koppakking 25 kapot, wat een pech.

214 216 218 220 25
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9049
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: op een 25 zit geen carterpakking.
deze word afgedicht met vloeibare pakking.
Afbeelding
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

mathyn schreef:Het rare is dat hij geen olie lekte en ik weet niet of het er mee te maken heeft of het een gietijzeren carterpan. Is maar ik heb mijn twijfels..
Gietijzer?? Aan een compleet aluminium blok :p
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9049
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: de pan bij een 25 is van gietaluminium en bij de 200 van geperst staal...en daar zit een rubberen pakking tussen .
Afbeelding
Gebruikersavatar
mathyn
MG-R Addict
Berichten: 401
Lid geworden op: di feb 07, 2012 12:15 am
Woonplaats: Nijverdal

Bericht door mathyn »

MARVON schreef::mrgreen: de pan bij een 25 is van gietaluminium en bij de 200 van geperst staal...en daar zit een rubberen pakking tussen .
dankje wel marvon ik heb veel aan jullie hulp ik weet wat me te doen staat haha :D

dinsdag is de kop klaar bij de revisie man haha en de cilinderbus en zuiger komen dan ook ongeveer binnen :)
Met rover is het nog lang niet over!;)

Rover 214 SI 1997
Rover 214 SI 1997
Rover 220 Coupe 1995
Rover 416 SI 1999
Rover 25 1.6 2000
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Ben je er wel al achter waarom de oude zuiger stuk is? Dat gebeurt niet vaak in combinatiemet een lekke koppakking. Heb je er evt foto's van?
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

Deze foto heeft matyn mij gestuurd via de whatsapp

Ben benieuwd wat jij er van vind, ik kon er niet echt een verklaring voor vinden.

Koppakking, is toen vervangen bij de garage, ( idd voor een mls versie )
En vervolgens liep de motor warm, en ( veel ) druk op het koelsysteem.



Afbeelding
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
Gebruikersavatar
mathyn
MG-R Addict
Berichten: 401
Lid geworden op: di feb 07, 2012 12:15 am
Woonplaats: Nijverdal

Bericht door mathyn »

ja ik heb een paar dingen die kunnen hebben mee gespeelt.

toen de garage de koppakking heeft vervangen is de kop al krom geweest denk ik

of ik zie aan de bouten en moertjes geen beschadiging voor het vervangen van de koppakking en dat hij bijna niks heeft los gedraaid maar de kop iets op heeft getild en de pakking er zonder schoonmaken op heeft gelegd..

de revisie techneut heeft mij verteld dat door de koppaking en dat hij over verhit is geweest een te vroege ontbranding is onstaan dat hij daar binnen zo heeft is geworden dat hij door is gebrand (maar dan vind ik het wel raar dat als je de foto ziet aan de rand van de zuiger bij de inham ook een stuk af is.. mijn theorie daar over is dat toen de zuiger door is gebrand hij in het midden als ware naar beneden is gezakt en aan de randen omhoog..

veder weet ik er weinig over te vertellen.. maar als je het in google intikt komt het wel vaker voor met koppakking en ellende
Met rover is het nog lang niet over!;)

Rover 214 SI 1997
Rover 214 SI 1997
Rover 220 Coupe 1995
Rover 416 SI 1999
Rover 25 1.6 2000
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

:roll: Ik zal niet zeggen "ik wist het" maar dat had je waarschijnlijk al door als je de reacties terugleest, en ik was niet de enige ;)

Maar hou de kosten in de hand en laat je niet meeslepen.
Een ander blok kost 200/250 euro dus als je handig bent heb je voor 300/350 een blokwissel.
En een 25 uit 2004 met 2 geplofte aibags en een defecte gril werd aangeboden voor 900 euro.
Dus hecht je niet teveel aan je auto.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Gebruikersavatar
mathyn
MG-R Addict
Berichten: 401
Lid geworden op: di feb 07, 2012 12:15 am
Woonplaats: Nijverdal

Bericht door mathyn »

bam schreef::roll: Ik zal niet zeggen "ik wist het" maar dat had je waarschijnlijk al door als je de reacties terugleest, en ik was niet de enige ;)

Maar hou de kosten in de hand en laat je niet meeslepen.
Een ander blok kost 200/250 euro dus als je handig bent heb je voor 300/350 een blokwissel.
En een 25 uit 2004 met 2 geplofte aibags en een defecte gril werd aangeboden voor 900 euro.
Dus hecht je niet teveel aan je auto.
Ik kan het allemaal aardig goedkoop krijgen voor 3 tientjes wordt de kop gereviseerd die man ken ik en de rest is allemaal online bestellen dus het komt goed bam
Met rover is het nog lang niet over!;)

Rover 214 SI 1997
Rover 214 SI 1997
Rover 220 Coupe 1995
Rover 416 SI 1999
Rover 25 1.6 2000
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Ok, nou succes en ik hoop dat je snel weer plezier hebt van je auto.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Gebruikersavatar
mathyn
MG-R Addict
Berichten: 401
Lid geworden op: di feb 07, 2012 12:15 am
Woonplaats: Nijverdal

