop?

Geplaatst: zo okt 19, 2014 5:29 pm
door ventus
JD schreef:Zou er idd dan even een losse obd stekker tussen maken.
Hoeven maar 4 draden aan die stekker te zitten om hem uit te lezen ;)

Wat voor auto gaat het btw om ? crossauto, raceauto ? i.v.m. de uitgedunde kabelboom ;)
Weet je welke pennen van de ECU? Ik hoop aan de kleine stekker...
En aan welke pennen van een OBD stekker horen die dan of is een k serie niet 'compatibel' om maar een windows term te gebruiken :-)

M'n dagelijks heen-en-weer blik kan ik met zo'n chinese blue tooth obd stekker prima uitlezen, gaat dat ook bij een k-serie?

Geplaatst: zo okt 19, 2014 5:39 pm
door ventus
Bedenk net: om uit te sluiten dat het aan de mapping ligt zou ik ff een uurtje met een standaard mems3 ecu moeten rijden..
Heeft iemand zo'n ding toevallig nog liggen? Lenen (liefst) of overnemen is wat mij betreft beide een optie. :-)

Geplaatst: zo okt 19, 2014 6:14 pm
door JD
nee, dat niet.
meestal een plus, een massa, en 2 draden van de ecu

Geplaatst: zo okt 19, 2014 7:28 pm
door Mr, B
is het een VVC ?
heb wel een vvc mems 3 liggen


maar dit zijn de vast gestelde pin posities voor een obd stekker

OBD2 Pin Description
2 SAE J1850 Bus +
4 Chassis
5 Signal Ground
6 CAN High
7 ISO9141 K Line
10 SAE J1850 Bus -
14 CAN Low
15 ISO9141 L-Line
16 Vehicle Battery Positive

Geplaatst: zo okt 19, 2014 7:42 pm
door arjen
Om de motor ecu uit te lezen hoef je maar 1 draad aan te sluiten in de diagnose stekker. Ik zal vandeweek even kijken welke pinnnummers can toepassing zijn.
Voor het gemak kun je nog een + en - aansluiten omdat veel diagnosetesters via de eobd gevoed worden.

Geplaatst: zo okt 19, 2014 9:39 pm
door ventus
arjen schreef:Om de motor ecu uit te lezen hoef je maar 1 draad aan te sluiten in de diagnose stekker. Ik zal vandeweek even kijken welke pinnnummers can toepassing zijn.
Voor het gemak kun je nog een + en - aansluiten omdat veel diagnosetesters via de eobd gevoed worden.
OK, bedankt.