Pagina 1 van 2
Eerste auto, een Rover 25?
Geplaatst: za mei 03, 2014 9:45 am
door Benjamin
Momenteel ben ik de mogelijkheden aan het bekijken om een auto te kopen. Niet dat ik hem heel erg nodig heb, maar zeker voor de zomermaanden zou het wel fijn zijn om er af en toe op uit te kunnen gaan. Wellicht dat ik de auto daarna weer doorverkoop (of hij moet heel erg bevallen).
Ik ben absoluut niet van plan om in een Alto of Ka te gaan rijden, maar heb ik ook geen geweldig budget.

Na wat zoeken kwam ik er achter dat er verschillende Rovers worden aangeboden voor een mooie prijs. Bijvoorbeeld een aantal Rover 25's voor onder de 1000 euro (dat is mijn max. budget). Kilometerstanden waren daarbij veelal onder de 2 ton. Nu betekent dit bij sommige merken dat de auto al opgereden is. Hoe is dat bij een Rover? En wat zijn bij de Rover 25 punten om op te letten? Zelf had ik gelezen dat ze nogal eens problemen hebben met vocht in de lampen en portieren die niet goed sluiten.
Bij wijze van voorbeeld kwam ik deze wagen tegen:
http://link.marktplaats.nl/m795547812 . Is dit te mooi om waar te zijn, of toch echt realistische prijs voor deze wagen?

Geplaatst: za mei 03, 2014 10:03 am
door JD
Die auto in de link is niet wat, dakrailen van die auto zijn compleet doorgerot.
Daarnaast is eigenlijk geen enkele auto die bij dat bedrijf staat wat

ga maar een googelen naar dat bedrijf
wat belangrijk is bij die wagens is dat de koppakking goed is, die willen nog wel eens gaan lekken, daarnaast kunnen de dakrailen, kofferbakscharnieren en spatborden wel eens gaan roesten al hebben ze dat lang niet allemaal.
Je zou ook eens kunnen kijken naar een 200 serie, een 214, 216 of 218.
Basis van de auto is hetzelfde alleen zit er wat ander bumperwerk omheen. Auto's zijn vaak net iets goedkoper als de 25 serie.
Geplaatst: za mei 03, 2014 10:19 am
door bam
Als je een tweedehands auto koopt zeggen ze vaak je moet geluk hebben.
Daar bedoelen ze mee dat er zijn mensen die hun auto weg doen terwijl hij net onderhoud heeft gehad, en dat ze hem weg doen omdat de eigenaar overleden is of dat ze een andere kunnen kopen die uniek is qua prijs of uitvoering/model.
Maar 99% van de auto's worden ingeruild met achterstallig onderhoud en verborgen defecten.
Koop je een auto bij een gerenommeerd autobedrijf met garantie dan kun je dit ondervangen maar je betaald er wel wat voor.
Veel goedkope auto's die worden aangeboden door bedrijven zonder garantie, die zijn meestal opgekocht bij dealers of ingeruild op andere auto's daar moet je wel wat in investeren want daar zit meestal achterstallig onderhoud aan.
Waar praat je dan over?
In dit geval "de auto en de handelaar" is de auto niet duur als je ervan uit gaat dat je er nog 500 - 1000 euro aan onderhoud aan moet uitgeven.
Bij deze handelaar kun je goedkoop een auto kopen maar dan moet je zelf wel handig zijn. Veel van mijn collega's kopen hier een auto knappen hem op en gaan ermee rijden.
Je moet er dus niet van uit gaan dat je hier een perfect rijdende auto koopt.
En niet alleen hier maar voor dat geld koop je zeg maar nergens een perfect rijdende auto. De mazzeltjes waar je over hoort zijn meestal auto's gekocht bij familie leden of kennissen.
Geplaatst: za mei 03, 2014 2:38 pm
door tomcat.t16
Ik heb nog een Polo diesel met 9 maanden APK voor 250 te koop... (zie MG-R facebook pagina). NIET mooi... maar wel zuinig, goedkoop en goed.
Geplaatst: za mei 03, 2014 2:50 pm
door Bart-K
Geplaatst: za mei 03, 2014 3:18 pm
door Benjamin
Bedankt voor de reacties!

