Rover 416 SI (automaat) uit 1999 gekocht

414 416 418 420 45
Geo88

Rover 416 SI (automaat) uit 1999 gekocht

Bericht door Geo88 »

Ik ben nieuw op dit forum dus pak me niet gelijk te hard aan als ik iets verkeerds doe....

Sinds vorig weekend heb ik een rover 416 SI automaat gekocht, uit 1999. Nu heeft de auto maar 50.000 km gelopen en is het de bedoeling dat ik ook lang plezier van deze auto ga hebben. Ik heb een beetje zoek werk gedaan en volgens mij zit er geen rover maar een honda D16B2 motor in deze auto. Misschien dat jullie kunnen verifiëren of dit klopt?
Omdat ik de auto voor een belachelijk lage prijs heb kunnen overnemen ben ik van plan op de lange termijn de auto wat op te leuken. Het lijkt mij een goed idee om de standaard vering te vervangen voor de KONI sport vering.
Daarnaast zou ik ook graag de motor wat meer pk willen geven. Ander luchtfilter, en misschien een ander uitlaatsysteem.... Misschien dat jullie verder nog ideeën hebben?

Ik wil er geen straatracer van maken maar eerder een zogenoemde "sleeper". Daarnaast is het nog steeds de bedoeling dat ik met de vouwwagen erachter ermee op vakantie kan, zonder gebler van een extreem grote uitlaat te horen of duur met de benzine uit te zijn.

Waar ik naar op zoek ben zijn opties om deze auto te optimaliseren in verbruik, vermogen en gebruik.
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3505
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

Hi, welkom!

Als ik me goed herinner is dit inderdaad een Honda motor. De combi met automaat doet mij namelijk een belletje rinkelen. Maar dat kan vast iemand anders ook nog bevestigen.

Als je iets meteen goed wil doen hier.... Foto's zijn echt een must :mrgreen: Ik zal je er niet meteen op afschieten, daar wacht ik een dag of 2 mee.... :mrgreen:
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Geo88

Bericht door Geo88 »

Foto's zullen lastig zijn de komende tijd, aangezien de auto een flinke beurt krijgt. Nieuwe distributieriem, schijfremmen afvlakken, olie verversen met nieuwe filters, etc.

Ik verwacht de auto ergens begin mei voor de deur te hebben staan.
Onderstaande afbeelding komt wel aardig in de buurt, behalve dat het geen automaat is...

Afbeelding
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

Welkom hier :D

ik dacht ook dat hier een honda motor inzat :?
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
JB45
MG-R Freak
Berichten: 818
Lid geworden op: wo apr 18, 2012 7:58 pm
Woonplaats: 's Gravenhage

Bericht door JB45 »

Ik zie meerdere 400's met automaat staan, waarbij aangegeven wordt dat het een Honda motor betreft. Denk dus ook wel dat deze dat is.

Vraag die bij mij gelijk weer opkomt: Is deze motor dan ook gelijk minder gevoelig voor de (eerste) koppakking? Oftewel, hebben deze motoren dit probleem niet?
mvg, John
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Welkom!

Auto heeft inderdaad een Honda motor dus de problemen met de koppakking blijven je bespaard.
p@p@zs
MG-R Core
Berichten: 7163
Lid geworden op: vr jun 26, 2009 5:28 am
Woonplaats: Barneveld

Bericht door p@p@zs »

Dat koppakking gebeuren is voornamelijk K.
Gebruikersavatar
JurrianZS
MG-R Core
Berichten: 1650
Lid geworden op: do jul 04, 2013 9:46 pm
Woonplaats: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door JurrianZS »

Welkom, keurige 400! Kun je genoeg leuke dingen mee doen :) Dat 1600 Honda blokje is een redelijk pittig ding! Geniet ervan
had Rover 214si
had MG ZS 120
had MG ZS 180
had VW Golf IV


The full fat, high caffeine, maximum strength MG ZS

Afbeelding
Geo88

Bericht door Geo88 »

Bedankt voor alle berichten dusver.
Blijkbaar zijn de koppaking problemen met de k-serie motor van Rover zelf mij bespaart gebleven.

Nu de volgende vraag, aangezien het een Honda motor betreft, welke mods worden geadviseerd om de motor wat op te leuken? Misschien een ander luchtfilter of iets dergelijks?

