Pagina 1 van 2
Pipercross viper tov standaard airbox
Geplaatst: wo feb 19, 2014 10:23 am
door Ferry83
Hallo allen,
Hebben mensen ervaring met de pipercross viper in een TF160? Deze heb ik nu een jaartje gemonteerd zitten, maar blijf het idee houden dat deze gewoon slechter presteert (afgezien van het geluid;)) dan de standaard airbox.
En dan met name in het middengebied.
Denk eraan om een pipercross inlegfilter te pakken en twee x slang naar de sidevents.
Geplaatst: wo feb 19, 2014 10:50 am
door Joren
Ik vindt al die powerfilter etc allemaal onzin, er zijn vaak genoeg tests gedaan waarbij ze zelfs slechter uit de bus komen dan de standaard luchtfilters.
Het beste is gewoon het standaard luchtfilter met een goede koude luchttoevoer.
Die dure inlegfilters maken echt geen verschil met de standaard filters. Bovendien filteren die schuimversies voor geen meter, tenzij je ze elke week wil wassen en inolieën.
Bovendien is een beetje onderdruk vaak zelfs gewenst voor het koppel onderin de toeren. Tenzij jij je motor zo hebt aangepast dat hij het dubbele aan lucht nodig heeft, voldoet de standaard filter echt prima.
Verkoop die Viper voordat hij wegrot ( je moest eens weten hoe ik de mijne aantrof ..). Ze leveren nog best wel wat op.
Dan haal je gewoon 2 slangen die je naar de sidevents legt.
Geplaatst: wo feb 19, 2014 11:44 am
door mg-zs
Op de ZS levert het wel vermogen winst

Geplaatst: wo feb 19, 2014 12:15 pm
door Ferry83
De enige winst die ik aantrof na montage was eigenlijk dat ik mijn ontluchtingsnippel van de koeling kon bereiken zonder de boel open te gooien:)
Ik haal de boel eruit, en zet het tekoop. Had de boel wel mooi pas gemaakt allemaal met alu buis en verloop.
Geplaatst: wo feb 19, 2014 12:35 pm
door JD
Over het beter presteren zijn de meningen nogal verdeeld.
Denk dat je met een standaard motor hooguit 1 pk wint.
Daarnaast word een openluchtfilter vaak in een warme motorruimte geplaatst en pakt hij daar warme lucht vandaan, en warme lucht bevat minder zuurstof als koude lucht en dat zou volgens de theorie weer vermogen kosten.
Geplaatst: wo feb 19, 2014 12:52 pm
door mg-zs
Tja ik had toch ongeveer 125pk met de Piper alleen op rollerbank
Net als MGPete

Geplaatst: wo feb 19, 2014 1:32 pm
door Yme
Ben zelf geen fan van open lucht filters maar dat kwam ook omdat ik voor gesloten inductie kits ben gegaan, kost wel een paar goede knaken maar dan heb je ook wat. Heb in beide auto's nu de ITG Maxogen kit gebruikt en verschil is duidelijk aanwezig.
Geplaatst: wo feb 19, 2014 1:56 pm
door JD
mg-zs schreef:Tja ik had toch ongeveer 125pk met de Piper alleen op rollerbank
Net als MGPete

Maar heb je het ook geprobeerd met een standaard luchtfilter dan ?
Was destijds zon testfilmpje van k&n met eemw mini, dat leverde ook iets van 5 pk op.
Geplaatst: wo feb 19, 2014 2:49 pm
door mg-zs
Denk niet dat een standaard filter meer geeft
Piper wordt vooral bij de 1.8 gebruikt.
ITG bij de V6
Geplaatst: wo feb 19, 2014 4:54 pm
door Ferry83
Denk vooral ook dat het design van het luchtfilterhuis mee zal spelen. En die is bij de TF dan toch goed ontworpen naar mijn idee. Ben benieuwd nu ik de standaard weer ga monteren met koude lucht aanvoer.
Geplaatst: wo feb 19, 2014 9:15 pm
door Johnny_D
Zoon ding werkt het beste als je al meer power hebt, en een turbo bijvoorbeeld
Geplaatst: wo feb 19, 2014 9:21 pm
door JD
mg-zs schreef:Denk niet dat een standaard filter meer geeft
Maar dan is nog de vraag of dat door het filter komt of dat de auto dat vermogen zonder dat filter ook heeft

Geplaatst: wo feb 19, 2014 9:47 pm
door mg-zs
Een Zs heeft officieel maar 117
Lijkt mij stug dat onze meer heeft gekregen.
Geplaatst: wo feb 19, 2014 10:22 pm
door MARTIN
het probleem bij de T{F} is dat hij al vlug zijn eigen warme tot zeer warme lucht aanzuigt.
Geplaatst: do feb 20, 2014 11:16 am
door Johan
En dat probleem is te verhelpen met een gesloten filterhuis icm een goede aanvoerbuis bij de luchthapper aan de bestuurderszijde.
Geplaatst: vr feb 21, 2014 7:34 pm
door Bart-K
mg-zs schreef:Een Zs heeft officieel maar 117
Lijkt mij stug dat onze meer heeft gekregen.
Maar het kan wel.
Bij onze laatste dyno-meet waren er ook 2 ZR105's die vrij standaard al op 120pk zaten, bij MG Rover weet je het maar nooit.
Om de echte vermogenswinst van een modificatie te weten zul je toch eerst met de standaard auto op de dyno geweest moeten zijn.