Pagina 1 van 2
Rover 416 SI (automaat) uit 1999 gekocht
Geplaatst: do apr 17, 2014 1:37 pm
door Geo88
Ik ben nieuw op dit forum dus pak me niet gelijk te hard aan als ik iets verkeerds doe....
Sinds vorig weekend heb ik een rover 416 SI automaat gekocht, uit 1999. Nu heeft de auto maar 50.000 km gelopen en is het de bedoeling dat ik ook lang plezier van deze auto ga hebben. Ik heb een beetje zoek werk gedaan en volgens mij zit er geen rover maar een honda D16B2 motor in deze auto. Misschien dat jullie kunnen verifiëren of dit klopt?
Omdat ik de auto voor een belachelijk lage prijs heb kunnen overnemen ben ik van plan op de lange termijn de auto wat op te leuken. Het lijkt mij een goed idee om de standaard vering te vervangen voor de KONI sport vering.
Daarnaast zou ik ook graag de motor wat meer pk willen geven. Ander luchtfilter, en misschien een ander uitlaatsysteem.... Misschien dat jullie verder nog ideeën hebben?
Ik wil er geen straatracer van maken maar eerder een zogenoemde "sleeper". Daarnaast is het nog steeds de bedoeling dat ik met de vouwwagen erachter ermee op vakantie kan, zonder gebler van een extreem grote uitlaat te horen of duur met de benzine uit te zijn.
Waar ik naar op zoek ben zijn opties om deze auto te optimaliseren in verbruik, vermogen en gebruik.
Geplaatst: do apr 17, 2014 4:40 pm
door arjan_m
Hi, welkom!
Als ik me goed herinner is dit inderdaad een Honda motor. De combi met automaat doet mij namelijk een belletje rinkelen. Maar dat kan vast iemand anders ook nog bevestigen.
Als je iets meteen goed wil doen hier.... Foto's zijn echt een must

Ik zal je er niet meteen op afschieten, daar wacht ik een dag of 2 mee....

Geplaatst: do apr 17, 2014 5:42 pm
door Geo88
Foto's zullen lastig zijn de komende tijd, aangezien de auto een flinke beurt krijgt. Nieuwe distributieriem, schijfremmen afvlakken, olie verversen met nieuwe filters, etc.
Ik verwacht de auto ergens begin mei voor de deur te hebben staan.
Onderstaande afbeelding komt wel aardig in de buurt, behalve dat het geen automaat is...

Geplaatst: do apr 17, 2014 6:24 pm
door JD
Welkom hier
ik dacht ook dat hier een honda motor inzat

Geplaatst: do apr 17, 2014 7:59 pm
door JB45
Ik zie meerdere 400's met automaat staan, waarbij aangegeven wordt dat het een Honda motor betreft. Denk dus ook wel dat deze dat is.
Vraag die bij mij gelijk weer opkomt: Is deze motor dan ook gelijk minder gevoelig voor de (eerste) koppakking? Oftewel, hebben deze motoren dit probleem niet?
Geplaatst: do apr 17, 2014 8:12 pm
door arjen
Welkom!
Auto heeft inderdaad een Honda motor dus de problemen met de koppakking blijven je bespaard.
Geplaatst: do apr 17, 2014 8:12 pm
door p@p@zs
Dat koppakking gebeuren is voornamelijk K.
Geplaatst: do apr 17, 2014 8:20 pm
door JurrianZS
Welkom, keurige 400! Kun je genoeg leuke dingen mee doen

Dat 1600 Honda blokje is een redelijk pittig ding! Geniet ervan
Geplaatst: do apr 17, 2014 9:00 pm
door Geo88
Bedankt voor alle berichten dusver.
Blijkbaar zijn de koppaking problemen met de k-serie motor van Rover zelf mij bespaart gebleven.
Nu de volgende vraag, aangezien het een Honda motor betreft, welke mods worden geadviseerd om de motor wat op te leuken? Misschien een ander luchtfilter of iets dergelijks?
Mijn vorige auto kwam namelijk bijna niet de bergen op, en dat wil ik met deze auto proberen te voorkomen....

Met de kanttekening dat het brandstofverbruik niet te pan uit schiet.
Geplaatst: do apr 17, 2014 9:46 pm
door JurrianZS
Een goed gesloten luchtfilter moet altijd helpen. Een goede rvs uitlaat van voor naar achter erbij en je wint wel wat pk's. Maar ja, verder is denk ik het maximale er al redelijk uitgetrokken. Met deze auto kom je sowieso de bergen wel op

Geplaatst: do apr 17, 2014 10:22 pm
door p@p@zs
Die Honda blokken zijn best te kietelen, zoals hierboven al beschreven, al weet ik niet hoe dat ic met een automaat verder gaat..
Er zijn wel wat 216 Honda rijders hier (geweest) die weten er vast meer van.
Geplaatst: do apr 17, 2014 10:24 pm
door Geo88
@jran-lwd Bedankt voor de snelle reactie. Voor het filter dacht ik aan een k&n filter. Zijn er complete Rvs uitlaatsystemen te koop, misschien dat je een specifiek merk of iets dergelijks kan aangeven? Zelf heb ik moeite de juiste voor mijn rover te vinden.
Nadat ik de inlaat en uitlaat heb aangepast zat ik te denken om de ecu opnieuw te programmeren. Zodat er optimaal gebruik wordt gemaakt van het aangepaste systeem.

Geplaatst: do apr 17, 2014 10:46 pm
door JurrianZS
Pfoe, specifieke merken heb ik niet. Lijkt me het slimst als je ff kijkt op eBay. Of wacht tot er iemand reageert met verstand van de automaten! K&N vind ik een keurig merk. Heb verder eigk geen verstand van de Honda blokken
Geplaatst: vr apr 18, 2014 9:51 am
door JD
als je wat extra vermogen wilt zou je eens kunnen kijken naar een ander luchtinlaatspruitstuk, uitlaatspruitstuk, uitlaat / katvervanger en chiptuning ( als dat mogelijk is ) . Ik denk dat je daar al met al een pk of 20 mee kunt winnen. Denk ook niet dat je i.c.m. zo'n automaatbak niet nog meer vermogen wilt hebben gezien je niet weet hoe zo'n bak er op reageert.
Wil je echt veel meer vermogen zal je motor uit elkaar moeten en dan kun je denken aan nokkenassen, kop opboren enz........
Maar dat is heel veel, en duur werk

Geplaatst: vr apr 18, 2014 10:33 am
door Geo88
@jd Volledig mee eens. Met een automaat wil ik ook niet ineens heel veel vermogen erbij hebben. Maar 20 pk extra klinkt mij al meer dan voldoende in de oren. Nu nog op zoek gaan naar de juiste onderdelen.... Het zal wel een apart systeem worden. Aangezien de kat, inlaatspruitstuk en uitlaatspruitstuk voor de Honda motor compatibel moet zijn. En vervolgens de middendemper en einddemper moeten geschikt zijn voor de rover 416 si. Ik ben benieuwd of er iemand advies kan geven over mogelijke types die ik kan gebruiken/monteren? Dat zou het zoeken veel makkelijker maken.

Geplaatst: vr apr 18, 2014 7:02 pm
door Roverforever
klassieker in wording,origineel laten en goed verzorgen en hij gaat nog langer mee dan al het moderne dat nu op de baan komt!