Mijn vorige auto kwam namelijk bijna niet de bergen op, en dat wil ik met deze auto proberen te voorkomen.... ;) Met de kanttekening dat het brandstofverbruik niet te pan uit schiet.
Gebruikersavatar
JurrianZS
MG-R Core
Berichten: 1650
Lid geworden op: do jul 04, 2013 9:46 pm
Woonplaats: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door JurrianZS »

Een goed gesloten luchtfilter moet altijd helpen. Een goede rvs uitlaat van voor naar achter erbij en je wint wel wat pk's. Maar ja, verder is denk ik het maximale er al redelijk uitgetrokken. Met deze auto kom je sowieso de bergen wel op :mrgreen:
had Rover 214si
had MG ZS 120
had MG ZS 180
had VW Golf IV


The full fat, high caffeine, maximum strength MG ZS

Afbeelding
p@p@zs
MG-R Core
Berichten: 7163
Lid geworden op: vr jun 26, 2009 5:28 am
Woonplaats: Barneveld

Bericht door p@p@zs »

Die Honda blokken zijn best te kietelen, zoals hierboven al beschreven, al weet ik niet hoe dat ic met een automaat verder gaat..

Er zijn wel wat 216 Honda rijders hier (geweest) die weten er vast meer van.
Geo88

Bericht door Geo88 »

@jran-lwd Bedankt voor de snelle reactie. Voor het filter dacht ik aan een k&n filter. Zijn er complete Rvs uitlaatsystemen te koop, misschien dat je een specifiek merk of iets dergelijks kan aangeven? Zelf heb ik moeite de juiste voor mijn rover te vinden.

Nadat ik de inlaat en uitlaat heb aangepast zat ik te denken om de ecu opnieuw te programmeren. Zodat er optimaal gebruik wordt gemaakt van het aangepaste systeem. :)
Gebruikersavatar
JurrianZS
MG-R Core
Berichten: 1650
Lid geworden op: do jul 04, 2013 9:46 pm
Woonplaats: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door JurrianZS »

Pfoe, specifieke merken heb ik niet. Lijkt me het slimst als je ff kijkt op eBay. Of wacht tot er iemand reageert met verstand van de automaten! K&N vind ik een keurig merk. Heb verder eigk geen verstand van de Honda blokken
had Rover 214si
had MG ZS 120
had MG ZS 180
had VW Golf IV


The full fat, high caffeine, maximum strength MG ZS

Afbeelding
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

als je wat extra vermogen wilt zou je eens kunnen kijken naar een ander luchtinlaatspruitstuk, uitlaatspruitstuk, uitlaat / katvervanger en chiptuning ( als dat mogelijk is ) . Ik denk dat je daar al met al een pk of 20 mee kunt winnen. Denk ook niet dat je i.c.m. zo'n automaatbak niet nog meer vermogen wilt hebben gezien je niet weet hoe zo'n bak er op reageert.

Wil je echt veel meer vermogen zal je motor uit elkaar moeten en dan kun je denken aan nokkenassen, kop opboren enz........
Maar dat is heel veel, en duur werk :mrgreen:
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
Geo88

Bericht door Geo88 »

@jd Volledig mee eens. Met een automaat wil ik ook niet ineens heel veel vermogen erbij hebben. Maar 20 pk extra klinkt mij al meer dan voldoende in de oren. Nu nog op zoek gaan naar de juiste onderdelen.... Het zal wel een apart systeem worden. Aangezien de kat, inlaatspruitstuk en uitlaatspruitstuk voor de Honda motor compatibel moet zijn. En vervolgens de middendemper en einddemper moeten geschikt zijn voor de rover 416 si. Ik ben benieuwd of er iemand advies kan geven over mogelijke types die ik kan gebruiken/monteren? Dat zou het zoeken veel makkelijker maken. :)
Gebruikersavatar
Roverforever
MG-R Freak
Berichten: 774
Lid geworden op: di sep 14, 2004 7:55 pm
Woonplaats: heist op den berg/wi

Bericht door Roverforever »

klassieker in wording,origineel laten en goed verzorgen en hij gaat nog langer mee dan al het moderne dat nu op de baan komt!
1988 Rover Vitesse & 1994 Rover 620i & 1994 Rover 827Si Coupé & 1995 Rover 827Si Saloon & 1998 Rover 620Si & 2003 Rover 45 1.8 & 2005 MG ZT CDTi+ & 2003 Rover 75 CDTi Tourer & 2004 Rover 75 4.6 V8 RHD & 2015 Volvo V70 T4 Nordic full option
Plaats reactie