Bericht door mathyn »

bam schreef:Ok, nou succes en ik hoop dat je snel weer plezier hebt van je auto.
Thanks maar op het moment dat hij bij de garage is ben je zo blij dat hij weer gemaakt wordt dan denk je niet aan zulke dingen maar wat ik raar vond is dat hij mij op belde en vroeg of zon pakking met dubbele platen goed was en in wat voor volgorde die erop moest dat vond ik wel raar eerlijk gezegt...
Met rover is het nog lang niet over!;)

Rover 214 SI 1997
Rover 214 SI 1997
Rover 220 Coupe 1995
Rover 416 SI 1999
Rover 25 1.6 2000
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Ik zit zelf in de techniek en heb veel rare dingen gezien en in het verleden zelf ook fouten gemaakt. Maar soms denk je wel eens "hoe in godsnaam is dit mogelijk".
En risico's nemen hoort er soms bij anders word het allemaal zo duur alleen als een garagehouder zo denkt en het gaat over jou auto dan kun je wel eens het haasje zijn.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Gebruikersavatar
mathyn
MG-R Addict
Berichten: 401
Lid geworden op: di feb 07, 2012 12:15 am
Woonplaats: Nijverdal

Bericht door mathyn »

klopt hellemaal bam :)
Met rover is het nog lang niet over!;)

Rover 214 SI 1997
Rover 214 SI 1997
Rover 220 Coupe 1995
Rover 416 SI 1999
Rover 25 1.6 2000
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Door oververhitting tgv een lekke koppakking zou je zuiger vast kunnen lopen, maar er zal geen gat in het midden ontstaan. Ziet het oppervlak van de zuiger er ook uit alsof er allemaal kleine beschadigingen inzitten?
Ik heb zulke schade's wel eens gezien tgv een lekke inlaatpakking of een beschadigt inlaatspruitstuk (afgebrokkelde randjes bij koelwater kanalen), de cilinder krijgt dan een kleine hoeveelheid water binnen wat meeverbrand wordt. De zuiger ziet er dan 'aangevreten' uit.

Ook ontstaan dit soort schades wel eens bij een te ver gevlakte cilinderkop.
Belangrijk is in ieder geval dat dit allemaal goed gecontroleerd wordt voor de boel weer in elkaar gaat, anders heb je in no-time hetzelfde probleem.

Controleer ook zeker de hoogte van de cilinderbussen. Deze moeten 0,05 mm boven het onderblok uitsteken. Is dit niet het geval, dan kun je er beter een andere motor inleggen.
Gebruikersavatar
mathyn
MG-R Addict
Berichten: 401
Lid geworden op: di feb 07, 2012 12:15 am
Woonplaats: Nijverdal

Bericht door mathyn »

arjen schreef:Door oververhitting tgv een lekke koppakking zou je zuiger vast kunnen lopen, maar er zal geen gat in het midden ontstaan. Ziet het oppervlak van de zuiger er ook uit alsof er allemaal kleine beschadigingen inzitten?
Ik heb zulke schade's wel eens gezien tgv een lekke inlaatpakking of een beschadigt inlaatspruitstuk (afgebrokkelde randjes bij koelwater kanalen), de cilinder krijgt dan een kleine hoeveelheid water binnen wat meeverbrand wordt. De zuiger ziet er dan 'aangevreten' uit.

Ook ontstaan dit soort schades wel eens bij een te ver gevlakte cilinderkop.
Belangrijk is in ieder geval dat dit allemaal goed gecontroleerd wordt voor de boel weer in elkaar gaat, anders heb je in no-time hetzelfde probleem.
.
alleen de zuiger is beschadigd de cillinderbus niet en dat gat wat in het midden zit is er toch echt ingebrand die aan de zeikant weet ik niet wat het is maar de klep heeft hem daar geraakt op een of andere manier ik denk dat de kop krom was.
Met rover is het nog lang niet over!;)

Rover 214 SI 1997
Rover 214 SI 1997
Rover 220 Coupe 1995
Rover 416 SI 1999
Rover 25 1.6 2000
Gebruikersavatar
mathyn
MG-R Addict
Berichten: 401
Lid geworden op: di feb 07, 2012 12:15 am
Woonplaats: Nijverdal

Bericht door mathyn »

Afbeelding


hier een foto van de injectie duidelijker kreeg ik hem niet met mijn telefoon :+ nu is dat randje bij dat palletje aan de rand van het koelkanaaltje
iets gekartelt/ruw/struw hoe je het ook maar mag zeggen.. maar omdat jullie het zo zeiden van kijk dat even na dat heb ik gedaan en weet niet of dit erg is de cilinderbussen zijn veder goed allemaal nagemeten de zuigers blinken het uit nu ook de 4e :mrgreen:
morgen haal ik het kopje op van de revisie man en dan kan het spul weer lopen :)
Met rover is het nog lang niet over!;)

Rover 214 SI 1997
Rover 214 SI 1997
Rover 220 Coupe 1995
Rover 416 SI 1999
Rover 25 1.6 2000
Plaats reactie