Rover 416 SI (automaat) uit 1999 gekocht
Rover 416 SI (automaat) uit 1999 gekocht
Ik ben nieuw op dit forum dus pak me niet gelijk te hard aan als ik iets verkeerds doe....
Sinds vorig weekend heb ik een rover 416 SI automaat gekocht, uit 1999. Nu heeft de auto maar 50.000 km gelopen en is het de bedoeling dat ik ook lang plezier van deze auto ga hebben. Ik heb een beetje zoek werk gedaan en volgens mij zit er geen rover maar een honda D16B2 motor in deze auto. Misschien dat jullie kunnen verifiëren of dit klopt?
Omdat ik de auto voor een belachelijk lage prijs heb kunnen overnemen ben ik van plan op de lange termijn de auto wat op te leuken. Het lijkt mij een goed idee om de standaard vering te vervangen voor de KONI sport vering.
Daarnaast zou ik ook graag de motor wat meer pk willen geven. Ander luchtfilter, en misschien een ander uitlaatsysteem.... Misschien dat jullie verder nog ideeën hebben?
Ik wil er geen straatracer van maken maar eerder een zogenoemde "sleeper". Daarnaast is het nog steeds de bedoeling dat ik met de vouwwagen erachter ermee op vakantie kan, zonder gebler van een extreem grote uitlaat te horen of duur met de benzine uit te zijn.
Waar ik naar op zoek ben zijn opties om deze auto te optimaliseren in verbruik, vermogen en gebruik.
Sinds vorig weekend heb ik een rover 416 SI automaat gekocht, uit 1999. Nu heeft de auto maar 50.000 km gelopen en is het de bedoeling dat ik ook lang plezier van deze auto ga hebben. Ik heb een beetje zoek werk gedaan en volgens mij zit er geen rover maar een honda D16B2 motor in deze auto. Misschien dat jullie kunnen verifiëren of dit klopt?
Omdat ik de auto voor een belachelijk lage prijs heb kunnen overnemen ben ik van plan op de lange termijn de auto wat op te leuken. Het lijkt mij een goed idee om de standaard vering te vervangen voor de KONI sport vering.
Daarnaast zou ik ook graag de motor wat meer pk willen geven. Ander luchtfilter, en misschien een ander uitlaatsysteem.... Misschien dat jullie verder nog ideeën hebben?
Ik wil er geen straatracer van maken maar eerder een zogenoemde "sleeper". Daarnaast is het nog steeds de bedoeling dat ik met de vouwwagen erachter ermee op vakantie kan, zonder gebler van een extreem grote uitlaat te horen of duur met de benzine uit te zijn.
Waar ik naar op zoek ben zijn opties om deze auto te optimaliseren in verbruik, vermogen en gebruik.
- arjan_m
- MG-R Core
- Berichten: 3505
- Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
- Woonplaats: Vlodrop
- Contacteer:
Hi, welkom!
Als ik me goed herinner is dit inderdaad een Honda motor. De combi met automaat doet mij namelijk een belletje rinkelen. Maar dat kan vast iemand anders ook nog bevestigen.
Als je iets meteen goed wil doen hier.... Foto's zijn echt een must Ik zal je er niet meteen op afschieten, daar wacht ik een dag of 2 mee....
Als ik me goed herinner is dit inderdaad een Honda motor. De combi met automaat doet mij namelijk een belletje rinkelen. Maar dat kan vast iemand anders ook nog bevestigen.
Als je iets meteen goed wil doen hier.... Foto's zijn echt een must Ik zal je er niet meteen op afschieten, daar wacht ik een dag of 2 mee....
My MG-Rover history:
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Foto's zullen lastig zijn de komende tijd, aangezien de auto een flinke beurt krijgt. Nieuwe distributieriem, schijfremmen afvlakken, olie verversen met nieuwe filters, etc.
Ik verwacht de auto ergens begin mei voor de deur te hebben staan.
Onderstaande afbeelding komt wel aardig in de buurt, behalve dat het geen automaat is...
Ik verwacht de auto ergens begin mei voor de deur te hebben staan.
Onderstaande afbeelding komt wel aardig in de buurt, behalve dat het geen automaat is...
Ik zie meerdere 400's met automaat staan, waarbij aangegeven wordt dat het een Honda motor betreft. Denk dus ook wel dat deze dat is.
Vraag die bij mij gelijk weer opkomt: Is deze motor dan ook gelijk minder gevoelig voor de (eerste) koppakking? Oftewel, hebben deze motoren dit probleem niet?
Vraag die bij mij gelijk weer opkomt: Is deze motor dan ook gelijk minder gevoelig voor de (eerste) koppakking? Oftewel, hebben deze motoren dit probleem niet?
mvg, John
Bedankt voor alle berichten dusver.
Blijkbaar zijn de koppaking problemen met de k-serie motor van Rover zelf mij bespaart gebleven.
Nu de volgende vraag, aangezien het een Honda motor betreft, welke mods worden geadviseerd om de motor wat op te leuken? Misschien een ander luchtfilter of iets dergelijks?
