Pagina 1 van 2

rauw lopende koude motor k-1.4

Geplaatst: wo okt 02, 2013 10:33 am
door bam
Waarom loopt mijn 1.4 ZR zo rauw als hij koud is?
Iemand ervaring mee? de eerste keer dat ik olie ververste goot ik er 10w40 in dat was fout zeg, het was toen net een diesel als hij koud was.
Maar met 5w40 is het beter maar nog steeds rauw.
Als hij warm is loopt hij als een naaimachine en klinkt hij super.

Geplaatst: wo okt 02, 2013 6:28 pm
door XC-XW
5W40 of 10W40 zal geen groot verschil mogen geven.
5W is in koude toestand iets dunner dan 10W.
5W40 kan een stabilere viscositeitsindex hebben.
Geluid is moeilijk te definiëren dus beter om een deskundige te laten luisteren en beoordelen.

Geplaatst: wo okt 02, 2013 6:49 pm
door 118GTR
Klepstoters misschien?

Geplaatst: do okt 03, 2013 12:40 am
door bam
XC-XW schreef:5W40 of 10W40 zal geen groot verschil mogen geven.
Ik kan je vertellen dat verschil hoorde zelfs mijn vrouw :roll:
118GTR schreef:Klepstoters misschien?
Ja volgens mij wel maar wat is daar aan te doen zonder uit elkaar te halen?

Geplaatst: do okt 03, 2013 7:55 am
door JD
je kunt ujan dat spul kopen wat je bij je olie indoet, heeft in mijn geval erg goed geholpen

Geplaatst: do okt 03, 2013 7:58 am
door JD
wielmoeren al ontvangen trouwens? :mrgreen:

Geplaatst: do okt 03, 2013 9:28 am
door bam
JD schreef:wielmoeren al ontvangen trouwens? :mrgreen:
Ja klasse dank je wel!

Geplaatst: do okt 03, 2013 3:24 pm
door XC-XW
..... dat verschil hoorde zelfs mijn vrouw ......

Ik ben de laatste om dames te onderschatten ;)
De woorden "rauw" en "diesel" deden mij meer denken aan lagerwerk of zuigers en niet aan tikkende klepstoters.
Een lekkende klepstoter zal sneller gevul zijn met een dunnere olie, da's ook waar.

Geplaatst: do okt 03, 2013 4:39 pm
door bam
Nee want dan word dat alleen maar erger als hij warmer word.
En als hij warm is loopt hij als een naaimachine.
Ik zal een zo'n toevoeging proberen

Geplaatst: do okt 03, 2013 6:49 pm
door arjen
Bij koude motor rauw lopen is bij deze motoren meestal het gevolg van een kantelende zuiger.
In eerste instantie merk je er warm niets van.

Geplaatst: do okt 03, 2013 7:59 pm
door Rik
XC-XW schreef:5W40 of 10W40 zal geen groot verschil mogen geven.
5W is in koude toestand iets dunner dan 10W.
5W40 kan een stabilere viscositeitsindex hebben.
Geluid is moeilijk te definiëren dus beter om een deskundige te laten luisteren en beoordelen.
Integendeel, en-of dat verschil maakt!
K-serie altijd 5W40, ze gaan niet kapot van 10W40, maar worden inderdaad erg rumoerig in de cilinderkop.

Misschien even goed heet rijden en dan vervolgens nog een oliebeurt aan wagen? Zou niet de eerste keer zijn dat het werkt.

Geplaatst: vr okt 04, 2013 12:58 am
door bam
En als ik na dat heet rijden eens over ga op 0w40?

Geplaatst: vr okt 04, 2013 9:16 pm
door victor1980
of gewoon een klein beetje atf erbij gooien werkt top. ;)

Geplaatst: za okt 05, 2013 12:10 am
door bam
Hij is niet voor de handel maar om zelf te houden.
ATF is een actie waar ik niet achter sta :?

Geplaatst: za okt 05, 2013 10:30 am
door JD
Dit spul eens proberen, werkt super :D

http://www.5in1power.nl/5in1-hydraulic- ... tment.html

Geplaatst: za okt 05, 2013 8:17 pm
door arjen
Word het geluid koud onder belasting ( en niet al te hoog ttoerental ) ook erger?