welke kabels zijn nou goed?

vragen, antwoorden, tips en foto's van en over Car-Hifi
Gebruikersavatar
Gerald-17
MG-R Core
Berichten: 3021
Lid geworden op: zo aug 10, 2003 1:10 pm
Woonplaats: Zuidwolde (DR)
Contacteer:

welke kabels zijn nou goed?

Bericht door Gerald-17 »

Hallo, ik heb ff een vraag, welke merken kabels zijn nou goed om je versterker en je sub en de rest erop aan te sluiten??
Groeten, Gerald.
Gebruikersavatar
Mark16v
MG-R Freak
Berichten: 2954
Lid geworden op: za dec 14, 2002 7:18 pm
Woonplaats: Spijkenisse

Bericht door Mark16v »

maakt geen zak uit als ze maar DIK zijn (voeding en aarde draden heb ik het dan over.)
You only need 2 things in life: Duct Tape and WD40. If it moves and it shouldn't : Duct Tape. If it doesn't move and it should: WD40.
Dennis

Bericht door Dennis »

ik denk inderdaad dat je niet zo op merken af moet gaan...

Als je bv voor je versterker toch wel 20mm2 voedingskabel nodig hebt, is het niet zo erg slim om daar dan 10mm2 aan te hangen, hoe goed die kabel dan ook mag zijn...

Wat mij trouwens wel erg opvalt is dat de kabels die VOOR de versterker zitten (en dit klinkt eigenlijk best logisch!) het geluid meer beinvloeden, dan kabels die na de versterker zitten.

Wat dikte en dergelijke betreft....tja, in thuis-audio zijn er mensen die weet ik wat voor dikke kabels aan hun speakers hangen...ik weet niet of je er te ver in kunt gaan, maar op een gegeven moment kom je op een punt dat je het dubbele in geld uit kunt geven voor 0,03% verbetering of zoiets...tis maar net of je het er voor over hebt, en of je het hoort / denkt te horen.

Ik denk dat je het een beetje in verhouding moet zien....koop belachelijk dure speakerkabel, hang er een kloteversterker aan de ene kant, en klotespeakers aan de andere kant aan, en het klinkt nog niet.
Andersom ook, supergoeie versterker, hele goede speakers, en dan een of ander vistuigdraadje eraan, da's ook niks (alhoewel dat al beter klinkt dan met frotspul en goede kabels), en is bovendien zonde van je spullen.
Gebruikersavatar
Mark16v
MG-R Freak
Berichten: 2954
Lid geworden op: za dec 14, 2002 7:18 pm
Woonplaats: Spijkenisse

Bericht door Mark16v »

Dennis schreef: Ik denk dat je het een beetje in verhouding moet zien....koop belachelijk dure speakerkabel, hang er een kloteversterker aan de ene kant, en klotespeakers aan de andere kant aan, en het klinkt nog niet.
Andersom ook, supergoeie versterker, hele goede speakers, en dan een of ander vistuigdraadje eraan, da's ook niks (alhoewel dat al beter klinkt dan met frotspul en goede kabels), en is bovendien zonde van je spullen.
Mee eens, maar het moeilijke is juist om die goeie verhouding te vinden..... :?
You only need 2 things in life: Duct Tape and WD40. If it moves and it shouldn't : Duct Tape. If it doesn't move and it should: WD40.
Ewout

Bericht door Ewout »

Ga je gewoon naar de mediamarkt ofzo haal je zo'n kant en klaar setje van caliber of een ander merk voor 50 euri ben je gelijk van't gezeur af. Je hoeft er niet gelijk van der hull kabels in te leggen :mrgreen:
Dennis

Bericht door Dennis »

Ewout schreef:Ga je gewoon naar de mediamarkt ofzo haal je zo'n kant en klaar setje van caliber of een ander merk voor 50 euri ben je gelijk van't gezeur af.
Alleen jammer dat er dan met 10 of 15mm2 voedingskabel in zit in plaats van 25mm2 ;)
Dennis

Bericht door Dennis »

Mark16v schreef: Mee eens, maar het moeilijke is juist om die goeie verhouding te vinden..... :?
da's waar.....is erg lastig...en dan is het uiteindelijke resultaat nog steeds een beetje onvoorspelbaar.
Ewout

Re: welke kabels zijn nou goed?

