Pagina 1 van 1

timing solenoid

Geplaatst: di okt 29, 2013 11:14 am
door Johnny_D
Ik ben er inmiddels achter dat mn timing solenoid van mn diesel pomp niet helemaal lekker meer is.
Hierdoor heeft het blok af en toe last van het tractor syndroom.

Nu heb ik eeb beetje rond gekeken voor een oplossing. Dr engelse doen gewoon een nieuwe solenoid in de pomp, last Bosch zelf raat dit at, en zecht dat je beter de pomp kan vervangen (a €1200).
De reder daar voor is dat volgens hun, de hele auto op de testbank moet om hem af te stellen, en de solenoid in te leren. Alleen kan ik daar op de engelse fora niks over vinden.

Wie heeft hier ervaring me? En weet hoe het in zn werk gaat?

Geplaatst: di okt 29, 2013 2:25 pm
door Mista T
Ik zou niet al te veel meer rijden als je timing solenoid naar zijn grootje is, de motor loopt echt niet lekker daardoor..

Ik heb deze toen besteld en laten monteren door de garage bij de APK.
Deze unit zit wel helemaal ingebakken in kit e.d. dus best moeilijkte verwijderen, daarbij komt dat als je er goed bij wilt komen je toch echt de pomp moet verwijderen.

Geplaatst: di okt 29, 2013 7:35 pm
door Johnny_D
In kit?
Hij zit onderop met 2 torx boutjes vast.

Zie dit forum
http://forums.mg-rover.org/showthread.p ... r+syndrome

Geplaatst: di okt 29, 2013 11:40 pm
door arjen
Je kunt die klep gewoon los bestellen bij dieselspecialisten. Is wel redelijk prijzig, meende iets van 140 euro. Probleem kan ook in de bedrading of pomp ecu zitten, dus wat dat betreft wel verstandig om eerst te (laten) meten of de aansturing wel in orde is.
Is al een tijd geleden dat ik een vervangen heb, durf zo niet te zeggen of de pomp er wel of niet af moet.

Geplaatst: wo okt 30, 2013 7:35 am
door Johnny_D
de pomp kan blijven zitten, en de ecu is al vervangen. Daarbij zijn wel de kabels door geknipt geweest. Dus die ga ik eerst nog ff chekken. Anders bestel ik gewoon zoon nieuwe.

Geplaatst: wo nov 27, 2013 7:53 pm
door Johnny_D
Solanoid vervangen, problemen solved. (althans, daar lijkt het op).
Was wel een enorme but klus, maar dat was het waard.
Starten gaat nog steeds slecht, dus ook de gloeistiften maar is vervangen.

Geplaatst: wo nov 27, 2013 11:13 pm
door rover4u2nv
pomp timing effe na lopen. met dit koude weer als ie een paar millimeter naast ligt gaat het een hoop ellende bezorgen.

Geplaatst: za nov 30, 2013 12:40 pm
door Johnny_D
Das een goeie.

Geplaatst: za nov 30, 2013 1:46 pm
door roland
hij stelt zelf automatisch wel iets bij maar geen millimeters ;)
komt wel nauw.

Geplaatst: za nov 30, 2013 1:57 pm
door roland
knijp ook eens in de handpomp van de diesel leiding, voel of die nog hard zat is anders zet daar ook een probleem (lucht)

Geplaatst: za nov 30, 2013 2:40 pm
door arjen
Hij stelt inderdaad iets bij, maar volgens mij niet in de startfase.
Houdt er rekening mee dat de pomptiming nog altijd kan afwijken, ook wanneer de paspen in het vliegwiel en in de pomp zit.
De poulie zit namelijk spieloos op de pomp, en als dit in het verleden eens los is geweest kan die verlopen zijn. De timing goed controleren kan met een meetklok, een scoop en volgens mij ook met de t4.
Controleer ook het voorgloeisysteem goed, blijft toch belangrijk voor goed aanslaan bij deze motoren.

Geplaatst: za nov 30, 2013 2:43 pm
door arjen
Hij stelt inderdaad iets bij, maar volgens mij niet in de startfase.
Houdt er rekening mee dat de pomptiming nog altijd kan afwijken, ook wanneer de paspen in het vliegwiel en in de pomp zit.
De poulie zit namelijk spieloos op de pomp, en als dit in het verleden eens los is geweest kan die verlopen zijn. De timing goed controleren kan met een meetklok, een scoop en volgens mij ook met de t4.
Controleer ook het voorgloeisysteem goed, blijft toch belangrijk voor goed aanslaan bij deze motoren.

Geplaatst: za nov 30, 2013 2:44 pm
door arjen
Hij stelt inderdaad iets bij, maar volgens mij niet in de startfase.
Houdt er rekening mee dat de pomptiming nog altijd kan afwijken, ook wanneer de paspen in het vliegwiel en in de pomp zit.
De poulie zit namelijk spieloos op de pomp, en als dit in het verleden eens los is geweest kan die verlopen zijn. De timing goed controleren kan met een meetklok, een scoop en volgens mij ook met de t4.
Controleer ook het voorgloeisysteem goed, blijft toch belangrijk voor goed aanslaan bij deze motoren.

Geplaatst: za nov 30, 2013 11:10 pm
door Johnny_D
Bedankt voor de tip Arjen. Maar 1x was voldoende geweest ;)