Mijn vorige auto kwam namelijk bijna niet de bergen op, en dat wil ik met deze auto proberen te voorkomen.... Met de kanttekening dat het brandstofverbruik niet te pan uit schiet.
Blijkbaar zijn de koppaking problemen met de k-serie motor van Rover zelf mij bespaart gebleven.
Nu de volgende vraag, aangezien het een Honda motor betreft, welke mods worden geadviseerd om de motor wat op te leuken? Misschien een ander luchtfilter of iets dergelijks?
Mijn vorige auto kwam namelijk bijna niet de bergen op, en dat wil ik met deze auto proberen te voorkomen.... Met de kanttekening dat het brandstofverbruik niet te pan uit schiet.
- JurrianZS
- MG-R Core
- Berichten: 1650
- Lid geworden op: do jul 04, 2013 9:46 pm
- Woonplaats: Leeuwarden
- Contacteer:
Een goed gesloten luchtfilter moet altijd helpen. Een goede rvs uitlaat van voor naar achter erbij en je wint wel wat pk's. Maar ja, verder is denk ik het maximale er al redelijk uitgetrokken. Met deze auto kom je sowieso de bergen wel op
had Rover 214si
had MG ZS 120
had MG ZS 180
had VW Golf IV
The full fat, high caffeine, maximum strength MG ZS
had MG ZS 120
had MG ZS 180
had VW Golf IV
The full fat, high caffeine, maximum strength MG ZS
@jran-lwd Bedankt voor de snelle reactie. Voor het filter dacht ik aan een k&n filter. Zijn er complete Rvs uitlaatsystemen te koop, misschien dat je een specifiek merk of iets dergelijks kan aangeven? Zelf heb ik moeite de juiste voor mijn rover te vinden.
Nadat ik de inlaat en uitlaat heb aangepast zat ik te denken om de ecu opnieuw te programmeren. Zodat er optimaal gebruik wordt gemaakt van het aangepaste systeem.
Nadat ik de inlaat en uitlaat heb aangepast zat ik te denken om de ecu opnieuw te programmeren. Zodat er optimaal gebruik wordt gemaakt van het aangepaste systeem.
- JurrianZS
- MG-R Core
- Berichten: 1650
- Lid geworden op: do jul 04, 2013 9:46 pm
- Woonplaats: Leeuwarden
- Contacteer:
Pfoe, specifieke merken heb ik niet. Lijkt me het slimst als je ff kijkt op eBay. Of wacht tot er iemand reageert met verstand van de automaten! K&N vind ik een keurig merk. Heb verder eigk geen verstand van de Honda blokken
had Rover 214si
had MG ZS 120
had MG ZS 180
had VW Golf IV
The full fat, high caffeine, maximum strength MG ZS
had MG ZS 120
had MG ZS 180
had VW Golf IV
The full fat, high caffeine, maximum strength MG ZS
als je wat extra vermogen wilt zou je eens kunnen kijken naar een ander luchtinlaatspruitstuk, uitlaatspruitstuk, uitlaat / katvervanger en chiptuning ( als dat mogelijk is ) . Ik denk dat je daar al met al een pk of 20 mee kunt winnen. Denk ook niet dat je i.c.m. zo'n automaatbak niet nog meer vermogen wilt hebben gezien je niet weet hoe zo'n bak er op reageert.
Wil je echt veel meer vermogen zal je motor uit elkaar moeten en dan kun je denken aan nokkenassen, kop opboren enz........
Maar dat is heel veel, en duur werk
Wil je echt veel meer vermogen zal je motor uit elkaar moeten en dan kun je denken aan nokkenassen, kop opboren enz........
Maar dat is heel veel, en duur werk
@jd Volledig mee eens. Met een automaat wil ik ook niet ineens heel veel vermogen erbij hebben. Maar 20 pk extra klinkt mij al meer dan voldoende in de oren. Nu nog op zoek gaan naar de juiste onderdelen.... Het zal wel een apart systeem worden. Aangezien de kat, inlaatspruitstuk en uitlaatspruitstuk voor de Honda motor compatibel moet zijn. En vervolgens de middendemper en einddemper moeten geschikt zijn voor de rover 416 si. Ik ben benieuwd of er iemand advies kan geven over mogelijke types die ik kan gebruiken/monteren? Dat zou het zoeken veel makkelijker maken.
- Roverforever
- MG-R Freak
- Berichten: 774
- Lid geworden op: di sep 14, 2004 7:55 pm
- Woonplaats: heist op den berg/wi
klassieker in wording,origineel laten en goed verzorgen en hij gaat nog langer mee dan al het moderne dat nu op de baan komt!
1988 Rover Vitesse & 1994 Rover 620i & 1994 Rover 827Si Coupé & 1995 Rover 827Si Saloon & 1998 Rover 620Si & 2003 Rover 45 1.8 & 2005 MG ZT CDTi+ & 2003 Rover 75 CDTi Tourer & 2004 Rover 75 4.6 V8 RHD & 2015 Volvo V70 T4 Nordic full option