Pagina 1 van 1

nieuwe kop

Geplaatst: di jun 08, 2004 11:20 am
door mulder83
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 09121&rd=1

ik wou vragen of het mogelijk was om deze kop op mijn 214si blok te zetten of dat dat niet gaat.
hij komt van een 220 blok dus oud model, ik heb een nieuw model rover.

gr mulder83

Geplaatst: di jun 08, 2004 11:28 am
door Striker
Nee, dat past niet. In jou auto ligt een K-serie motor. De motor op Ebay is een T-serie, totaal ander ontwerp.

Geplaatst: di jun 08, 2004 1:57 pm
door 118GTR
na gaat idd niet passen.

Je hebt een 214si en dat is de 103pk 16v 1.4 k-serie motor. (een gewone 214i is de 8v 75pk variant). Je kunt alle 16v koppen van elke andere k-serie gebruiken.

Wat is er met je huidige kop aan de hand als ik vragen mag.

Geplaatst: di jun 08, 2004 3:17 pm
door mulder83
niks maar hij moet gewoon iets sneller, hij heeft gewoon te wijnig vermogen onderin, bij op trekken gaat hij pas vanaf 3500 toeren echt vooruit.
mischien dat dit probleem op een andere manier te verhelpen is ik sta open voor suggesties.

GR MULDER83

Geplaatst: di jun 08, 2004 3:50 pm
door 118GTR
niet d.m.v. een nieuwe kop, die flowed prima voor de 1400. exact dezelfde kop wordt ook gebruikt voor de 1600 en de 1800.

de 1400 is wel te tunen:

uitlaat
luchtfilter(en doe het a.u.b. GOED)
52mm gasklep
1.8 injectoren(veel goedkoper dan een pbv)

dan pas:
nokassen
flowen van de kop
progbare ECU

Max haalbare zo'n 125pk(terzij je er nog 5000 euro tegenaan gooit)

Als je trouwens echt met de nokassen en verder aan de gang gaat is een upgrade naar een 1600 of 1800 veel zinniger. Bovendien zullen nokassen ervoor zorgen dat je onderin nog minder power hebt(bovenin natuurlijk meer). Voor vermogen onderin zul je eigenlijk meteen naar de 1.6 en 1.8 moeten gaan kijken.

Geplaatst: di jun 08, 2004 5:22 pm
door mulder83
die 52mm gasklep komt er zoiezo nog aan, uitlaat heb ik kompleet nieuw vanaf cat inc twister en luchtfilter heb ik maar moet een andere op waarschijnijk een Pipercross filter.
dus dan heb ik zo'n beetje alles al.
waar kan ik trouwens het beste een lichter vliegwiel halen, want als het goed is trekt hij dan ook beter hij hoeft dan minder gewicht aan te slingeren.

gr mulder83

Geplaatst: di jun 08, 2004 11:50 pm
door Edgecrusher
kun je op een 8v blok (214i) ook een 16v kop zetten?
of moet je dan nog meer aanpassen? (ecu e.d.)
en is dit veel werk?

Geplaatst: wo jun 09, 2004 12:11 am
door 118GTR
eigenlijk past het niet, maar stiekum toch wel.

.....


ik bedoel daarmee dat de 16v andere zuigers heeft die wat meer ruimte voor de kleppen hebben. Echter het is totaal geen problem als je die extra ruimte niet hebt.

Wordt pas weer een probleem als je met extreme nokassen gaat werken.

Er moet verder wel wat verandert worden als ik me niet vergis, doordat de kop anders(zoizo smaller) moet je een ander uitlaatspruitstuk en inlaatspruitstuk. Vervolgens heb je een andere ECU nodig, die waarschijnlijk weer niet met de oude sensoren en draadboom kan omgaan.

advies: Zoek 1!!!! auto met alle extra onderdelen die je nodig hebt(ECU, draadboom en inlaatspruitstuk), waar de kop en het uitlaatspruitstuk van daan komen maakt niet uit.

ook nodig: kopset(inc koppakking), kopbouten en distributie riem.

hoeveelheid werk: valt gek genoeg erg mee, dagje sleutelen(voor ons amateur) als je de onderdelen hebt.