ZT 190 - Temperatuur koelwater en benzinezuiper

Plaats reactie
spekkieforlife

ZT 190 - Temperatuur koelwater en benzinezuiper

Bericht door spekkieforlife »

Hoi allemaal,

Ben ik weer met 2 vraagjes over de ZT190.
Sinds oudjaarsdag geen problemen meer gehad met de MG, rijdt eigenlijk steeds beter. Moest even los komen denk ik van het lange stilstaan bij de dealer.

Nu had ik gister een ritje van ca 25km en toen ik stil stond bij een stoplicht schoot ineens de temperatuursensor van het koelwater als een raket omhoog. Het lampje ging nog net niet branden. Bij het optrekken gaat gelijk de meter weer naar beneden en blijft weer staan halverwege. Volgende stop precies hetzelfde... Iemand dit ook wel eens gehad?
Rijwind voor koeling snap ik maar bij koppeling op laten komen zakt de meter in 1x naar beneden. Dat kan nooit zo snel volgens mij...

En dan het volgende;
Ik weet dat ik met een V6 wat meer brandstofverbruik heb :lol:
Constant zat ik op een verbruik van 1 op 6,8 en nu ineens naar de 1 op 4,6 :shock:
Iemand een idee wat dit kan zijn?
Zo ver ik weet is mijn rijstijl of afstanden niet echt veranderd, dus daar kan het volgens mij niet aan liggen.

Als iemand een suggestie/bruikbare ervaring heeft hoor ik dat graag.

Grz Patrick
challenge
MG-R Freak
Berichten: 1505
Lid geworden op: zo apr 27, 2003 7:16 pm
Woonplaats: Katwijk (zh)
Contacteer:

Bericht door challenge »

als ik je klachten zo hoor dan klinkt het als een vast zittende waterpomp.
dan circuleert je water niet meer (goed) rond.
je riem die die pomp aandrijft krijgt het extra zwaar en je motor dus ook.
dat zou je brandstof verbruik en koel problemen kunnen veroorzaken.
daarom is het ook altijd verstandig als je de distributie gaat vervangen dat je ook altijd de spanrol en de waterpomp vervangt. heb je ook gelijk verse koelvloeistof in je systeem en goed ontluchten, dat zorgt er ook weer voor dat je koppakking wat langer mee zou kunnen gaan.

check je waterpomp ff bij de garage
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

kijk eens even of je koelvin wel aanslaat ;)
Als je rijd heb je rijwind, sta je in de file / stoplicht heb je geen rijwind en slaat de koelvin op je radiateur aan en die zuigt of blaast lucht door je radiateur.
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Als ik het zo lees dan denk ik dat er veel te weinig koelvloeistof inzit en/of er zit lucht in het systeem.
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Of het meest waarschijnlijke...een kapotte sensor/draad.

Een motor waarvan de waterpomp niet draait moet nog altijd het water rondom de sensor opwarmen. Dat gaat zonder stromend water niet snel genoeg, dat zie je de temp-naald niet zo snel omhoog omhoog schieten.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
spekkieforlife

Bericht door spekkieforlife »

Bedankt voor de reacties!!

Ben er nog niet helemaal uit...
Koelvin slaat wel gewoon aan, koelwater net 300ml bij moeten vullen maar ook niet echt veel volgens mij.
Over 2 maandjes bij APK gelijk maar even naar laten lijken.
hAz
MG-R Freak
Berichten: 570
Lid geworden op: wo jan 11, 2006 2:42 pm
Woonplaats: Twente

Bericht door hAz »

Het probleem kan ook de oorzaak vinden in de inspuiting, defecte injector (of aansturing daarvan). Temperatuur kan dan zeker een symptoom zijn. En gezien je vreemde verbruik doet het ook in die richting denken.

hAz
supergROVER

rijdt hedendaagsch weer een tijdje lekker in de 75 Tourer en dat is heerlijk!
spekkieforlife

Bericht door spekkieforlife »

We zijn weer 2 maandjes verder en geen problemen meer gehad :D
Temperatuursensor geen rare dingen meer gedaan en het verbruik blijft nu netjes rond de 1 op 7 :roll:

Morgen ga ik de ZT naar Van Noort brengen voor grote beurt en APK en zal ik deze dingen ook gelijk voorleggen aan de experts.
Plaats reactie