peter.evers, ik kan die facebook pagina niet vinden. Heb je een linkje?
Er zijn inderdaad genoeg opties Bart-K. Verbaasd me dat zelfs de 600 serie nog binnen handbereik ligt. Ik wil qua gewicht niet boven de 1250kg uitkomen ivm wegenbelasting. En de 618 komt daar nog zelfs onder zo te zien.
Ik heb mijn oog ook laten vallen op een Alfa Romeo 156. Beetje hetzelfde verhaal. Mooie wagen, niet te zwaar (ivm wegenbelasting) en toch betaalbaar. Daarbij weet ik wat beter waar ik op moet letten. In de familie en kennissenkring rijden er meer Alfa namelijk. Echter valt het me op dat de tweedehands Rovers er vaak beter uit zien. Kiezen 'nette' mensen vaker voor een Rover en aso's een Alfa?!
Ik moet binnenkort maar eens wat proefritjes gaan maken. Nog nooit een Rover gereden, dus ben erg benieuwd.

Geplaatst: za mei 03, 2014 5:36 pm
door Roverforever
moeilijk een kmstand te zeggen wanneer een Rover (en de meeste andere) doodop zijn....er zullen wagens zijn die nooit verzorgt zijn en die bij 100d km al ver voorbij hun hoogtepunt zijn maar bij een degelijk onderhoud zou ik van een Rover (let maar eens op de kmstanden hier) toch wel een veel,veel langer leven verwachten als twee ton hoor
Geplaatst: zo mei 04, 2014 2:04 pm
door Benjamin
Goed punt Roverforever.
Ik kwam vandaag deze bak tegen:
http://link.marktplaats.nl/m805774474 eerste eigenaar en zeer gunstig geprijsd. Morgen wil ik eens gaan bellen. Of gaan hier de alarmbellen bij jullie al rinkelen?

Geplaatst: zo mei 04, 2014 5:05 pm
door tomcat.t16
Geplaatst: zo mei 04, 2014 8:37 pm
door Joren
Die 214 ziet er strak uit.. Maar mijn gevoel zegt te mooi om waar te zijn. Denk dat de koppakking op het punt staat te overlijden.
Meestal zo tussen de 80.000-120.000 klapt de koppakking eruit.
Als je een goed rijdende auto koopt met een tellerstand van 200.000 weet je in ieder geval dat de koppakking niet meer hoeft

Geplaatst: zo mei 04, 2014 8:39 pm
door Roverforever
goh,die koppakking zou ik persoonlijk altijd preventief mee vervangen met de distributieriem bij twijfel en dat heb je een zeer goede motor
Geplaatst: ma mei 05, 2014 8:44 am
door Benjamin
Stel dat ik eigenwijs ben en toch even langs ga voor die Rover 200. Ik kan dan natuurlijk vragen of er iets van de onderhoud's historie bekend is. En of de koppakking is vervangen. Maar kan ik dat zelf nog ergens aan zien merken?

Geplaatst: ma mei 05, 2014 7:27 pm
door Roverforever
Benjamin schreef:Stel dat ik eigenwijs ben en toch even langs ga voor die Rover 200. Ik kan dan natuurlijk vragen of er iets van de onderhoud's historie bekend is. En of de koppakking is vervangen. Maar kan ik dat zelf nog ergens aan zien merken?

Als bij een K-series de koppakking defect is zie je in de meeste gevallen olie bij het water en vice-versa. Dat is de typische mayonaise. maar dat ze al vervangen is ga je niet zien.
opzich hoeft ze ook nog niet vervangen te zijn hé,als ze nog goed is....dan kan je er gewoon rekening mee houden dat het ooit mss een zal moeten.
Geplaatst: ma mei 05, 2014 7:42 pm
door JD
Als hij vervangen is voor een goedkope blikken versie kun je idd niet zien of hij vervangen is, als hij vervangen is voor het nieuwere type pakking ( mls ) kun je dit wel zien. Bij de mls versie zie je namelijk een lipje uitsteken tussen je kop en je onderblok ( vlak onder je spruitstuk bij de 4e cilinder )

Geplaatst: ma mei 05, 2014 8:51 pm
door p@p@zs
Ik zeg... de 200 cabrio, leuk voor de zomer, niet te duur, en een Honda blok.
3 voordelen, wat wil je nog meer?

Geplaatst: ma mei 05, 2014 10:46 pm
door Docklands
Goed om te weten. Kijken of de garage vorige jaar inderdaad wel een nieuwe pakking heeft geplaatst.