Pagina 1 van 1

Koelsysteem Rover 25

Geplaatst: za mar 22, 2014 9:40 pm
door Docklands
Ik heb een koelprobleem issue die ik heb middels deze topic wil voorleggen.
Al een tijdje springt de koelvin aan als de motor op temperatuur is.
Nu is dat opzich een goed teken maar wat opvalt is dat het expansievat helemaal vol loopt met koelvloeistof.
(Dit als de motor in bedrijf is)

Wanneer de motor uit is dan loopt het koelwater weer terug het systeem in.
Je ziet het koelwater het expansievat inlopen maar het gaat niet terug het systeem in.
Dit kan verschillende oorzaken hebben.
- verstopping in het systeem (slang, radiateur)
- waterpomp (drie jaar geleden vervangen 70000 km geleden)
- thermostaat klep opent of sluit niet meer.

Wie heeft er tips hoe dit het beste te controleren of wat het zou kunnen veroorzaken.

Geplaatst: za mar 22, 2014 9:46 pm
door JD
Als je thermostaat open blijft staan komt je motor niet op temperatuur tijdens het rijden. Blijft hij dicht staan dan word je radiateur niet warm, dit kun je voelen.

kun je dat in ieder geval uitsluiten :?

Geplaatst: za mar 22, 2014 9:54 pm
door Docklands
De radiateur voelt inderdaad niet warm aan terwijl de slangen dat wel zijn.
Dan zou het inderdaad de thermostaat kunnen zijn.

Is dit een beetje goed zelf te vervangen?

Geplaatst: za mar 22, 2014 10:12 pm
door Docklands
De hoofdslang bij de radiateur word trouwens ook flink hard.
Is dit normaal of hoort dit niet?

Zou het kunnen duiden op een lekke koppakking?

Geplaatst: za mar 22, 2014 10:57 pm
door JD
Dus je koelvin slaat wel aan en de radiateur blijft koud ?

je thermostaat zit volgens mij achter je distributieriem en als ik me niet vergis moet de riem er dan af.

Dat die slang keihard word is niet normaal en zou kunnen duiden op een kapotte koppakking maar dat hoeft niet. Maar die slang word wel warm dan ? dat zou betekenen dat je thermostaat wel opent :?

En je weet zeker dat er geen lucht in het systeem zit ?

Geplaatst: za mar 22, 2014 11:02 pm
door Docklands
De radiateur bleef inderdaad koud terwijl de slang die boven de radiateur heet word.
Als de motor draait dan kan je er bijna niet in knijpen maar wanneer de motor uit is is hij soepel en zacht.
Het gekke is wanneer je de motor uit zet het koelwater weer terug het systeen in loopt.
Hoe zou je moeten zien of er lucht in het systeem zit?

Er komt trouwens geen blauwe rook uit de uitlaat en je ziet geen bubbels in het expansievat.
Dat sluit oom weer uit dat de koppakking lek zou kunnen zijn.

Geplaatst: za mar 22, 2014 11:17 pm
door JD
nou, lucht krijg je normaal gesproken alleen in je systeem nadat er onderdelen los geweest/vervangen zijn .
weet niet of er recentelijk iets aan je koelsysteem is vervangen ?

maar het lijkt net of je geen circulatie hebt :?
Als die slang wel warm word zou dat betekenen dat je thermostaat wel open gaat .

even afwachten wat de rest er van vind :?

Geplaatst: za mar 22, 2014 11:22 pm
door Docklands
Er is wel wat gewijzigd aan het systeem.
Een kleine maand geleden is er een nieuwe inlaat spruitstuk vervangen bij de dealer in Drachten.
Maar het probleem was daarvoor ook al en sloeg de ventilator ook aan ala de motor èèn keer warm was.

Ik wacht de reacties af.

Geplaatst: za mar 22, 2014 11:46 pm
door Docklands
Er is wel wat gewijzigd aan het systeem.
Een kleine maand geleden is er een nieuwe inlaat spruitstuk vervangen bij de dealer in Drachten.
Maar het probleem was daarvoor ook al en sloeg de ventilator ook aan ala de motor èèn keer warm was.

Ik wacht de reacties af.

Geplaatst: zo mar 23, 2014 12:25 am
door JB45
Zit je thermostaat niet dicht (blijft ie dicht)? Dan heb je ook geen circulatie.
Meestal blijft ie open staan, maar dan wordt je wagen niet echt warm. Maar als hij dicht blijft krijg je uiteindelijk warmlopers en de rest van je koelsysteem (radiateur e.d.) wordt dan idd niet warm.

Geplaatst: zo mar 23, 2014 12:52 am
door Docklands
Auto word binnen 5 min warm na wegrijden met een koude start.
De temperatuur meter loopt netjes op naar normale bedrijf temperatuur.
Kachel komt netjes op temperatuur.

Voor nu is het nog niet echt een ramp.
Als het straks weer warmer word is het een ander verhaal.

Geplaatst: zo mar 23, 2014 10:01 am
door bam
Het lijkt op het probleem wat ik had met mijn 600 diesel (10 jaar geleden).
Als ik de motor gestart had als hij koud was stond mijn koelsysteem meteen op druk terwijl het koelwater nog koud was.
Tevens vulde het expansievat zich met koelvloeistof met het gevolg dat als het koelwater opwarmt het expansievat ging aflaten maar dit was dan koelvloeistof. Oftewel ik moest hem wel regelmatig bijvullen.

De garage vertelde mij toen dat ik hem moest verkopen en dat hun hem niet wilde :roll: Later toen ik hem verkocht had voor de export, vertelde hun mij dat het mogelijk de koppakking was die doorsloeg, maar het serienummer van de motor verklapte dat het mogelijk een cilinderbus was die gescheurd was. Er scheen een serie te zijn met een slechte batch cilinderwanden.

Dus in jou geval als je de motor start als hij koud is en je systeem is meteen op druk, dan is het mogelijk toch de koppakking.

Geplaatst: zo mar 23, 2014 12:46 pm
door JD
Zou kunnen, maar logischerwijs zou je dan wel witte rook moeten zien en moet er kvs verbruik zijn.

Maar misschien even compressie meten om dat uit te sluiten :?

Geplaatst: zo mar 23, 2014 12:57 pm
door Docklands
Om de koppaking inderdaad uit te sluiten een compressiemeting doen.
Je ziet geen witte rook en geen vervuiling in het expansie vat.
Vanmorgen nog geprobeerd en toen werd de radiateur wel warm aan de bovenkant en onder niet.
Zou lucht kunnen zijn.

De kachel werd netjes warm.
Dop opengedraaid van het expansievat er weer op en nadat ik de bovenste slang inkneep ging het systeem langzaam ontspannen.

Geplaatst: zo mar 23, 2014 1:06 pm
door JD
toch maar even ontluchten dan :mrgreen:
zit een ontluchtingsnippel aan de rechterkant van je motor tussen je luchtfilter en je motorblok