Bericht door Ewout »

Gerald-17 schreef:Hallo, ik heb ff een vraag, welke merken kabels zijn nou goed om je versterker en je sub en de rest erop aan te sluiten??
Zouden we toch eigenlijk wel moeten weten wat je er allemaal aan wil gaan hangen
Skytiger

Bericht door Skytiger »

Mark16v schreef:maakt geen zak uit als ze maar DIK zijn (voeding en aarde draden heb ik het dan over.)
TE DIK is wel verkeerd!!!!!
Merk maakt niet zo heel veel uit.
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

ooh, wat is er verkeerd aan te dik dan?

Hoe dikker de kabel hoe minder weerstand, hoe zuiverder het geluid in principe. Maar blijkbaar speelt er nog wat anders mee, tell me sky!
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

Hya,

...en toch snap ik het nog steeds niet helemaal met die bedrading.

ik heb ook 2 dikke fijn-aderige kabels van voor naar achter liggen incl de vergulde zooi ....
... maar als ik dan kijk wat er door een gewoon simpel 220V draadje gaat van bijvoorbeeld de 2000W waterkoker ..... zijn we dan niet gewoon volslage idioot bezig met onze vergulde aansluitingen, mega dikke opzichtig vergulde zekeringen en dikke + en - kabels met vergulde rode en blauwe stekkers ???
Want volgens mij is er ergens in het verleden iets verkeerd gegaan tussen wat nodig is en wat visueel aantrekkelijk is :lol:

cheers,
Dennis :cool:
You can go fast ... but I can go anywhere.
Ewout

Bericht door Ewout »

Het visuele aspect telt natuurlijk ook mee, ik bedoel als je alles netjes ingebouwd hebt met neon, dikke woofers de hele rotzooi zou het natuurlijk niet staan als daar een paar dunne koperdraadjes tussen liggen
Rob 416 Si

Bericht door Rob 416 Si »

118GTR schreef:ooh, wat is er verkeerd aan te dik dan?

Hoe dikker de kabel hoe minder weerstand, hoe zuiverder het geluid in principe. Maar blijkbaar speelt er nog wat anders mee, tell me sky!
Ehm... :roll: hoe meer draad hoe meer weerstand :|
Gebruikersavatar
Mark16v
MG-R Freak
Berichten: 2954
Lid geworden op: za dec 14, 2002 7:18 pm
Woonplaats: Spijkenisse

Bericht door Mark16v »

Rover schreef:
... maar als ik dan kijk wat er door een gewoon simpel 220V draadje gaat van bijvoorbeeld de 2000W waterkoker ..... zijn we dan niet gewoon volslage idioot bezig met onze vergulde aansluitingen, mega dikke opzichtig vergulde zekeringen en dikke + en - kabels met vergulde rode en blauwe stekkers ???
2000w/220v is 9 Ampere

Stel dat je zoals ik een 600w en een 200w versterker heb. Ik ga er even van uit dat ze dit vermogen ook leveren (doen ze niet maargoed, er zijn natuurlijk mensen die dit wel hebben in hun auto). Ze werken op 14v (Als de motor aan staat).

800w/14v is 57 Ampere :shock: :shock: .

En het is het Amperage dat het probleem veroorzaakt, vooral warmte in dit geval. Als je dus te dunne kabels gebruikt worden ze te heet met alle rampzalige gevolgen vandien. Daarnaast is in een dunne kabel de weerstand te hoog (de stroom kan er niet snel genoeg doorheen) en dus kan de versterker dan ook niet zijn volledige vermogen leveren.
You only need 2 things in life: Duct Tape and WD40. If it moves and it shouldn't : Duct Tape. If it doesn't move and it should: WD40.
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Rob 416 Si schreef: Ehm... :roll: hoe meer draad hoe meer weerstand :|
euh nee, hoe langer hoe meer weerstand, hoe dikker hoe minder weerstand.

Zie het als 2 weerstanden parallel geschakelt, de weerstand is dan lager dan de laagste van die 2 weerstanden.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Gebruikersavatar
Gerald-17
MG-R Core
Berichten: 3021
Lid geworden op: zo aug 10, 2003 1:10 pm
Woonplaats: Zuidwolde (DR)
Contacteer:

Bericht door Gerald-17 »

:shock: er worden hier met woorden gegooid, die ik niet eens durf te vangen!
oftewel, ik volg het allemaal niet zo erg meer

ik heb hier een Sony sub, de
xs-L1236
en deze mag maximaal 900 watt draaien, en nu is de 5-kanaals versterker ook onderweg, maar welke kabels kan ik naar de sub gebriken (hoe dik dus) en moeten nou ook zulke kabels naar de HU en normale boxen toe??
Groeten, Gerald.
Plaats reactie