Pagina 1 van 1

start problemen

Geplaatst: zo okt 27, 2013 6:50 pm
door Johnny_D
Mijn 45 diesel heeft bij een koude veel moeite met starten.
Als hij eenmaal even gedraaid heeft, start hij vervolgens prima.
Hij had er vorige winter met het koude weer ook al problemen me, maar de afgelopen tijd lijkt het alleen maar erger te worden.
Als hij eenmaal aanslaat, komt er een dikke pluim rook uit, en draait hij verder meestal prima.
"Meestal" want soms loopt hij ineens zeer beroerd, en klinkt de motor heel luid (overdreven tractor geluid) wat dan ineens ook weer weg is. De ene keer wat langer als de andere keer.

Iemand een idee?

Geplaatst: zo okt 27, 2013 7:10 pm
door Roverforever
grote kans de gloeikaarsen...

Geplaatst: zo okt 27, 2013 7:26 pm
door bam
Yep gloei kaarsen.
Even met een ohm meter doormeten welke doorgebrand is/zijn.
Of meteen 3 nieuwe kopen.

http://www.ebay.co.uk/itm/Rover-45-2-0- ... 43be497b87

Geplaatst: zo okt 27, 2013 8:10 pm
door rover4u2nv
kan de gloeikaarsen zijn of de begin fase van tractor syndrome.

Geplaatst: zo okt 27, 2013 10:26 pm
door MARTIN
:mrgreen: die van ons heeft met koud weer ook een beetje problemen aan te slaan.
en ik dacht ook direct aan de gloeistiften.
nadat ik ze alle 4 vervangen had gaf het geen verbetering.

tegenwoordig als het koud is gloei ik 2x voor , en start hij wel wat vlotter.

Geplaatst: zo okt 27, 2013 10:44 pm
door arjen
Het lopen als een trekker ligt waarschijnlijk een probleem met de inspuitversteller.
In Marvons geval zou de timing van de brandstofpomp iets af kunnen wijken. Bij lopende motor kan een kleine afwijking bijgeregeld worden, maar in de startfase kan dit voor problemen zorgen. Andere opties zijn compressieverlies of een versleten hd pomp, maar dat komt normaal gesproken niet zo snel voor.

Geplaatst: zo okt 27, 2013 11:46 pm
door Johnny_D
Mm ok, het is overigens wel erger geworden na het vervangen van de db riem.
Meerdere malen gloeien werkt niet opt moment. Het effect blijft het zelfde

Wat houd het tractor syndroom in?

Geplaatst: ma okt 28, 2013 1:54 am
door rover4u2nv
Johnny_D schreef: Wat houd het tractor syndroom in?
zie link

http://forums.mg-rover.org/showthread.p ... r+syndrome

Geplaatst: wo okt 30, 2013 6:14 pm
door Bart-K
En hier nog een L-series die niet van kou lijkt te houden, de SW start ook moeilijker de laatste dagen...

Geplaatst: zo jul 06, 2014 6:14 pm
door Johnny_D
Het heeft ff geduurd, maar het probleem is verholpen.
Na het even op mg-rover.org na gevraagt te hebben, konden ze het me haarfijn uit leggen wat er loos was, en wat ik er aan kon doen.

De timing van de diesel pomp stond 4 graden verkeert (lees 3mm verdraaid)
Dit komt omdat het borg gat wat je gebruikt bij het vervangen van de riem, niet overeen komt met de juiste stand van de pomp.

Ik kon de ecu uitlezen met mijn obd stekker, en daaruit bleek dat de advanced timing van de pomp op -2 stond bij een warme stationair draaiende motor.
Dit moest eigenlijk tussen de +1,5/2.0 zitten. 3./4 graden er naast dus.
Zo zie je maar weer, vertrouw dus nooit blind op je manual :roll:

Geplaatst: zo jul 06, 2014 6:45 pm
door JD
mooi dat t opgelost is 8)

Geplaatst: zo jul 06, 2014 7:15 pm
door arjen
Mooi dat het opgelost is, maar je had de pomp toch laten reviseren en afstellen? De poulie is bij jou blijkbaar los geweest van de as zonder de pomp te blokkeren, als je m daarna met de blokkeerpen op tijd zet is de kans inderdaad groot dat ie niet goed staat.

M.a.w. als de pomp juist gemonteerd is dan distributie idd monteren met pen in de pomp.

Maar als je de krukas op tijd hebt en de pen in de pomp past dan niet dan beter zelf merktekens zetten voordat je de oude riem eraf haalt.

Geplaatst: zo jul 06, 2014 7:56 pm
door Johnny_D
Naar het schijnt is die pomp er niet af geweest, en dus de poulie ook niet.
wel vind ik het erg vaag blijven dat die gasten niet gezien hebben dat de timing niet klopte, en ze daar niks aan gedaan hebben.
Ik heb namelijk gemeld dat hij slecht starten en hun konden niks vinden.

Volgens de engelse komt het wel vaker voor dat dat punt van af fabriek niet klopt.

Geplaatst: zo jul 06, 2014 8:30 pm
door MARTIN
:mrgreen: mooi, en hoe zet je de pomp weer op tijd dan?

Geplaatst: ma jul 07, 2014 8:22 pm
door Johnny_D
Kwestie van ff klooien in combinatie met een obd2 uitlees unit waar je die timing me kan aflezen tijdens draaiende motor.
De poelie tegen de klok in is + en met de klok me -.
Het gaat echt om millimeters, dus de riem hoeft er ook niet af. Alleen even de 4 boutjes van de cam poelie even los halen.